به گزارش پلاتو هنر، موسیقی از نظر روان‌درمانی، یکی از فاکتورهای مهم برای کاهش میزان استرس در انسان شناخته می‌شود.

با موسیقی روح و روان خود را درمان کنید

گوش‌دادن به موسیقی و دریافت امواج صوتی متعلق به آن توسط مغز، باعث کاهش سطح هورمون‌های استرس (هورمون کورتیزول) و کنترل اضطراب در بدن، رفع خستگی ذهنی و افزایش هورمون دوپامین (هورمون لذت و هیجان) می‌شود.

اگر میزان استرس در بدن کنترل نشود، اثرات مخربی بر سلامت روح، جسم و مغز ما به جای می‌گذارد، موسیقی می‌تواند روزانه به تسکین افکار و بهبود سلامت روحی و جسمی کمک کند. با انتخاب موسیقی مناسب برای هر موقعیت و استفاده مؤثر از آن، می‌توانید استرس را در زندگی خود مدیریت کنید.

تجویز موسیقی بی‌کلام

بعضی‌اوقات برای افرادی که دچار افسردگی، دلتنگی و بی‌رغبتی به زندگی هستند، گوش‌دادن به موسیقی بی‌کلام و آرام توصیه می‌شود. آهنگ‌ احساسی و غمگین به نوعی با فرد افسرده هم‌دردی می‌کند و باعث می‌شود شخص با تخلیه هیجانی، احساسات خود را به صورت گریه بروز دهد و به صورت ناخودآگاه به یک آرامش ذهنی برسد.

موسیقی بی‌کلام تاثیر مستقیمی بر کاهش اشتها دارد. به همین دلیل در اکثر رستوران‌ها با نور ملایم موسیقی بی‌کلام پخش می‌شود. زمانی‌که موسیقی به‌همراه نور مناسب، در محیط وجود داشته‌باشد، فرد در یک فضای آرام، آهسته‌تر غذا می‌خورد و در نتیجه نسبت به زمان سیری خود آگاه‌تر است.

ریتم موسیقی به بهبود سیستم عصبی کمک می‌کند

ریتم و سرعت گوش‌دادن به موسیقی، نکته‌ای دیگری است که می‌تواند انسان را به آرامش برساند. ریتم تند و آهسته موسیقی ضربان قلب، فشارخون و تنفس انسان را افزایش و یا کاهش می‌دهد. به همین دلیل اگر در هنگام اضطراب به آهنگ‌های آهسته و ملایم گوش کنید، می‌توانید زودتر به آرامش برسید. از طرفی دیگر ریتم تند باعث افزایش سرعت در کارهای روزانه می‌شود و ریتم ملایم هم در تقویت حافظه موثر است.

بهتر است زمانی که به انجام کاری مشغول هستید، آهنگ بی‌کلام پخش کنید تا عملکرد ذهنی‌ بهتری داشته باشید و توصیه می‌شود به دنبال آهنگ‌های بی‌کلام بروید تا با متن ترانه و کلام ذهن‌تان آشفته نشود.

موسیقی راهی برای ابراز احساسات

انسان همیشه برای بیان احساسات خود به یک ذهن آرام نیاز دارد و با وجود اضطراب و استرس، به سختی می‌تواند احساسات خود را به زبان بیاورد. گوش‌دادن به موسیقی می‌تواند در بیان و انتقال احساسات به انسان کمک کند.

به صورت کلی، هنر در وهله اول بهترین وسیله برای بیان احساسات است اما موسیقی(نوازندگی، آوازخواندن و گوش‌کردن به موسیقی) و نقاشی احساسات را با وضوح بیشتری به نمایش می‌گذارد.

دور شدن از عامل استرس

نشخوار فکری درباره گذشته یا نگرانی راجع به آینده و عدم تمرکز، یکی‌دیگر از مسائلی است که روزمره با آن مواجه می‌شویم. موسیقی می‌تواند توجه ما را بر لحظه حال متمرکز کند. از آن‌جایی که موسیقی باعث افزایش دوپامین و ایجاد پاسخ لذت و هیجان در مغز می‌شود، هنگام شنیدن موسیقی، مغز کاملا روی سیگنال‌های آهنگ متمرکز شده‌است و عامل اضطراب‌زا را فراموش می‌کند.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

این سمفونی را از لابه‌لای استخوان‌هایم می‌شنوی؟

به تماشای یک قطعه موسیقی کلاسیک بنشینید