به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی محسن اسدی به نام «تیغ تیز» تا 24 خرداد ماه در گالری هنگام مشهد برپاست.

او در گفتگو با پلاتو هنر درباره ایده اولیه این کار گفت: من چندسال پیش متنی از تاریخ ابن مسعودی خواندم در این باره که تیمور لنگ موسس سلسله تیموریان زمانی که به شهر شیراز می‌رسد، دستور ملاقاتی با حافظ شیرازی می‌دهد. بحثی میان آن دو شکل می‌گیرد. تیمور لنگ از حافظ می‌پرسد که چرا تخلص شما حافظ است؟ او می‌گوید که چون قرآن را در 14 جز درک کردم. تیمور لنگ می‌گوید «اینکه چیزی نیست، من قرآن را برعکس می‌خوانم» یعنی سوره‌ها را از صدق‌الله شروع و به بسم‌الله ختم می‌کرده است.

گفتگوی حافظ و تیمور لنگ منبع الهام من بود

این هنرمند درباره صحت این ماجرا توضیح داد: من درباره این موضوع با چند تاریخ‌شناس صحبت کردم و گفتند که این موضوع موثق نیست زیرا حافظ شیرازی یک سال قبل از اینکه تیمور لنگ به شیراز برسد، فوت کرده بود اما ممکن است زمانی که تیمور لنگ سارق بوده و به شهر شیراز رسیده است، این دیدار شکل گرفته باشد.

او ادامه داد: به هرحال این موضوع برای من جالب بود و این مقایسه برایم ایجاد شد که پس از سال‌ها حافظ با آن طبع لطیفش در کدام نقطه از تاریخ ایستاده است و تیمور لنگ کجاست؟ بنابراین ایده ای در ذهنم شکل گرفت که بخشی از نگارگری‌های مکتب هرات که همزمان است با نوادگان تیمور لنگ را معاصرسازی کنم.

سفر به هفتصد سال قبل!

اسدی با اشاره به سیر در تاریخ برای کشیدن این نقاشی‌ها، بیان کرد: برای کشیدن این آثار من خودم را در دل تاریخ به عقب بردم. در آنجا حس کردم که شاید مواجهه من در چند قرن پیش با این نگارگری‌ها به عنوان یک هنرمند نبود، شاید من به دلیل کشورگشایی‌های آن زمان یک سرباز می شدم. به همین دلیل حرکت قلموی من روی بوم نقاشی مانند یک سربازی تیموری است نه یک نگارگر متبهر!

او ادامه داد: من در این مجموعه سعی کردم تا مخاطب امروز هم با آثار همراه شود و خود را در دل تاریخ قرار دهد و ببیند که هفتصد سال قبل چه اتفاقاتی می‌توانست رخ دهد که ما امروز تصویر آن را ببینیم.

این هنرمند تصریح کرد: من یک فرم را از نگارگری‌های مکتب هرات گرفتم اما به رنگ‌ها و ظرافت آن‌ها وفادار نماندم و تنها فرم‌ها، حالات، فضاسازی‌ها و… که نیاز داشتم، استرخراج کردم. دوم اینکه در آن زمان خشونت شدیدی به واسطه کشورگشایی‌ها در شهرهایی مانند هرات و خوارزم رخ داده بود. سوال من از خودم این بود که با وجود خشونت و سختی ها و قحطی هایی که این نگارگران شاهد آن بودند، چگونه این آثار شاهکار را خلق کردند؟ من سعی کردم این احساسات را از آثار بگیرم نه که صرفا آثار را بازسازی و از آن خودسازی کنم.

او درباره تکنیک این آثار گفت: 6 تابلو در گالری هنگام در معرض تماشا قرار دارد که پنج اثر اکرلیک روی بوم و یک اثر اکرلیک روی مخمل است.

رویکرد بینارشته‌ای ناگزیر است

این هنرمند در پاسخ به اینکه در رشته نگارگری فعالیت دارد یا خیر، اظهار کرد: من پیش از این نمایشگاه، مجموعه ای با موضوع قرآن داشتم به همین دلیل مواجهه تیمور لنگ با حافظ برایم جذاب بود. همچنین مضاف برآن حدود 20 سال به صورت حرفه ای در هنر کارتون و کاریکاتور کار کردم اما در نگارگری هم با مکاتب به صورت مختصر آشنایی داشتم و سعی کردم در حد نیاز در تاریخ جستجو کنم.

اسدی در پایان با اشاره به اهمین توجه به هنرهای بینارشته‌ای گفت: اکنون در عصر معاصر هوش مصنوعی خیلی اتفاقات و معادلات را در حوزه هنر جابه‌جا کرده است و ما به عنوان تولیدکننده آثار هنری ناگزیر به این سمت می‌رویم که هنرهای بینارشته ای را مدنظر داشته باشیم. اکنون برخی خوشنویسان آثارشان نزدیک به نقاشی است و این مصداق در رشته‌های دیگر هم وجود دارد. رویکرد بینارشته‌ای به شرطی که ماهیت آن رشته دچار اختلال نشود، مردود نیست.

ندا زنگینه