به گزارش پلاتو هنر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، پنجاه‌وسومین برنامه از سری برنامه‌های «مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران»، یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ به نمایش مستند پرتره پری صابری با عنوان «پری بانو» به کارگردانی بیژن شکرریز اختصاص داشت. پس از نمایش این مستند، نشست نقد و بررسی آن با حضور رضا صائمی، بیژن شکرریز و علیرضا حسینی، تهیه‌کننده مستند در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

علیرضا حسینی در این نشست درباره تولید مجموعه مستندهای پرتره درباره چهره‌ها توضیح داد: ما مجموعه مستندی را برای تلویزیون آماده کردیم که یکی از قسمت‌های آن درباره پری صابری بود. در واقع ابتدا قرار نبود این کار را برای تلویزیون بسازیم و مستندی ۱۲۰ دقیقه‌ای آماده شد. بسیاری از تصاویر این مستند در نسخه ۶۰ دقیقه‌ای تلویزیونی نیست. مستندی که امروز دیدیم، ۷۰ درصد با آن اثر که از تلویزیون پخش شد، متفاوت بوده و سکانس‌های متفاوتی دارد.

رضا صائمی نیز در این مراسم توضیح داد: سکانس افتتاحیه این مستند برایم جالب توجه بود. در اینجا آقای شکرریز مستند را با جهان ذهنی خانم صابری آغاز می‌کند. زمانی که خانم صابری از تصویر، رنگ و زندگی صحبت می‌کند و این موضوع آغاز روایت کارگردان در مستند است، باید دلیل این اتفاق را جویا شد.

بیژن شکرریز در پاسخ گفت: ابتدا باید بگویم که جای پری صابری در این جلسه خالی است. او سخت بیمار بوده و در بستر است. پری صابری گنجینه‌ای از گذشته تئاتر ایران و شخصیت‌هایی بوده که آن‌ها را دیده است. وقتی پیشنهاد ساخت مستند از خانم صابری را دادم، تهیه‌کننده از آن استقبال کرد. بنابراین کار را با شوق زیادی شروع کردیم. درباره چرایی سکانس شروع مستند نیز باید بگویم که عمده این اتفاق به پروسه تدوین آن مربوط می‌شود. علاوه بر این شخصاً کارم را با عکاسی و سپس سینمای مستند شروع کردم. بنابراین فضاسازی که خانم صابری داشت، رنگ و تصویر را در ذهن من تداعی می‌کرد. مجموع این عوامل سبب شد تا در تدوین به این شروع برسیم.

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از، فیلمبردار: جواد صفا، پژوهش: محبوبه کلانتری، تدوین: راضیه فرمانی، صدابردار: کاظم بیطاری، عکاس: فهیمه حسینی، جلوه‌های ویژه: حمید حسینی و مدیر تولید: حمید سهرابی