پلاتو هنر

گفتگو اختصاصی با فرهنگ پارسی‌کیا؛
هوش مصنوعی به زبان ساده یعنی چه؟

به گزارش پلاتو هنر، هوش مصنوعی اصطلاح پرکاربرد این روزها در میان کاربران شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها، اولین بار در سال 1956 و توسط جان مک‌کارتی مطرح شد.

پیش از این در گفتگویی با فرهنگ پارسی‌کیا، درمورد چیستی هوش مصنوعی و علت محبوبیت اخیر آن صحبت کردیم اما دغدغه و سوالات دیگری که داشتیم باعث شد تا سلسله گفتگوهایی با این پژوهشگر درباره «هوش مصنوعی و هنر» در پلاتو هنر داشته باشیم.

فرهنگ پارسی‌کیا کیست؟

فرهنگ پارسی‌کیا استاد دانشگاه و پژوهشگر، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف است. او در دانشگاه تهران نیز علوم انسانی خوانده است.

پارسی‌کیا پژوهش‌های خود در زمینه فناوری را از سال 1383 آغاز کرده و از سال 1385، به واسطه برادر بزرگ‌ترش که در حوزه گرافیک فعالیت دارد، وارد دنیای هنر و فناوری شده است. پارسی‌کیا و برادرش مجله‌ای به نام «پشت بام» را هم راه اندازی کردند و او به عنوان مدیر مسئول این نشریه مشغول به فعالیت بود و گاهی هم مقالاتی برای این نشریه می‌نوشت. با شیوع ویروس کرونا و رشد بازار دیجیتال، او به طور عملی فعالیت خود را در حوزه ان‌اف‌تی شروع کرد.

چرا هوش مصنوعی اهمیت دارد؟

اولین سوالی که از فرهنگ پارسی‌کیا پرسیدیم درمورد اهمیت هوش مصنوعی بود. این پژوهشگر عنوان کرد: از سال 1950، مفاهیم فناورانه به طور جدی وارد هنرهای تجسمی و بقیه شاخه‌های هنر شدند. البته پیش‌تر هم شاهد حضور فناوری در دنیای هنر بودیم اما از دهه 50 میلادی، این حضور پر رنگ‌تر شد. سرعت رشد فناوری‌های شبکه محور آنقدر بالا است که هر 6 ماه و یا حتی کمتر، هر 3 ماه، می‌توانیم محورهای جدیدی تعریف کنیم ولی با توجه به گردش مالی بازار هنر از اواسط کرونا تا به امروز، واقعیت گسترده، ان‌اف‌تی و هوش مصنوعی از برجسته‌ترین محورهای این بازار هستند و می‌توانیم تاثیراتشان را روی ارائه هنر بررسی کنیم.

هوش مصنوعی چیست؟

با یک جستجوی ساده در اینترنت، با تعداد زیادی مقاله مواجه می‌شویم که هر کدام ریز تا درشت این حوزه را برایمان توضیح داده‌اند اما این تعاریف شاید کمی درک‌‌شان برای ما هنرمندان که چیز زیادی از علوم کامپیوتر نمی‌دانیم، مشکل باشد.

این موضوع بهانه‌ای شد تا در این گفتگو باز هم از او بخواهیم تا هوش مصنوعی را برایمان تعریف کند. این پژوهشگر هوش مصنوعی را اینگونه تعریف کرد: هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که به دنبال ایجاد ماشین‌هایی است که می‌توانند مانند انسان فکر کنند و عمل کنند. ای آی از طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها استفاده می‌کند، ازجمله یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی و بینایی کامپیوتری.

بخشی از گفتگوی اختصاصی پلاتو هنر با فرهنگ پارسی‌کیا درمورد چیستی هوش مصنوعی را در ویدئو زیر می‌توانید مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: