به گزارش خبرنگار پلاتوهنر، حدیث کرمی، آهنگساز و نوازنده درامز گروه‌های موسیقی پاپ ایرانی است. او فعالیت حرفه‌ای خود را با گروه موسیقی «نوشه» ویژه بانوان آغاز کرد.

به بهانه فعالیت او دراین عرصه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

این هنرمند درباره فعالیت هنری و حرفه‌ای خود گفت: از کودکی به موسیقی و درامز علاقه داشتم و درامز و ارکستر را نقاشی می‌کشیدم. سال 1395 پیش از کنکورم، فعالیت موسیقی‌ام را تحت نظر استاد سامان بهشتی و علی قاسمی شروع کردم. پس از مدتی سامان بهشتی یک اجرا ویژه هنرجویان برگزار کردند که در آن حضور داشتم. این اجرای هنرجویان اولین اجرای گروهی من بود.

تجربه همکاری با رضا صادقی

او ادامه داد: مدتی بعد، رضا صادقی، خواننده پاپ برای نوازنده خانم گروهش فراخوان داد، من هم به صورت اتفاقی درخواست دادم و قرار شد یک اجرا به عنوان نوازنده مهمان با این گروه روی صحنه بروم اما متاسفانه پس از آن اجرا، با همه‌گیری بیماری کرونا مواجه شدیم. پس از بهبود شرایط کرونا، همکاری من به‌عنوان نوازنده اصلی درامز با گروه رضا صادقی ادامه پیدا کرد. این تجربه یکی از بهترین و باارزش‌ترین تجربه‌های هنری من بود که هیچ‌وقت گمان نمی‌کردم امکان‌پذیر شود، اما بر خلاف تصورم، یک رزومه قوی برای من به جا گذاشت.

درامز نوعی مدیتیشن است

کرمی با اشاره به احساساتش هنگام نواختن درامز گفت: باور دارم نوازندگی و هنر بُعد بزرگ‌تری را در روح آدمی ایجاد می‌کند، به نوعی مدیتیشن است، انگار که آن لحظه در زمان و مکان وجود ندارید. من هم بیشتر از اینکه به دیده‌شدن فکرکنم، حال خوب نوازندگی اهمیت بیشتری برایم دارد.

فضای موسیقی تجارتی شده…

این نوازنده درباره چالش‌های حرفه‌اش توضیح داد: به صورت کلی شرایط نوازندگان خانم در ایران سخت است. خانم‌ها برای اجرای شهرستان با محدودیت بسیاری مواجه می‌شوند و به سختی مجوز می‌گیرند. در حقیقت هیچ‌وقت برای نوازنده خانم بستری فراهم نمی‌شود تا هنر خود را ارائه دهد.

او در ادامه افزود: پیش‌تر اجراهای صحنه‌ای موزیسین محور بود و ارکسترها را با نوازندگان می‌شناختند. این اتفاق ارزشمندی بود اما متاسفانه امروزه فضای موسیقی تجارتی شده و دیگر فاکتورهای یک نوازنده خوب روی صحنه مدنظر نیست.

کرمی از مشکلات دیگر این ساز گفت: درامز به مکان ایزوله و مکانی برای تمرین مجزا نیاز دارد تا آکوستیک شدن صدایش مزاحمتی ایجاد نکند. در کنار همه این موارد، جابه‌جایی این ساز بسیار برای نوازنده سخت است.

سولوی درامز روی صحنه، حرف بسیاری برای گفتن دارد

این هنرمند درباره نقش درامز مطرح کرد: درامز چیدمان مخصوص به خود را دارد که نسبت به سبک موسیقی و سلیقه نوازنده تعیین می‌شود. جایگاه درامز در موسیقی پاپ، اسکلت اصلی موسیقی محسوب می‌شود. در همه جای دنیا هر سازی به ویژه سازهای کوبه‌ای که درامز در دسته ساز کوبه‌ای قرار می‌گیرد، حرف بسیاری برای گفتن و اجرای سولو (تک‌نوازی) روی صحنه دارد، اما در ایران ما صدای این ساز را موسیقی‌محور می‌شنویم.

کنسرت‌ موسیقی بی‌کلام به آدمی دیدگاه می‌دهد

حدیث کرمی توضیح داد: اینکه یک نوازنده نمی‌تواند به صورت شخصی روی صحنه برود و کنسرت برگزار کند، یک معضل محسوب می‌شود. کنسرت‌های موسیقی بی‌کلام و سولونوازی به آدمی دیدگاه و تفکر می‌دهد، اما با وجود اینکه موسیقی در ایران پاپ محورشده، به این نوع کنسرت‌ها توجهی نمی‌شود.

کرمی درباره میزان ارتباط و هم‌خوانی درامز با سازهای دیگر اظهار کرد: گیتار بیس، پیانو و درامز مانند یک قطار هستند که انگار سازهای دیگر روی آن‌ها سوار شده‌اند. در حقیقت به نوعی درامز گروه موسیقی را رهبری می‌کند.

این نوازنده از تاثیر آهنگسازی بر نوازندگی عنوان کرد: زمانی‌که یک نوازنده پیانو و یا هر ساز ملودیک را بشناسد، این شناخت و آگاهی بر شعور نوازندگی فرد تاثیر می‌گذارد.

یک قطعه موسیقی بی‌کلام شرقی در راه است…

حدیث کرمی در پایان درباره فعالیت هنری‌اش در آهنگسازی گفت: در حال حاضر در حال ساخت قطعات بی‌کلامی هستم که تلفیقی از موسیقی اکترونیک شرقی و موسیقی ترند امروزی است که به صورت تک‌آهنگ تولید خواهد شد. برای ساخت این قطعه موسیقی، از موسیقی آذری، استانبولی الهام گرفتم اما اصالت شرقی موسیقی حفظ‌ شده‌است. سازهای درامز، گیتار اکترونیک، دودوک و ویولن در این اثر شنیده می‌شوند.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

درامز را به نگرش میکس و مستر این ساز کوک می‌کنم

نمایش اکت درامز برای ایجاد هیجان بصری مخاطب است