به گزارش پلاتو هنر، گرد هم آمدن اهالی خانه سر سفره هفت سین و انتظار برای رسیدن لحظه تحویل سال، ‌رویدادی به شمار می رود که هیچ ایرانی آن را از یاد نمی برد؛ ‌خاطره ای که حسین شیخ آن را به زیبایی در تابلوی هفت سین به تصویر کشید.

برخی این اثر زیبا را متعلق به کمال الملک می دانند که اینگونه نیست و این اثر کاری از حسین شیخ شاگرد کمال الملک است. این اثر در حدود ۹۰ سال پیش کشیده شده و نشان می دهد در آن دوران خبری از ماهی قرمز در هفت سین ایرانی ها نبوده است. تابلوی تحویل سال نو اکنون در مجموعه عمارات کاخ گلستان نگهداری می شود.

استاد شیخ برای کشیدن این اثر از رنگ و روغن استفاده کرده و این تابلو را با نمایی از خانواده خود ترسیم کرده است. احیاء الملک پدربزرگ حسین شیخ که در این تابلو نقاشی در حال خواندن دعای سال نو است.

شیخ را به عنوان نقاش چیره دست و توانمند تاریخ هنر معاصر ایران می شناسند که با نوآوری در سبک و روش و با بهره گیری از انگاره های طبیعی و اجتماعی توانست آثار منحصربه فردی را خلق کند

او طبیب ناصرالدین شاه و از همراهان او در لحظه سوء قصد به شاه بوده است و دستمال خود را برای جلوگیری از خونریزی در نقطه اصابت گلوله قرار گذاشته بود که این دستمال امروز در موزه مردم شناسی تهران است.

فرزند شیخ نیز در این تابلو در حال شمارش ثانیه های آخر مانده به تحویل سال نو است. تابلوی تحویل سال نو شاید بهترین نمودار هنری و تاریخی این سنت ایرانی به شمار می رود و نماینده اصالت ماهیت نوروز و سفره هفت سین به طور صحیح است.

حسین شیخ (حسین احیاء) فرزند میرزا محمدعلی خان خواهرزاده دکتر محمد شیخ متولد سال ۱۲۸۹ از نقاشان ایران است. وی آخرین شاگرد کمال الملک بوده است.

شیخ را به عنوان نقاش چیره دست و توانمند تاریخ هنر معاصر ایران می شناسند که با نوآوری در سبک و روش و با بهره گیری از انگاره های طبیعی و اجتماعی توانست آثار منحصربه فردی را خلق کند. او با به تصویر کشیدن رویدادهای مختلف در ابعاد زمان، طرح های انتزاعی را به عنوان پاسخی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی زمانه‌ اش آفرید.

حسین احیاء ملقب به شیخ در ۱۲۸۹ خورشیدی دیده به جهان گشود و از همان کودکی به دلیل استعداد و علاقه ای که به هنر داشت، به مدرسه صنایع مستظرفه وارد شد و کارش را زیر نظر کمال الملک در رشته نقاشی آغاز کرد.

از شیخ تابلوهای بسیاری نزد شاگردان و دوستانش به یادگار مانده که در پای هیچ یک از آنها امضایی به چشم نمی خورد. تابلوهای تحویل سال نو، طبیب و بیمار استاد شیخ در کاخ گلستان و موزه هنرهای معاصر نگهداری می شود.

حسین شیخ دستی در عکاسی نیز داشت، از همین رو تمام عکس‌های استادان و شاگردان مدرسه صنایع مستظرفه به وسیله او گرفته شده است. شیخ در ایران بیشتر به عنوان نقاش مشهور است اما در دوره‌ای از فعالیت‌های هنری‌اش بنا بر ضرورت به طراحی و کشیدن کاریکاتور هم پرداخت. این امر درباره بسیاری از نقاشان پس از مشروطه صادق‌ بوده‌ است.

شیخ بارها درباره مرگش به گلناز شیخ برادرزاده اش گفته بود: وقتی از دنیا رفتم لابد از من یاد خواهند کرد. مراقب باش، ‌همین معدود آثار من از میان نرود. وقتی من نبودم تازه خواهند فهمید که من که بودم و چه کردم.

حسین شیخ در سال ۱۲۸۹ در تهران به دنیا آمد و در سن ۹۰ سالگی در ۱۹ مهر ۱۳۷۰ بر اثر تصادف رانندگی درگذشت.

منبع: ایرنا