به گزارش پلاتو هنر، امروز یکشنبه ۳ اردیبهشت ماه روز جهانی معماری نامگذاری شده است. روز جهانی معماری نخستین دوشنبه ماه اکتبر هر سال است که مصادف با روز جهانی اسکان بشر است. این روز از سوی اتحادیه بین‌المللی معماران (UIA) بدین عنوان نامگذاری و مشخص شده است.

اتحادیه بین‌المللی معماران از سال ۲۰۰۵ با هدف یادآوری به جهانیان برای مسئولیت جمعی شأن برای آینده سکونت بشر نخستین دوشنبه ماه اکتبر هر سال را به عنوان روز بین‌المللی معماری نامگذاری کرد.

این روز پیش از این به عنوان روز جهانی اسکان بشر از سال ۱۹۸۶ از سوی سازمان ملل متحد نامگذاری شده بود. هر ساله در این روز مراسم‌هایی در رابطه با حق انسان‌ها در رابطه با داشتن مسکن مناسب و نیز همایش‌هایی در رابطه با معماری برگزار می‌شود.

معماری به عنوان یکی از قدیمی ترین علوم، از پیشینه‌ای کهن برخوردار است. از زمانی که انسان پا به عرصه حیات نهاد، خود را آغاز نمود و تا به امروز پا به پای بشر و سایر پدیده‌های بشری روند تکاملی خود را طی کرده و دگرگونی‌های بسیاری را به خود دیده و به واسطه همین دگرگونی ها در طی زمان تعاریف آن نیز تغییر کرده است. معماری پدیده‌ای است که طی هزاران سال وجود داشته است و نمونه‌های آن به شکل بناها و ساختمان‌های متعدد در جهان پراکنده است.

هوشنگ سیحون، داریوش بوربور، عبدالعزیز فرمانفرمائیان، حسین امانت، بهرام شیردل، علی‌اکبر صارمی، فرهاد احمدی، کامران دیبا، لیلا عراقیان ازجمله معروف‌ترین معماران ایرانی هستند.