به گزارش پلاتو هنر، فیلم سینمایی «بهار، تابستان، پاییز، زمستان…و بهار» محصول سال 2003 کشور کره جنوبی به کارگردانی کیم کی دوک است که به گذر فصل‌ها و به نوعی ارتباط فصل‌ها با موسیقی نگاه ویژه‌ای دارد.

داستان این فیلم در مورد پسر جوانی است که به واسطه یک راهب بودایی در یک عبادتگاه شناور روی دریاچه بزرگ می‌شود، جایی که سالها مانند فصل‌ها می‌گذرند.

«بهار، تابستان، پاییز، زمستان…و بهار» با سبکی سنتی و دیالوگ‌های مختصر و کوتاه، با نمایش منظره‌های بکر و دیدنی کره جنوبی و موسیقی متن مرتبط با فصل‌ها، به مخاطب آرامش را القا می‌کند.

این اثر سینمایی با ژانر درام عاشقانه توانسته امتیاز 8/10 را از IMDB  به‌دست بیاورد. اوه یونگ سو، کیم کی دوک، کیم یئونگ مین و یو جین ها بازیگران این فیلم هستند.

در ابتدا این اثر سینمایی با فصل بهار آغاز و در ادامه با تابستان، پاییز، زمستان و دوباره بهار ادامه پیدا می‌کند. طبیعت، کلبه‌ای را میان دریاچه‌ای نشان می‌دهد که شاگرد به‌همراه استاد و شاگردش در آن کلبه زندگی می‌کنند. تکرار فصل‌ها با تکرار روزمرگی به خوبی در این داستان نمایش‌داده می‌شود.

موسیقی متن فیلم سینمایی «بهار، تابستان، پاییز، زمستان…و بهار» به درستی می‌تواند با روند داستان پیش‌ رود و تاثیر طبیعت بر آدمی و نوع ارتباط انسان‌ها را با یکدیگر نشان دهد، به طوری که با چشمان بسته هم آن طبیعت و جاودانگی قابل دیدن است.

تناسخ و زندگی دوباره پس از مرگ(تکرار زایش) که در آیین بودایی نیز مرسوم است، بحث دیگر این اثر سینمایی است. انعکاس روحیات شخصیت‌ها در محیط اطرافشان به صورت عینی در تصاویر و نماها دیده ‌می‌شود.

نحوه فیلمبرداری و حرکت دوربین، ریتم کند تدوین و موسیقی، قاب‌های ثابت فیلمبرداری، فضایی را می‌سازند که با فلسفه بودایی داستان هم‌خوانی دارد.

«بهار تابستان پاییز زمستان و بهار» دنیایی است که با تمام نمادها و فضاهای خیال‌انگیزش نقش آیینه‌ای را بازی می‌کند که تاریکی و روشنی را لازمه وجود یکدیگر می‌داند و هر انسانی به عنوان مخاطب آن می‌تواند انعکاس خودش را درآن آیینه ببیند.

موسیقی تداعی‌کننده طبیعت است 

موسیقی می‌تواند طبیعت و فصل‌ها را در ذهن مخاطب تداعی کند، برای مثال قطعه موسیقی معروف «چهار فصل» اثر آنتونيو ويوالدی،  صدا پرنده‌ها و باران را تداعی می‌كند و حالت‌ها بهار، تابستان، پاييز و زمستان را به بهترين شكل با ملودی‌های زيبا نشان دهد.

درباره اين اثر خارق‌العاده ويوالدی، هر چهار قسمت «چهار فصل» قوی و در اوج موردتحسین شنونده قرار می‌گیرد.

در ادامه شنونده آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی «بهار، تابستان، پاییز، زمستان…و بهار» را به آهنگسازی پارک جی وونگ باشید:

Piano Concerto – Main Theme

Vocalise

Can not Forget Her

Sad Amore

First Love

Endless Sky

Crying In The Wind

Letter of Tears

Cloudy Dream

Lonely Diary

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

ویولونیستی که نُت‌ را به انگشتانش قلاب کرد