به گزارش پلاتو هنر، سیدعلی موسویان، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر متولد 1360 و دارای مدرک کارشناسی سینما و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. او از سال 1382 کارگردانی تئاتر را با نمایش «آلزایمر» شروع کرده و تاکنون بیش از 20 نمایش را از جمله «ساعت بیست»، «عاشقانه‌ای برای عباس»، «اُ مثبت» و «سقوط اضطراری» را کارگردانی و در جشنواره‌های مختلف تئاتر جوایز متنوعی را کسب کرده‌است. همچنین نمایش «خارشتر» به نویسندگی هدی آهنگر را به زودی در سالن استاد سمندریان ایرانشهر روی صحنه خواهد برد.

او این روزها نمایش «کن لم یکن» را در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه دارد.

داستان نمایش «کن لم یکن» درباره 3 جوان است که هر کدام به دلایل مختلفی گرفتار زندان شده‌اند. آن‌ها تصمیم به فرار از رندان گرفته‌اند اما چند روز قبل از اجرای نقشه فرار، یکی از آن‌ها مشمول عفو می‌شود و این مسئله رابطه‌شان را دچار مشکل می‌کند.

موسویان که پیش از این نیز نمایشنامه‌های «باران برای تو می‌بارد»، «دل‌لرزه» و «کیفر» را درباره کسانی که گرفتار زندان می‌شوند، نوشته است، درباره دلایل خود برای پرداختن به این قشر از جامعه گفت: یکی از دغدغه‌های من همیشه مشکلات زندانیان بوده‌است. بسیاری از کسانی که در ندامتگاه‌ها به‌سر می‌برند به دلیل جرایم کوچک و مالی گرفتار هستند. همه آن‌هایی که در زندان‌ها، ندامتگاه‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت هستند، مقصران اصلی نیستند. حدود 4 نمایشنامه با موضوع جرم و جنایت و زندان نوشته‌ام و می‌خواهم به نوعی دِین خودم را ادا کنم. باز هم اگر قصه‌ای داشته باشم که بتوانم به مشکل زندانیان بپردازم آن را کار خواهم کرد.

او ادامه داد: هربار سعی من بر این بوده با نگاهی متفاوت به این مسئله بپردازم و هر دفعه به سراغ یکی از معضلات این گروه بروم.

موسویان درباره اهمیت دغدغه‌مند بودن هنرمند گفت: هنرمندی که دغدغه نداشته باشد، اصلا وجود ندارد. هر هنرمندی در هر رشته هنری مانند سینما، تئاتر، مجسمه‌سازی، نقاشی و… باید دغدغه‌مند باشد. من خود به شخصه همیشه دغدغه اجتماعی داشتم و دارم و نگاهم به سمت معضلات فرهنگی و اجتماعی است. در هر کاری که کارگردانی می‌کنم و حتی نمایشنامه‌هایی که می‌نویسم و دیگر همکاران روی صحنه می‌برند همیشه رگه‌هایی از مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گاها سیاسی وجود دارد. این طرز فکر من است و تصور ‌می‌کنم باقی هنرمندان هم این طرز فکر را دارند و اساسا هنرمند بدون دغدغه در فلسفه هنر نمی‌گنجد.

سیدعلی موسویان دلیل استفاده از ژانر کمدی برای بیان داستان‌هایی درام را این‌گونه توضیح داد: به این دلیل ژانر کمدی را برای نمایشنامه‌هایم انتخاب می‌کنم چون می‌خواهم به نوعی تلخی زهر داستان را بگیرم. آن‌قدر در جامعه مسائل و معضلات اقتصادی و اجتماعی وجود دارد که متاسفانه اگر بخواهیم قصه‌ها را همان‌طور خشک و تلخ روایت کنیم، تماشاگر به اصطلاح آن را پس می‌زند. تلاش من بر این بوده است تا در آثارم طنزی وجود داشته باشد تا تماشاگر را کمی از فضای تلخ جامعه جدا کنم و در کنار بیان معضلات و مشکلات اجتماعی، گاهی لبخندی هم به لبانش بیاید.

در این نمایش یزدان فتوحی، رضا رمضانی‌کیا، مازیار مهرگان، عباس خداوردیان و سیدعلی موسویان به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «کن لم یکن» به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسویان تا 22 اردیبهشت ساعت 20:15 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود.