به گزارش پلاتوهنر به نقل از ایرنا، موزه هنرهای معاصر تهران یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های ایران است.این موزه در سال ۱۳۵۶ در امیرآباد تهران بنا شد.

موزه هنرهای معاصر تهران شامل جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعهه مهم هنر نوگرا در دنیاست.

مجسمه «اسب و سوار» از مارینو مارینی یکی از آثار موزه هنرهای معاصر تهران است؛ موزه‌ای شامل جامع‌ترین و مهمترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه مهم هنر نوگرا در دنیا که در ایام نوروز می‌تواند مقصد گردشگری مسافران نوروزی باشد.

یکی از تندیس‌های زیبای پارک لاله، مجسمه «اسب و سوارکار» است که از برنز و توسط مارینو مارینی ساخته شده است،اثری که اضطراب را جایگزین پیروزی نمادین اسب‌سوار می‌کند و سال ۱۹۵۳ ساخته شده و ۱۳۸ سانتی‌متر ارتفاع دارد.

خالق این اثر زیبا، مارینو مارینی هنرمند مجسمه‌ساز، نقاش و طراح گرافیک و اهل ایتالیا بود که سال ۱۹۸۰ در ۷۹ سالگی درگذشت. او یکی از نامدارترین مجسمه‌سازان جهان است که در سال ۱۸۹۱ متولد شد.

مارینی، عمدتا سردیس و تندیس می‌ساخت و اسب و سوارکار موضوع بسیاری از آثارش بود. به گفته خودش مردم بی خانمان میلان که در زمان جنگ از فرط استیصال شهر را سوار براسب ترک می‌کردند، مهم‌ترین منبع الهام او بودند. کشش شدید سر، گردن، پاها و دست‌ها در این مجسمه‌ها حالتی فاجعه آمیز را القا می‌کند و گویی نیروی بکر و بدوی در آنها نهفته است.

مارینی در پیکره‌های مفرغی به کیفیت‌های بافت سطحی این ماده توجه خاص نشان می‌داد و در مجسمه‌های چوبین گاه به منظور بیان موثرتر از رنگ مدد می‌جست.

مارینی بی‌وقفه به آزمودن تمامی جنبه‌ها و امکانات زبان مجسمه پرداخت و نمونه‌های متعددی از چند مضمون مشخص را خلق کرد. در واقع مجسمه‌های او تنها حول سه محور شکل گرفته اند: زن و پرتره و اسب؛ با این مضامین که مفاهیم رایج مجسمه‌سازی کلاسیک را تشکیل می‌دادند و با کار بی‌وقفه بر فرم، مارینی دریافت که می‌تواند به این شیوه خود را به صورت تمام و کمال مطرح کند.

مارینی منابع الهام خود را نه فقط در آثار کهن مدیترانه ای، سفالینه‌ها، سنگ‌های اتروسکی و مجسمه‌سازی کهن یونانی، بلکه در مجسمه‌سازی توسکانی قرون وسطی و اشکال دوران گوتیک آلمان نیز یافت.