به گزارش پلاتو هنر، امیرسپهر تقی‌‌لو که بیش از این نمایش «دریازدگی» را در خانه هنرمندان ایران روی صحنه برده بود این بار در همکاری مشترک با شیماه خاسب نمایش «روزمرگی» را که اقتباسی است از نمایشنامه «توتو» نوشته آنیس بس و ترجمه راحله فاضلی را در سالن استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر روی صحنه برده است.

تقی لو درباره تفاوت‌های متن اصلی و اجرا گفت: بین اجرا و متن اصلی چند تفاوت خیلی مهمی ایجاد شده است. برای مثال سن و سال کاراکترها کمتر شده و این موضوع به این دلیل تغییر کرده که ما سعی کردیم فضای کار را جوان‌تر کنیم. همچنین اهمیت حیوان خانگی گم شده هم بالاتر بردیم و اسم کار را هم به «روزمرگی» تغییر دادیم زیرا کاراکترهای نمایش در یک لوپ تکراری گرفتار شده‌اند. در آخر هم تغییراتی در شخصیت‌هایی که کاراکترهای اصلی نمایش درباره آنها صحبت می‌کنند ایجاد کردیم اما در کلیت ماجرا سعی کردیم به متن اصلی وفادار باشیم.

نمایشنامه «توتو» درباره زوجی به نام الکس و زوئه است که سگ خانگی خود را گم کرده‌اند. آنیس بس، نویسنده نمایشنامه سعی داشته با این اتفاق ساده جامعه بورژوایی را نقد و زیر سوال ببرد. تقی لو نیز درباره موضوع اصلی نمایشنامه گفت: ما سعی داشتیم در اجرا علاوه بر جامعه بورژوایی، از بین رفتن ارزش‌ها در جامعه را هم نقد کنیم. ارزش‌ها و مصائبی که برای نسلی ارزشمند بوده و برای نسل دیگری ارزش محسوب نمی‌شود. مسئله دیگری که در اجرا نقد می‌شود عشق و علاقه‌ای است که دیگر بین انسان‌ها وجود ندارد این موضوع نه ربطی به فرانسه که زادگاه اصلی نمایشنامه است، دارد و نه به جامعه کنونی خودمان. بلکه موضوعی جهان شمول است.

او اضافه کرد: حدود یک سال پیش بود که برای اولین بار نمایشنامه را خواندم. آن موقع اصلا فکرش را هم نمی‌کردم که متن به دلیل ریتم و تمپوی بسیار بالایی که دارد قابلیت اجرایی داشته باشد. همچنین ما سعی کردیم کمی متن را با جامعه خودمان آدابته کنیم.

او همچنین درباره دغدغه اصلی خود برای اجرای چنین متنی گفت: موضوعی برای من جذاب و جالب شده است و آن این است که این روزها آدم‌های زیادی پیرامون خود می‌بینیم که درگیر مسائل کوچک روزمره هستند ولی همین مسائل کوچک گاهی اوقات باعث تصمیم‌گیری‌ها و اتفاقات بزرگ و مهم‌تری می‌شوند. ما سعی داشتیم که این موضوع را در اجرا به تصویر بکشیم.

او افزود: نمایش در ۶ صحنه رخ می‌دهد و مانند دعواهای عادی که هر لحظه ممکن است حس و حال انسان‌ها متفاوت باشد فضای حسی هر صحنه هم متفاوت است. من هم به بازیگرها تاکید کردم که دقیقا مثل یک بحث معمولی حس هر انسانی ممکن است در لحظه‌ای خشونت زیاد داشته و در لحظه‌ای دیگر آرام باشند و در لحظه‌ای دیگر بسیار منطقی به موضوع نگاه کنند. این موضوع هم دیگر نکته‌ای بود که تمام سعی خودمان را کردیم تا در اجرا این حس و حال را به تماشاگر منتقل کنیم.

کارگردانی نمایش «روزمرگی» به صورت مشترک بر عهده امیرسپهر تقی‌‌لو و شیماه خاسب است. تقی لو درباره تجربه این همکاری مشترک و چالش‌های آن گفت: کار اصلی من در تئاتر تولید و تهیه است و مقوله‌ای که در تئاتر برای ما متأسفانه جا نیافتاده مقوله پیش‌تولید است. در ابتدا کسانی که متوجه می‌شدند این نمایش حاصل کارگردانی مشترک است کمی نسبت به آن گارد می‌گرفتند اما من و خانم خاسب حدود ۶ ماه در مورد کار بحث و گفت‌وگو کردیم و تمام سعی خود را کردیم تا پیش‌تولید اثر را بسیار جدی بگیریم. به همین دلیل در زمان تمرین و اجرا دیگر چالش و مشکلی برایمان پیش نیامد. برای شخص من این نمایش تجربه‌ای شیرین بوده و است.

در این نمایش مهران نائل، جوانه دلشاد و فرزین محدث به ایفای نقش می‌پردازند. همچین تهیه‌کنندگی این اثر بر عهده آرش رهبری است.

نمایش «روزمرگی» از ۱۹ فروردین تا ۲۱ اردیبهشت، ساعت ۱۹ در سالن ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.