به گزارش پلاتو هنر، مدیا هاشمی، آهنگساز و نوازنده پیانو متولد 11 آبان 1378 است. او به واسطه پدرش که نوازنده و مدرس ویولن است از سه سالگی در آموزشگاه موسیقی پارس فراگیری موسیقی را آغاز کرد و پس از سن 6 سالگی تا به‌ امروز پیانو می‌نوازد و هم اکنون دانشجوی رشته آهنگسازی در دانشگاه وین اتریش است.

او موسیقی را تحت نظر حمید رضایی، گاگیک بابایان و نیلوفر بدرکوهی آموزش دیده‌است.

این آهنگساز تاکنون قطعه‌های را منتشر کرده‌است، از آثار موسیقایی او می‌توان به قطعه «بهار» و قطعه دیگری که در دستگاه چهارگاه برای ارکستر زهی ساخته است، اشاره کرد.

هاشمی در این سال‌ها به آهنگسازی فیلم‌ و نمایش نیز مشغول بوده‌است که می‌توان از کارنامه هنری‌اش به ساخت موسیقی فیلم بلند «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی، فیلم کوتاه «113» اثر ندا آصف، نمایش «دیو و دلبر» و نمایش «شازده کوچولو» به کارگردانی ماهان ‌حیدری اشاره کرد.

قابل ذکر است که آهنگسازی نمایش «دیو و دلبر» به عهده بهزاد عبدی بود و مدیا هاشمی دو قطعه «من عاشقت می‌شوم» و «من آمده‌ام» را برای حمید حامی ساخت.

در حال حاضر نمایش تمام موزیکال «شازده کوچولو» با طرح و کارگردانی ماهان ‌حیدری از  ۲۹ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت در تالار وحدت در حال اجرا است.

به بهانه اجرای نمایش موزیکال «شازده کوچولو»، با مدیا هاشمی، آهنگساز و تنظیم‌کننده این نمایش موسیقایی به گفت‌وگو نشستیم.

براساس تصویر ذهنی‌ام از شخصیت‌ها موسیقی ساختم

هاشمی درباره همکاری‌اش با کارکردان نمایش «شازده کوچولو» گفت: همکاری من با ماهان حیدری، کارگردان و شاعر از زمان نمایش «دیو و دلبر» آغاز شد. پس از نمایش «دیو و دلبر» تا «شازده کوچولو» تعدادی از ترانه‌های ایشان را آهنگسازی کرده‎‌ام، قطعه‌هایی که در رده موسیقی پاپ قرار می‌گیرند در آینده منتشر خواهند شد.

این آهنگساز درباره ساخت موسیقی این نمایش توضیح داد: برای ساخت موسیقی این نمایش در ابتدا نمایشنامه را خواندم تا بتوانم برای هر شخصیتی، یک سبک موسیقی و یا یک سازی را نسبت بدهم تا موسیقی نمایش را به تصویری که از آن شخصیت در ذهنم ساخته‌ام، نزدیک کنم.

اهمیت کپی رایت برای ساخت ملودی در سطح جهانی

او تاکید کرد: به دلیل اینکه برداشت‌های بسیاری از داستان «شازده کوچولو» همچنان در سرتاسر جهان ساخته می‌شود و اکثرشان به صورت موزیکال روی صحنه می‌روند، سعی کردم تمام موسیقی‌های مربوط به این نمایش را گوش کنم و همچنان بدون اینکه از این موسیقی‌ها ایده‌ای بگیرم، با توجه به هر شخصیت با برداشت ذهنی خودم موسیقی آن را بسازم، چراکه موضوع کپی رایت در سطح جهانی بسیار برایم حائز اهمیت است و دوست نداشتم ملودی که می‌سازم از موسیقی دیگری در سطح جهانی برگرفته شود.

تشکیل فضای موسیقی «شازده کوچولو» با ارکستر سمفونیک 

مدیا هاشمی مطرح کرد: برای موسیقی نمایش «شازده کوچولو» از ارکستر سمفونیک و سازهای زهی، سازهای بادی چوبی و برنجی، سازهای کوبه‌ای، هارپ و پیانو و همچنین گروه کر استفاده شده‌است. برای چندین قطعه هم از موسیقی الکترونیک و درامز استفاده‌کرده‌ام. برای مثال برای صحنه ورود روباه از گیتار الکتریک استفاده شده‌است. البته دریکی از صحنه‌ها از دستگاه موسیقی ایرانی و سازهای ایرانی استفاده شده‌است که تار و تنبک با ارکستر زهی تلفیق می‌شود، اما بیشترین فضای موسیقی نمایش «شازده کوچولو» را ارکستر سمفونیک تشکیل می‌دهد.

او ادامه داد: اجرای نمایش تمام موزیکال به مدت دوساعت و هر شب روی صحنه کار آسان و مقرون به‌صرفه‌ای نیست، به همین دلیل یک سری از قطعات به دلیل زمان‌بر بودن در اجرا، کوک شدن و هماهنگی از پیش ضبط شده‌اند اما برای بخش‌هایی از نمایش هم تعدادی از نوازندگان روی صحنه نوازندگی می‌کنند.

او افزود: گیتار اکترونیک قطعه ورود روباه به صحنه توسط یک نوازنده اتریشی به نام فابیو اسکالا ضبط شده‌است.

این آهنگساز تصریح کرد: پروسه ساخت موسیقی نمایش موزیکال به این صورت است که در ابتدا موسیقی ساخته می‌شود، سپس بازیگر براساس موسیقی، نسبت به کاراکترپردازی‌ها انتخاب می‌شود. در ابتدا تمام کار را با صدای خودم خواندم که بدانم کدام قسمت‌ها با چه صدا و لحنی خوانده‌ می‌شود.

موسیقی به تنهایی بازگوکننده احساسات است

این هنرمند اظهار کرد: موسیقی یک هنر انتزاعی است و به هر کسی می‌تواند یک تصویر جداگانه بدهد. موسیقی به تنهایی بازگوکننده احساسات ما است اما زمانی‌که موسیقی را با هنر نمایشی ادغام می‌کنیم، در حقیقت به رشد و القای تفکر آن نمایش کمک کرده‌ایم.

او ادامه داد: شاید مطلبی در نمایش نهفته باشد که با دیالوگ نتوان آن را به مخاطب منتقل کرد و تنها با موسیقی بتوانیم آن احساس را به شنونده القا کنیم. موسیقی در نمایش موزیکال به صورت مستقیم روی احساسات مخاطب تاثیر می‌گذارد.

هاشمی در پایان تصریح کرد: هرچقدر موسیقی درست‌تر ساخته شود و به شخصیت‌های نمایش نزدیک‌تر باشد، به بازیگر بیشتر کمک می‌کند تا غم، خوشحالی، عصبانیت، هیجان و به طور کلی احساسات خود را بیان کند.

رضا اسدپور با همراهی گروهش در استودیو «شهرصدا» میکس و مسترینگ این نمایش موزیکال را بر عهده دارد.

سروش محمدی، دستیار آهنگساز نمایش موزیکال «شازده کوچولو» است که در تنظیم سه صحنه پایانی خلبان و صحنه پادشاه مدیا هاشمی را همراهی کرده‌است.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

جنبه فرهنگی آثار پرفروش قربانی گیشه می‌شود

«بیژن و منیژه»؛ تلفیق موسیقی هزارساله با عناصر شاهنامه فردوسی