به گزارش پلاتو هنر، هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که به دنبال ایجاد ماشین‌هایی است که می‌توانند مانند انسان فکر  و عمل کنند. هوش مصنوعی در شاخه‌های مختلفی به کار می‌رود که یکی از آنها، هنر است.

این روزها هنرمندان زیادی با استفاده از هوش مصنوعی اثر هنری خلق می‌کنند اما همان‌طور که در گزارش «با کاربردهای هوش مصنوعی در هنر آشنا شوید» هم اشاره کردیم، خلق آثار هنری تنها کاربرد هوش مصنوعی نیست. تحلیل آثار هنری، آموزش هنر و بازسازی آثار هنری، از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در هنر هستند.

مزایا و محدودیت‌های هوش مصنوعی در هنر

تاکنون طی گفتگوهایی که با فرهنگ پارسی‌کیا پژوهشگر و استاد دانشگاه داشتیم، به معنی هوش مصنوعی و کاربردهای آن در هنر اشاره کردیم و حالا در این بخش قرار است که درباره مزایا و محدودیت‌های هوش مصنوعی در هنر صحبت کنیم.

پارسی‌کیا، خلاقیت، سرعت و دسترسی را از مزایای هوش مصنوعی در هنر خواند. او درمورد خلاقیت عنوان کرد: «هوش مصنوعی می‌تواند به هنرمندان كمک كند تا خلاقيت خود را گسترش دهند و آثار هنری جديد و بديع خلق كنند.»

این پژوهشگر درباره سرعت و دسترسی گفت: «هوش مصنوعی می‌تواند به هنرمندان كمک كند تا آثار هنری خود را سريع‌تر و كارآمدتر توليد كنند. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند به هنرمندانی كه به آموزش يا منابع محدود دسترسی دارند كمک کند تا به هنر دسترسی پيدا كنند و آن را خلق كنند.»

او عدم درک معنا را یکی از محدودیت‌های هوش مصنوعی دانست و عنوان کرد: «هوش مصنوعی ممكن است قادر به درک معنای آثار هنری و تأثير آنها بر مخاطبان نباشد.»

عدم نوآوری یکی دیگر از محدودیت‌های هوش مصنوعی است که این پژوهشگر به آن اشاره کرد. توضیحات کامل‌تر پارسی‌کیا درمورد «مزایا و محدودیت‌های هوش مصنوعی در هنر» را در ویدئو زیر ببینید.

 

بیشتر بخوانید: