به گزارش پلاتو هنر، با سپری کردن ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ مشاغل و فعالیت‌های مختلف پس از چند روز تعطیلی، مجدد به روال عادی خود بازمی‌گردند.
در این ایام تعطیلی که برخی افراد فرصت را برای سفر به شهرهای مختلف غنیمت می‌دانند و از طرفی، دیگر افراد نیز علاقه دارند که اوقات فراغت خود را با برنامه‌های مختلف پر کنند، به نظر می‌رسد که هنر و فضاهای شهری و گالری‌ها فرصت مناسبی برای جذب مخاطبان و ارائه فعالیت‌های خود در اختیار داشته باشند.

حال در ادامه مروری داریم بر برنامه‌های هنرهای تجسمی در ایام نوروز ۱۴۰۲؛

در ایام نوروز نمایشگاه گروهی «بازیابی/سری سوم» با آثاری از بنفشه احمدزاده، عبدی اسبقی، آیدین آغداشلو، ناصر اویسی، ناصر بخشی، محمد بزرگی، کیوان بیرانوند، پارسا پاینده، ژازه تباتبایی، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی‌جاه، جمشید حکیمی، امید حلاج، ایران درودی، هادی روشن‌ضمیر، حسین شاه‌طاهری، میشا شهبازیان، کامبیز صبری، سیامک عزمی، مکرمه قنبری، اسدالله کیانی، علی گلستانه، حسین محجوبی، اردشیر محصص، فرشید ملکی، نزار موسوی‌نیا، منوچهر نیازی، بهمن نیکو، محسن وزیری مقدم و آرمان یعقوب پور برپا بود.

این نمایشگاه همچنان تا دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ در گالری نیان به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمرز آبادی، بن بست ابهری، پلاک ۵ ادامه دارد.

دیگر نمایشگاه مورد توجه ایام تعطیلات نمایشگاه گروهی «ده بر ده» در گالری ثالث بود.

در این مجموعه آثاری از علیرضا آدم بکان، سعید امکانی، علیرضا پویا، حسین تمجید، عیسی جباری، رامین حفیظی، امیر سقراطی، هیرو شیخ الاسلامی، نجوا عرفانی و سعید نودهی ارائه شد.

نمایشگاه «آینه در آینه ۲» با موضوع «تهران ۵۷ به روایت عکس‌های قربان خلیلی» تا ۲۰ فروردین در موزه هنرهای معاصر تهران، به نشانی خیابان کارگر شمالی، حد فاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاطمی، جنب پارک لاله پابرجاست.

«سبز تن» عنوان نمایشگاه انفرادی از آثار رامتین زاد است که تا جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ در گالری ریشه ۲۹ واقع در الهیه، خیابان آقابزرگی، روبه روی بانک آینده، جنب بانک خاورمیانه، پلاک ۳۱ ادامه دارد.

«ویژناریوم»، که ویژه نمایش و فروش آثار بیش از صد هنرمند نقاش و عکاس ایرانی است، از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ اسفند ماه در تمامی گالری های خانه هنرمندان ایران به معرض نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه از روز پنجم فروردین، بار دیگر درهای خود را به روی بازدیدکنندگان باز کرد و تا روز ۱۲ فروردین ماه همراه آن‌ها بود.

نمایشگاه صنایع دستی «ایران من» در کاخ گلستان افتتاح شد. این نمایشگاه از مجموعه نمایشگاه هایی به همین عنوان بود که از ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا ۱۵ فرودین ماه ۱۴۰۲ در استان های خراسان رضوی، گلستان، مازندران، تهران، همدان و کرمان برگزار شد.

منوچهر (محمدعلی) جمالی‌پور عکاس قدیمی سینمای ایران که متولد ۶ شهریور ۱۳۱۹ در تهران بود، سه شنبه ( ۸ فرودین ماه) در تهران درگذشت.
مجموعه برج آزادی در اولین روز سال با یک هزار و ۵۰۰ نفر بازدید، در روز دوم بیش از ۲ هزار نفر و در سومین روز نوروز حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفربازدید داشته است که نسبت به نوروز سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است و پیش بینی می‌شود تا پایان روز ۱۲ فروردین رکورد قابل توجهی را در کارنامه خود ثبت کند.

با بررسی اجمالی؛ نگارخانه‌ها و فرهنگسراها تمایلی به برگزاری نمایشگاه در ایام عید نداشته‌اند. حال پس از سپری شدن ایام تعطیلات به نظر می‌رسد که نگارخانه‌ها مجدد آماده میزبانی از نمایشگاه‌های مختلف می‌شوند.