به گزارش پلاتو هنر، شیرین واعظی نوازنده درامز گروه‌های موسیقی ویژه بانوان «نوشه» و «نهال» است. تحصیلات او کارشناسی عمران است که در زمینه محاسبات و طراحی سازه فعالیت داشته است ولی چندین سال پیش تغییر شغل داده و موسیقی را به صورت حرفه‌ای از طریق آموزشگاه موسیقی و مدرسان خصوصی ادامه داده است.

این نوازنده تا به امروز با گروه جز «بُندهش»، گروه متال «آتریا»، گروه‌های موسیقی پاپ ویژه بانوان(آرنا، فرنوش، کوک ماه، هیرکانیا و…) گروه‌های موسیقی پاپ حسین توکلی، غلام‌رضا صنعتگر، مصطفی پاریزی، میلادآوا و… همکاری داشته است.

آشنایی با گروه موسیقی «نهال»

شیرین واعظی در گفتگو با پلاتو هنر درباره نحوه آشنایی‌اش با گروه «نهال» توضیح داد: پس از اینکه به گروه «نوشه» پیوستم، نیوشا بریمانی که در کنار سرپرستی گروه «نوشه» سرپرستی گروه «نهال» را هم به عهده دارد، از من دعوت کردند که در گروه «نهال» هم به عنوان نوازنده درامز در کنارشان حضور داشته باشم.

او در ادامه تصریح کرد: گروه «نوشه» به علت وجود کیبورد و ایجاد فضاسازی هایی که توسط چینش سکشن پاپ ایجاد می‌کند، نسبت به گروه «نهال» به گوش شنونده مدرن تر محسوب می‌شود و گروه «نهال» کمی آکوستیک‌تر صدا می‌دهد. یک سری از نوازنده ها هم در گروه «نوشه» هستند که در گروه «نهال» حضور ندارند. در گروه «نهال» قطعات پاپ کلاسیک با صدای لیلا نجفی اجرا می‌شود. در صورتی که گروه «نوشه» با وجود چند خواننده زن از لحاظ صدایی تنوع بیشتری دارد.

این نوازنده افزود: با وجود تنظیم‌های مشترک گروه‌های موسیقی «نهال» و «نوشه» در تلاش هستیم استاندارد مطلوبی را روی صحنه ارائه دهیم. از دیدگاه من دنبال‌کنندگان گروه «نوشه» از گروه «نهال» هم در کنسرت‌ها به خوبی استقبال می‌کنند.

واعظی اشاره کرد که اجرای گروه موسیقی «نوشه» ۲۲ دی ماه در تالار وحدت تمدید می‌شود.

چرا درامز؟

این نوازنده درباره دلیل انتخاب ساز درامز به عنوان ساز حرفه‌ای‌اش، عنوان کرد: 12 سال پیش از اینکه ساز درامز را به صورت حرفه‌ای شروع کنم، پیانو کلاسیک می نواختم، ولی سبک موسیقی مورد علاقه من راک و متال بوده است، درامز هم ساز اصلی این ژانر محسوب می شود. در همین راستا با این ساز پیشتر آشنایی داشته‌ام. برای اولین بار هم از روی یک ویدئو موزیک شیفته نوازندگی درامز شدم و تصمیم گرفتم ساز حرفه‌ای خود را تغییر بدهم اما متوجه شدم که این دو ساز پیانو و درامز مکمل هم هستند و رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در حقیقت نوازنده درامز باید با پیانو هم آشنایی داشته باشد.

پیانو و درامز رابطه تنگاتنگی دارند

این هنرمند درباره ارتباط پیانو و درامز تصریح کرد: ساز پیانو به نوعی ساز مادر محسوب می‌شود. در آکادمیک کشورهای خارجی به خاطر اهمیت پیانو در تنظیم موسیقی سازهای کوبه‌ای، این ساز همراه پیانو تدریس می‌شود. هر موزیسینی بهتر است که این ساز را به خوبی بشناسد. افرادی که ساز کوبه‌ای کار می‌کنند، شناخت یک ساز مادر ملودیک به عنوان بدنه اصلی موسیقی، به درک و شناخت موسیقایشان کمک می‌کند. به همین واسطه می‌توانند درک بهتری از موسیقی داشته باشند.

درامز در وجودم خلسه ایجاد می‌کند

شیرین واعظی احساسش را نسبت به درامز توصیف کرد: درامز مانند سازهای کوبه‌ای که دست و پا همزمان با یکدیگر فعالیت می‌کنند حالتی خلسه‌ای در وجودم ایجاد می‌کند، انگار در حال مدیتیشن هستم. به هنگام نوازندگی درامز با حضور ذهن بالا، اعضای بدنتان را در هماهنگی ظریف در کنار هم به کار می‌گیرید. با وجود صدای زیاد درامز، این حرکت بسیار آرامش بخش است. نوازندگی درامز برای من در کنار آرامشی که به  وجود من می‌بخشد، باعث می‌شود روی تمام اعضای بدنم تمرکز داشته باشم.

درامز جایگاهش را در ژانرهای متنوع پیدا کرده است

این نوازنده درباره جایگاه درامز در موسیقی پاپ و کلاسیک ایران توضیح داد: درامز به دلیل تنوع ادوات می‌تواند در چندین جایگاه نقش متفاوتی ایفا کند. درامز به دلیل دارابودن چند طبل و سنج می‌تواند صداهای متنوعی ایجاد کند. به همین دلیل از این ساز گاهی به عنوان یک ساز استاندارد درامز برای ریتم‌های استاندارد تعریف شده استفاده می‌شود، گاهی هم به عنوان ساز پرکاشن و صداسازی قابل استفاده است. درامز با همین خاصیت توانسته جایگاهش را در ژانرهای متنوع موسیقی پیدا کند و این گونه نیست که درامز نقشی که در موسیقی پاپ ایفا می‌کند را در موسیقی سنتی و کلاسیک هم داشته باشد.

درامز قابلیت تولید صدا در ژانرهای متنوع را دارد

این هنرمند تصریح کرد: اگر بخواهیم ساز درامز را در خدمت سبک های موسیقی بگیریم باید کمی ماهیت این ساز را تغییر بدهیم، ریتم هایی که برای درامز تعریف شده است را می‌توان روی موسیقی های مختلف با توجه به سلیقه نوازنده استفاده کرد. به طور کلی به دلیل ادوات متنوع درامز می توان از قابلیت تولید صدای این ساز در ژانرهای متفاوت موسیقی استفاده کرد. همچنین با کم و زیاد کردن تعداد طبل و سنج ها می‌توان رنج صدایی گسترده‌ای ایجاد کرد.

تغییر ست استاندارد درامز بر اساس سلیقه نوازنده 

واعظی درباره چیدمان استاندارد درامز عنوان کرد: ساز درامز در یک ست استاندارد شامل اجزای زیر است: ۱ طبل بزرگ، ۱ طبل فنردار به نام اسنر، دو عدد طبلی که روی بیس قرار می‌گیرند، ۱ طبل هم روی زمین قرار می‌گیرد. دو سنج به نام «های هت» که روی یکدیگر قرار می‌گیرند که قابلیت کنترل توسط پا را هم دارند. یک عدد راید که در سمت راست و یک کراش که برای ایجاد هیجان استفاده می‌شود. به طور کلی ست استاندارد درامز حداقل شامل 5 عدد طبل، 3 سنج، یک پدال و یک صندلی می‌شود.

او در ادامه گفت: ساز درامز یک استاندارد مشخص دارد ولی هر نوازنده‌ای بر اساس ژانر و سلیقه خود توانایی توانایی کم و زیاد کردن ادوات موسیقی را در اختیار دارد. در این حالت صداهای متنوعی ایجاد می‌شود و بر اساس صدایی که تولید می‌کند چیدمان را تغییر دهد.

نمایش اکت درامز برای ایجاد هیجان بصری مخاطب است

این نوازنده اظهار کرد: همیشه طرفدار کم اکت بودن این ساز هستم و از حرکات اضافی همواره پرهیز می‌کنم. در حقیقت به عنوان نوازنده درامز یاد می‌گیریم که همواره به بهترین و کم انرژی‌ترین نحو این ساز را به صدا دربیاوریم. طبق یک فرمولی طبیعتا زمانی که ریتم پیچیده ای اجرا می‌شود اکت نوازنده به حداقل خود رسیده و زمانی که ریتم ساده و روتینی نواخته می‌شود برای ایجاد هیجان نوازنده شروع به اکت می‌کند.

او در ادامه گفت: این اکت نمایشی برای ایجاد هیجان بصری برای مخاطب است و این ساز الزاما نیازی به اکت داشتن ندارد. تمام تکنیک های ما بر این اساس است که کمترین انرژی پشت این ساز مصرف شود، چون در حالت طبیعی هم زمانی که از عضله های پا برای نواختن این ساز استفاده می‌کنیم، خود به خود نسبت به نوازندگان دیگر انرژی بیشتری صرف می‌کنیم و اکت اضافی تنها باعث خستگی و استهلاک بدن ما می‌شود.

جا‌به‌جایی درامز چالش‌برانگیز است

این هنرمند درباره چالش های یک نوازنده درامز توضیح داد: بیشترین چالش من به عنوان یک نوازنده درامز وزن سنگین و جابه جایی این ساز است. متاسفانه برگزارکنندگان موسیقی به فکر این موضوع نیستند که این ساز هم مانند پیانو باید جایی قرار بگیرد. حمل و نقل و جابه جایی درامز به ویژه برای خانم ها بسیار چالش برانگیز است. یک سری از ادوات این ساز بسیار سنگین هستند و ممکن است جابه جایی آن‌ها آسیب‌زا باشد. در کنار جابه جایی سرهم کردن و چیدمان درامز هم زمان بر و شامل تلاش فیزیکی است.

او افزود: با وجود سختی جابه‌جایی اگر این ساز پیش از اجرا چیده شده باشد، تنها چالش اصلی، چالش ذهنی و هماهنگ کردن دست و پا برای اجرای ریتمی است که تمام اعضای بدن به کار گرفته می‌شود. به همین علت ساز درامز از لحاظ فیزیکی ساز پیچیده‌تری نسبت به سازهای دیگر محسوب می‌شود.

نگاهی به گروه موسیقی «آتریا»

این نوازنده گفت: گروه «آتریا» در ایران اجراهای مجوزدار انجام داده است ولی این گروه در خارج از ایران ثبت شده است و یک گروه بین المللی محسوب می‌شود. در همین جهت با این گروه موسیقی اجراهای بین‌المللی داشته‌ایم. زمانی که یک فستیوال خارجی برگزار می‌شود، یک گروه که معمولا در سطح جهانی معروف است، هد لاینر اجرا می‌کند و پیش از این گروه چند گروه موسیقی مرتبط به همان ژانر روی صحنه می‌روند، به این عمل اُپنینگ اکت گفته می‌شود. با توجه به این توضیحات، تا به امروز در کنار گروه «آتریا» برای چندین گروه معروف جهانی نظیر گروه کالما، هیل و… اُپنینگ اکت انجام داده‌ایم.

مشغول تهیه یک آلبوم موسیقی هنگدرام هستم

شیرین واعظی در پایان گفتگو مطرح کرد: در کنار نوازندگی درامز تا حدودی هنگ‌درام می‌نوازم ولی هنوز به اندازه درامز مشغول نوازندگی هنگ درام نشده‌ام ولی در حال حاضر مشغول تهیه یک آلبوم موسیقی هنگدرام هستم. به دلیل مشغله‌ای که برای کنسرت های درامز دارم هنوز موفق نشدم این آلبوم را تکمیل کنم. فعلا ملودی قطعات را ساخته‌ام. آکمپانیمان این قطعات موسیقی ساز گیتار، بیس، پرکاشن است. بر حسب هر آهنگی ممکن است خودم درامز و یا وی‌درام بنوازم. در حال حاضر بدنه کلی آلبوم موسیقی‌ام را نبسته‌ام و قطعات تولیدی هنوز تعداد مشخصی ندارند. معمولا سعی می‌کنم برای ساختن ملودی به هیچ موسیقی گوش نکنم تا تحت تاثیر قرار نگیرم.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

خوانندگی برای من نوعی مدیتیشن و اتصال است

فرکانس زندگی را در درامز دیدم