به گزارش پلاتوهنر، سروش عمومی نوازنده درامز ارکستر ملی ایران است. او درامز را از دوران کودکی شروع کرده است. این هنرمند از زمانی که وارد هنرستان شده، ساز فلوت را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرده و در دانشگاه هم این ساز را به صورت حرفه‌ای ادامه داده است.

نگاهی به درامز در کنسرت «همراه با خاطره‌ها»

سروش عمومی در گفتگو با پلاتو هنر درباره تجربه‌ همکاری‌اش با ارکستر موسیقی ملی ایران در کنسرت «همراه با خاطره‌ها» به رهبری مجید انتظامی‌ توضیح داد: در کنسرت «همراه با خاطره‌ها» به رهبری مجید انتظامی‌ در قطعات موسیقی «از کرخه تا راین»، «ترن» و «شیخ بهایی» به عنوان نوازنده درامز حضور پررنگ‌تری داشته‌ام.

در کنسرت «همراه با خاطره‌ها» به ترتیب قطعات «شیخ بهایی»، «دوئل»، «زال و سیمرغ(بچه های کوه آلپ)»، «ترن»، «مدلی»، «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشه ای»، «دیوانه از قفس پرید» و «سمفونی حماسه خرمشهر» برگزیده‌ای از آثار مجید انتظامی با همراهی گروه کر به رهبری رازمیک اوحانیان روی صحنه اجرا شد.

موسیقی پاپ بدون درامز امکان‌پذیر نیست

این نوازنده درباره جایگاه و نقش درامز در موسیقی ایران توضیح داد: جایگاه درامز در موسیقی پاپ بسیار حائز اهمیت است. در موسیقی کلاسیک هم نوازنده درامز برای اینکه در ارکستر قرار بگیرد باید چارت‌خوانی را آموزش دیده باشد، همچنین تجربه همکاری و نوازندگی را در ارکستر کلاسیک داشته باشد.

او در ادامه تصریح کرد: طبیعتا به خاطر متفاوت بودن داینامیک درامز در موسیقی کلاسیک، این ساز در این نوع سبک موسیقی کمتر دیده می‌شود ولی با تنظیمات مدرن‌تر بعضی اوقات از درامز هم استفاده می‌شود. بعضی از موسیقی‌های بی‌کلام مجید انتظامی نظیر «ترن» به نوعی موسیقی پاپ کلاسیک محسوب می‌شود.

او افزود: در کل، میزان نقش درامز در ارکستر و گروه‌های موسیقی به آهنگساز و تنظیم کننده‌ای بستگی دارد که چه نقشی را برای این ساز در نظر بگیرد.

با میکس و مسترینگ آشنا شوید

سروش عمومی که میکس و مستر قطعات مجموعه نمایش خانگی «مهمونی» را انجام داده است، در این‌باره توضیحاتی را ارائه داده است: برای تولید یک قطعه موسیقی ابتدا یک ملودی توسط آهنگساز ساخته می‌شود که آن ملودی توسط تنظیم‌کننده برای سازها تنظیم می‌شود، پس از آن نوازنده ها ملودی را می‌نوازند. میکس و مستر زیرشاخه صدابرداری قرار می‌گیرد. برای ضبط قطعات برنامه «مهمونی» در مجموع دو برداشت داشتیم. بهترین برداشت که اصولا دومین برداشت محسوب می‌شد را به عنوان برداشت نهایی انتخاب می‌کردیم. معمولا زاویه فیلم‌برداری و نورپردازی در برداشت اول تنظیم می‌شد. زمان صدابرداری هر نوازنده‌ای میکروفون و لاین صدابرداری خود را داشت که این صداها برداشته می‌شد.

این هنرمند درباره میکس و مسترینگ عنوان کرد: زمانی‌که صدای همه لاین‌ها با یکدیگر پخش شود، یک صدای شلوغ با حجم زیادی از صدای غیرقابل تفکیک ایجاد می‌شود. شخصی که میکس یک اثر موسیقی را انجام می‌دهد، با وجود قوانین لازم، لاین‌های صدا را از نظر کیفیت، اندازه صدا و افکت‌ها با نرم‌افزارهای موسیقی کنترل می‌کند. در نهایت سازها تفکیک شده در کنار هم قرار می‌گیرند، به طوری‌که صدای هر ساز به صورت کامل شنیده شود. زمانی که تعداد نوازندگان از حد معمول بیش‌تر است، صدابرداری، میکس و چیدن این سازها کنار یکدیگر دشوار است. چیدن سازها کنارهم باید به طوری انجام شود که هرکدام به صورت مستقل به خوبی شنیده شوند.

مسترینگ؛ پالایش کیفیت صدا

او درباره مسترینگ گفت: مسترینگ یک اثر موسیقی، زمانی است که یک پالایش کلی روی قطعات موسیقی انجام می‌شود. این پالایش کیفیت کلی صدا را بالا می‌برد، به گونه‌ای که شنونده بتواند قطعه موسیقی مورد نظر را با یک کیفیت استاندارد گوش کند. اساس میکس و مستر یک اثر موسیقی یک پروسه تخصصی و زمان‌بر است. در برنامه «مهمونی» تمام نوازنده‌ها ساز آکوستیک می‌نواختند. تک تک نوازنده‌ها میکروفون داشتند که به صورت طبیعی میکس و مستر کار هم دشوارتر می‌شود.

او افزود: برای صدابرداری، میکس و مستر موسیقی کلاسیک باید سازشناسی موسیقی کلاسیک، وسعت و اکولایز سازها، نقش ساز در ارکستر، تنظیم ساز را بشناسیم.

رعایت استانداردها در میکس و مسترینگ

سروش عمومی درباره فاکتورهایی که در میکس و مستر در نظر می‌گیرد، اظهار کرد: ملاک همیشگی من در میکس و مسترینگ، استاندارد بودن و کیفیت صدای اثر موسیقی است. اصولا اولویت میکس و مستر رعایت شدن استانداردها است. تقریبا  20 الی 30 درصد هم سلیقه فردی که اثر موسیقی را میکس می‌کند با در نظر گرفتن سلیقه مخاطب اعمال می‌شود.

خروجی یک اثر موسیقی چه می‌شود؟

این نوازنده درباره تاثیر میکس و مسترینگ بر نوازندگی مطرح کرد: از زمانی که میکس و مستر و تنظیم آثار موسیقی را انجام می‌دهم، نگرشم در نوازندگی این است که خروجی اثر چه می‌شود! به هنگام نوازندگی حتی سازم را نسبت به خروجی کار کوک می‌کنم، به طوری که میکس و مستر آن اثر در آینده راحت‌تر انجام شود.

او تصریح کرد: بسیاری از نوازندگان که تجربه و دانش تنظیم و میکس و مسترینگ را ندارند که داینامیک و میزان صدای ساز خود را به خوبی نمی‌توانند تنظیم کند. این موضوع میکس اثر موسیقی را دشوار می‌کند. یک نوازنده باید بداند تکنیک‌های نوازندگی‌اش را چه مواقعی استفاده کند تا به خوبی شنیده شود.

درامز فرصت خطا ندارد

این هنرمند مطرح کرد: به هنگام اجرای زنده ممکن است خطا پیش بیاید ولی زمان رکورد و ضبط یک اثر موسیقی امکان خطا وجود ندارد. اجرای زنده و تولیدی برای من تفاوتی ندارد. چون دقیقا هنگام ضبط یک برنامه تولیدی دقیقا همان پروسه اجرای زنده انجام می‌شود. تنها تفاوت این است که در برنامه های تولیدی دوبار اجرا می‌کنیم که یکی از این اجراها تمرین محسوب می‌شود. اصولا برای یک نوازنده میان اجرای زنده و برنامه تولیدی تفاوتی وجود ندارد. با وجود اینکه نوازنده در برنامه زنده همان بار اول باید کار خود را به درستی انجام دهد و فرصت هیچ خطا و اشتباهی ندارد.

او ادامه داد: یک سری سازها اگر در اجرا اشتباه و خطایی داشته باشند، شاید آنچنان به چشم نیاید ولی درامز سازی است که فرصت اشتباه و خطای کمی دارد و مسئولیت بزرگی در این موضوع دارد. کوچک‌ترین اشتباه درامز نظیر خارج شدن از ریتم و مترونوم احتمالا ارکستر را به اشتباه می‌اندازد.

او افزود: گفتنی است تفاوت بارز اجرای زنده و برنامه تولیدی، وجود مخاطب است که با وجود مخاطب، فضای متفاوت‌تری ایجاد می‌شود.

همکاری با روزبه بمانی

او از تجربه همکاری‌اش با روزبه بمانی خواننده و ترانه‌سرا گفت: در حال حاضر در موسیقی پاپ با روزبه بمانی فعالیت می‌کنم. جایگاه موسیقی این خواننده مشخص است و نوازندگی در گروه این خواننده تجربه کافی می‌خواهد. از طرفی دیگر ترجیح می‌دهم در حوزه موسیقی با کسی همکاری کنم که سلیقه موسیقی و طرز فکر نزدیکی به من داشته باشد.

چالش‌های درامز

این نوازنده از چالش‌های درامز عنوان کرد: درامز سازی است که از مجموع ادوات موسیقی (طبل، سنج، پایه‌های نگهدارنده و…) تشکیل شده است. روش حمل و نقل و چیدمان درامز سخت و زمان‌بر است. طبیعتا صدابرداری این ساز هم به مراتب نسبت به سازهای دیگر سخت‌تر می‌شود. هنگام نوازندگی درامز از نظر فیزیکی چهار دست و پا همزمان با یکدیگر فعالیت می‌کنند و تمام اعضای بدن باید توانایی برابری داشته باشند.

سروش عمومی در پایان گفتگو گفت: به خاطر نوازندگی درامز و شناخت کافی و مناسب این ساز، کوک درامز را به نگرش میکس و مستر و پالایشی که قرار است در نهایت روی صدا انجام شود، انجام می‌دهم. این نگرش کمک می‌کند تا ساز صدای متفاوت‌تری ایجاد کند.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

نمایش اکت درامز برای ایجاد هیجان بصری مخاطب است

فرکانس زندگی را در درامز دیدم