پلاتو هنر

آخرین بخش گفتگو با محوریت هوش مصنوعی و هنر؛
نکاتی که هنرمندان باید درباره هوش مصنوعی بدانند

به گزارش پلاتو هنر، تاکنون چندین سلسله مصاحبه با فرهنگ پارسی‌کیا پژوهشگر و استاد دانشگاه، درباره «هوش مصنوعی و هنر» داشته‌ایم.

در اولین قسمت گفتگوی‌مان درباره اهمیت و تعریف هوش مصنوعی صحبت کردیم و این پژوهشگر درباره اهمیت هوش مصنوعی مطرح کرد: از سال ۱۹۵۰، مفاهیم فناورانه به طور جدی وارد هنرهای تجسمی و بقیه شاخه‌های هنر شدند. البته پیش‌تر هم شاهد حضور فناوری در دنیای هنر بودیم اما از دهه ۵۰ میلادی، این حضور پر رنگ‌تر شد. سرعت رشد فناوری‌های شبکه محور آنقدر بالا است که هر ۶ ماه و یا حتی کمتر، هر ۳ ماه، می‌توانیم محورهای جدیدی تعریف کنیم ولی با توجه به گردش مالی بازار هنر از اواسط کرونا تا به امروز، واقعیت گسترده، ان‌اف‌تی و هوش مصنوعی از برجسته‌ترین محورهای این بازار هستند و می‌توانیم تاثیراتشان را روی ارائه هنر بررسی کنیم.

سپس، او در تعریف هوش مصنوعی عنوان کرد که ای آی یا همان هوش مصنوعی، شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که به دنبال ایجاد ماشین‌هایی است که می‌توانند مانند انسان فکر کنند و عمل کنند.

ورود هوش مصنوعی به دنیای هنر

در بخش بعدی گفتگو، وارد دنیای هنر شدیم و با اشاره به خلق آثار هنری، تحلیل آثار هنری، بازسازی آثار هنری و آموزش هنرمندان، درباره کاربردهای هوش مصنوعی در هنر صحبت کردیم.

هوش مصنوعی كاربردهای گسترده‌ای در هنر دارد که یکی از آنها، خلق آثار هنری است. هنرمندان می‌توانند با استفاده از این فناوری، آثار هنری خلق کنند. استفاده از هوش مصنوعی تنها محدود به هنرهای تجسمی نیست و در هنرهای دیگر ازجمله موسیقی و سینما هم کاربرد دارد.

تحلیل آثار هنری از دیگر کاربردهای ای آی در هنر است. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان سبک، موضوع و محتوای يك اثر هنری را شناسایی و تحلیل کرد.

آموزش هنرمندان از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در هنر است که در گفتگوی‌مان به آن اشاره شد. از این فناوری می‌توان برای ارائه بازخورد و راهنمايی به هنرمندان در مورد آثارشان استفاده كرد.

پارسی‌کیا با اشاره به دیگر کاربرد این فناوری یعنی بازسازی آثار هنری مطرح کرد: ای آی می‌تواند برای بازسازی آثار هنری آسيب ديده يا از بين رفته استفاده شود.

مزایا و معایب هوش مصنوعی در هنر

بخش سوم این گفتگو با محوریت مزایا و معایب هوش مصنوعی در هنر صورت گرفت.

افزایش خلاقیت هنرمندان، افزایش سرعت خلق اثر و دسترسی به منابع متنوع‌تر و بیشتر، از مزایای این فناوری هستند.

در این بخش از گفتگو، پارسی‌کیا عدم درک معنا را یکی از محدودیت‌های هوش مصنوعی دانست و عنوان کرد: هوش مصنوعی ممكن است قادر به درک معنای آثار هنری و تأثير آنها بر مخاطبان نباشد.

عدم نوآوری یکی دیگر از محدودیت‌های هوش مصنوعی است که این پژوهشگر به آن اشاره کرد. توضیحات کامل‌تر پارسی‌کیا درمورد «مزایا و محدودیت‌های هوش مصنوعی در هنر» را در این گزارش بخوانید.

جمع‌بندی

در آخرین بخش این گفتگو، پارسی‌کیا نکاتی را به هنرمندانی که قصد استفاده از هوش مصنوعی دارند، گوشزد می‌کند.

او در رابطه با جایگزین شدن هوش مصنوعی با هنرمندان گفت: هوش مصنوعی کارهای اپراتوری در حوزه هنر را به عهده خواهد گرفت اما در همه کارها چنین چیزی ممکن نیست زیرا همه موتور‌های هوش مصنوعی رایگان نیستند و حتی گاهی استفاده از هوش مصنوعی بسیار پرهزینه‌تر از استخدام انسان است. هوش مصنوعی در بخش‌هایی که نیاز به خلاقیت گسترده‌تری دارند و یا باید احساسات را هم منتقل کرد، توانایی چندانی ندارد.

پارسی‌کیا مطرح کرد که برای ورود به بازار هوش مصنوعی و خلق اثر با کمک این فناوری، مطالعه و آموزش بسیار مهم هستند زیرا مانند همه حوزه‌هایی که ترند می‌شوند، امکان کلاهبرداری در این حوزه هم وجود دارد. او در رابطه با این موضوع هشدار داد: باید حواس‌مان باشد که وارد چه سایت و پلتفرمی می‌شویم، چه برنامه‌ای را نصب می‌کنیم و وارد چه پروفایلی می‌شویم. در غیر این صورت، خطر هک شدن سیستم‌های‌مان وجود دارد.

او درباره ضرورت تحقیق و مطالعه عنوان کرد: پیشنهاد من این است که هنرمندان درباره اجزای هوش مصنوعی تحقیق کنند تا با هزینه پلتفرم‌ها و امکانات‌شان آشنا شوند.

توضیحات کامل‌تر این پژوهشگر را در ویدئو زیر ببینید.

بیشتر بخوانید: 

ارسال نظر

پانزده + هجده =