به گزارش پلاتو هنر، موسیقی «والس» به نوعی موسیقی گفته می‌شود که برای حرکات هماهنگ با یکدیگر و به نوعی رقص‌های محلی آلمانی استفاده می‌شود که در ادبیات آلمانی (واژه‌ی Walzer) ریشه دارد.

برای اولین بار «والس» از یک رقص محلی آلمانی به نام «لندلر» شکل گرفت. در حقیقت موسیقی «والس» نوعی موسیقی اصیل آلمانی محسوب می‌شود که به کشورهای دیگر راه پیدا کرده‌است، اما به دلیل اینکه این سبک در اتریش بسیار دیده می‌شد، «والس وین» نیز به این نوع موسیقی گفته می‌شود.

ظهور موسیقی «والس» در عصر کلاسیک

موسیقی «والس» برای اولین بار در دوره موسیقی کلاسیک و دوره موسیقیدا‌ن‌هایی چون فرانتس شوبرت و فردریک شوپن رایج شد. شوپن و شوبرت جز کسانی بودند که قطعات موسیقی را برای حرکات و رقص‌های محلی ساختند. البته موزیسن‌های دیگری نظیر یوهانس برامس، موریس راول و چایکوفسکی هم به محبوبیت والس کمک کردند اما با وقوع جنگ جهانی اول، این محبوبیت روز به روز کم‌رنگ‌تر شد. دلیل این اتفاق هم به وضوح مشخص است، موسیقی «والس» موسیقی نشاط‍‌آوری بود که نمی‌توانست مردمی را که درگیر جنگ شدند، خوشحال کند.

خوشبختانه پس از جنگ جهانی اول، تعدادی از آهنگسازان آلمانی، ایتالیایی و روسی به صورت مجدد شروع به ساخت موسیقی والس کردند تا این سبک دچار فراموشی نشود. از میان این هنرمندان یوهان اشتراوس، موسیقیدان اتریشی پادشاه «والس» لقب گرفته‌است که بیش از ۵۰۰ قطعه موسیقی برای رقص‌های محلی نوشت و تعداد قابل توجهی از آن‌ها «والس» بوده‌اند. او توانست «والس» را از حالت ابتدایی خود خارج کند و شکل سمفونیک به آن بدهد. در همین جهت یوهان اشتراوس در قرن 19 میلادی و دوره «رمانتیک» به محبوببیت «والس» کمک بسیاری کرد.

یوهان اشتراوس و ساخت یک قطعه موسیقی کلاسیک ایرانی

قطعه‌های موسیقی «دانوب آبی»، «صدای بهار» و «قصه‌هایی از جنگل‌های وین» از موسیقی‌های «والس» شناخته‌شده یوهان اشتراوس هستند. جالب توجه است که اشتراوس به‌ دلیل یکی از سفرهای ناصرالدین‌شاه قاجار به اروپا یک قطعه کلاسیک ایرانی به نام «مارش ایرانی» را ساخت و به این پادشاه ایرانی تقدیم کرد.

سبک موسیقی «والس»

موسیقی «والس»، سبکی از موسیقی است که سرعت بالا و ریتم سه ضربی در هر میزان را دارد و کسر میزان در این موسیقی همواره ۴/۳ است. به صورتی که نت اول با تاکید و شدت اجرا می‌شود و دو نت بعدی با شدت کمتری نواخته می‌شوند.

والس

برای سازبندی و ایجاد صداهای مختلف محدودیتی برای موسیقی «والس» وجود ندارد اما پیانو، ویولن و آکاردئون انتخاب‌های پرکاربرد و مناسب‌تری برای این سبک از موسیقی هستند و به ندرت هم مشاهده می‌شود که در موسیقی «والس» از سازهای سازهای کوبه‌ای به‌ویژه درام استفاده شود.

در ادامه شنونده چند قطعه از بهترین موسیقی‌های «والس» باشید:

Rosas: Über den Wellen

Voices Of Spring

Waltz of the Flowers 13 (والس گل‌ها از چایکوفسکی)

«دریاچه قو» اثر چایکوفسکی

والس شماره 10 اثر شوپن

«دانوب آبی» اثر یوهان اشتراوس

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

باروک؛ انقلابی‌ترین دوره‌ موسیقی در تاریخ هنر

علمی‌تر به موسیقی گوش کنیم