به گزارش پلاتو هنر، نزدیک به یک دهه از فعالیت گالری زرنا به مدیریت زهرا رسول‌زاده نمین می‌گذرد. گالری که از همان ابتدای شناسایی و جذب هنرمندان و همچنین معرفی آن‌ها را به جامعه هنری سراسر کشور به عنوان مهم‌ترین اهداف خود قرار داده است.

فعالیت‌های فصل جدید این گالری، جزییات انتخاب آثار، تعامل با هنرمندان و همچنین سوژه‌های هنری زهرا رسول‌زاده به عنوان مجسمه‌سازی که مدیریت این گالری را برعهده دارد، بهانه‌ای شد برای گفت‌وگویی که در ادامه می‌خوانید.

زهرا رسول‌زاده نمین، درباره انتخاب سوژه‌ برای آثارش گفت: بنده در درجه اول مجسمه‌ساز هستم، برای خلق اثر تاپستری از سوژه‌های طبیعت استفاده می‌کنم. تاپستری نوعی از هنر پارچه است که به طور ستنی با دست و توسط دستگاه جولایی بافته می‌شود. این هنر حرفه‌ای بسیار کهن است که مصریان از حدود ۱۷۰۰ سال قبل به بافت آن مشغول بودند. من با نگاه کردن به عکس‌های مختلف تاپستری‌ را می‌بافم؛ به عنوان مثال یکی از کارهای بنده «مرداب» است که قبل از انجام کار عکس‌های متعددی را بررسی کردم.

این هنرمند درباره گروه سنی مخاطبان آثارش توضیح داد: به نظر من هنر رده سنی ندارد، یک سری از مخاطبان من ۳۰سال به بالا هستند، که برای منزل و محل کارشان خرید می‌کنند؛ این مخاطبان کار هنری را می‌شناسند و برای دکوراسیون محل زندگی و کار ارزش قائل‌اند و کارهای هنری خریداری می‌کنند. در همین رده سنی افرادی وجود دارند که علاقه‌ای به کار هنر دارند و درصدد یادگیری هنر هستند‌. اما نسل جدید از تاپستری بیشتر استقبال کردند چون سبکی جدید است و دوست دارند آن را با سرعت یاد بگیرند.

مدیر گالری زرنا همچنین با اشاره به فروش نوروزی گالری مطرح کرد: هرساله در اسفندماه یک نمایشگاه فروش نوروزی برگزار می‌کنم که مردم برای عیدی دادن و تغییر دکوراسیون منزلشان از آثار هنری خرید کنند. فروش نوروزی باعث شد که امسال نمایشگاه تخصصی زیورآلات و سفال سرامیک را برگزار کنم‌ که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. نکته جالب فروش گالری این است که فروش بیشتر سفال و سرامیک است تا تابلوهای نقاشی شاید دلیل وضعیت اقتصادی جامعه و مردم است که هزینه‌ی زیادی را نمی‌توانند پرداخت کنند. آغاز کار نمایشگاه‌های نوروزی ما پیش از افتتاح گالری زرنا بود. زمانی که آتلیه‌ای در ونک داشتم که با شاگردان و دوستان برگزار می‌کردیم که بازخوردهای خوبی دریافت کردم.

او ادامه داد: به عقیده من اولین گالری که فروش نوروزی گذاشت گالری زرنا بود که از سال ۹۰ این کار را انجام داد و در ادامه، گالری‌های متعددی این فروش نوروزی را در دستور کار خود قرار دادند.

زهرا رسول‌زاده عنوان کرد: در فروردین‌ماه نمایشگاهی برگزار نمی‌کنم، چون این فروردین با ماه مبارک رمضان مصادف شده و مردم در این ماه هنوز از دارایی و اندوخته‌های خودشان خبر ندارند. در اواخر فروردین و اردیبهشت در گالری زرنا نمایشگاه دارم. دغدغه‌ من این است که هنرمندان وقتی آثار خود را روی دیوار می‌گذارنند دست خالی از گالری بیرون نروند و من به عنوان یک هنرمند کارهایی که عرضه می‌کنم، بتوانم بفروشم‌.

او افزود: سیاست گالری زرنا همیشه این بوده است که بیشتر برای هنرمندان جوان از لحاظ سنی و کاری و هنرمندان شهرستانی نمایشگاه برپا کنم تا این هنرمندان دیده شوند؛و همین رویه را در گالری به کار بردم.

رسول‌زاده خطرنشان کرد: افراد معروف در گالری من نمایشگاه برگزار نمی‌کنند چون گالری زرنا در میدان انقلاب است و حتی این نگاه را خیلی از هنرمندان جوان هم دارند و این سوال را همیشه از بنده می‌پرسند که برای بازدید کدام افراد معروف برای بازدید می‌آیند؟ درحالیکه افزایش کیفیت کارها در گالری برای من اهمیت دارد و تاکنون سعی کرده‌ام کارهای بازاری و کپی را به گالری راه ندهم. امیدوارم در سال جدید همه مردم کشورم در صلح و آرامش باشند و مدیران نگاه جدیدی به هنر و هنرمند داشته باشند و حمایت‌های لازم را انجام دهند.