به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه نقاشی‌های فریده نصری به نام «آنگاه دیر» این روزها در گالری هنگام مشهد در معرض تماشا قرار دارد.

در استیمنت این نمایشگاه آمده است: «مشکل اصلى رؤیاى جاودانگى این است که به عنوان یک آرزوى منسجم، هیچ معنایى ندارد. تمام چیزهایى که براى ما ارزشمند به شمار مى آیند و درنتیجه مى توانیم به صورت منسجم در یک زندگى اساساً انسانى به آنها تمایل داشته باشیم، باید با توجه به این واقعیت درنظرگرفته شوند که ما موجوداتى محدود و ناپایداریم.

جاودانگى باعث ناراحتى ما خواهد شد. اگر ما جاودان بودیم، دیگر به صورت مشخص به شکل کنونى مان انسان به شمارنمى آمدیم. اما اگر هم به نحوى مى توانستیم به جاودانگى دست پیدا کنیم،آنچه را که از آن مى خواستیم در اختیارمان قرار نمى داد، یعنى نسخه اى از خود انسانى مان که تا ابد زندگى خواهد کرد.

بنابراین آرزوى جاودانگى تناقضى را دربردارد :اگر برآورده شود، خود انسانى فرد را از بین خواهد برد.»

نصری در گفتگو با پلاتو هنر درباره اینکه چرا در این مجموعه سراغ عکس‌های خانوادگی و پرتره‌های گروهی رفته است، توضیح داد: بشر از ابتدای تولد همواره به فکر جاودانگی بوده است. به طور مثال آدم‌ها نقاشی‌ها و نوشته‌های مختلفی از خود درجاهای مختلف به جا می‌گذارند و دوست دارند نشان دهند که یک روزی اینجا حضور داشته‌اند.

او ادامه داد: در طول تاریخ هم که نگاه می‌کنیم افراد با نقاشی‌های سلف‌پرتره‌ و بعدها به وسیله مدیاهای مختلف مانند مجسمه، عکس، فیلم و… سعی داشتند به نوعی خود را جاودانه کنند. به همین دلیل در مجموعه «آنگاه دیر» به سراغ عکس‌های خانوداگی که به نوعی برای ثبت لحظات است، رفتم.

این هنرمند نقاش تصریح کرد: همه این آثار از روی عکس‌های واقعی در آلبوم نقاشی شده‌اند. یکیسری از این عکس‌ها را خودم ثبت کرده‌ام اما برای اینکه نقاشی کنم، دوباره آن‌ها را طراحی کردم. در این آثار صرفا عکس را پیاده نکردم بلکه براساس کانسپت مجموعه تغییراتی در رنگ و نور تصاویر ایجاد کردم.

نصری در پایان درباره استقبال مخاطبان از دیدن این تصاویر خانوداگی آشنا، گفت: در روز افتتاحیه بازخوردهای خوبی از سمت مخاطبان دریافت کردم زیرا در همه آلبوم‌هاچنین عکس‌هایی دیده می شود و مخاطبان هم به دلیل این حافظه جمعی با آثار ارتباط برقرار کردند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای آنلاین این آثار به نشانی http://hengamgallery.com/ مراجعه کنند.