به گزارش خبرنگار پلاتو هنر، یلدا یزدانی، خواننده و شاعر متولد سال 1348 در تهران است. او از سال ۱۳۶۸ در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ملی، به صورت رسمی و جدی تعلیم آواز را آغاز کرد. این هنرمند همزمان با تحصیل در دانشگاه علامه طباطبایی در رشته‌ تعلیم و تربیت در سال ۶۸ اشعارش را که شامل غزلیات و مثنوی‌ها می‌شد، در مجله سوره آن دوران به چاپ رساند.

یلدا یزدانی به تازگی به عنوان خواننده در گروه موسیقی کنسرت نمایش «بیژن و منیژه» با همراهی سبحان مهدی‌پور خواننده دیگر این نمایش، به آهنگسازی صادق چراغی روی صحنه می‌رود.

به بهانه فعالیت هنری این هنرمند در کنسرت نمایش «بیژن و منیژه»، گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

تداعی موسیقی هزارساله به واسطه عناصر شاهنامه

یزدانی در مورد موسیقی نمایش «بیژن و منیژه» گفت: بخش ویژه‌ای از موسیقی این نمایش به موسیقی امروز ما وابسته است و به خاطر اینکه ما پیش‌فرضی از موسیقی و نحوه و چگونگی نواخته‌شدن سازها در هزارسال گذشته نداریم، نمی‌توانیم عین آن را روی صحنه بازسازی کنیم. صادق چراغی آهنگساز این نمایش در تلاش است بخشی از موسیقی هزارساله را با رعایت عناصر شاهنامه فردوسی به گوش مخاطب می‌رساند و مخاطب را به دوران پیشین متصل می‌کند.

او ادامه داد: داستان این نمایش به واسطه روایتگر تعریف می‌شود و قطعا بخشی از موسیقی هزارساله ما نیز به همراه این روایت شنیده می‌شود.

جایگاه موسیقی در صحنه تئاتر

یزدانی در مورد تاثیر و نقش موسیقی در نمایش توضیح داد: اساس و پایه نمایش موزیکال بر موسیقی می‌چرخد. طراحی صدا و آهنگسازی در نمایش‌های موزیکال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا بتواند احساسات را به مخاطب خود انتقال دهد.

او افزود: زمانی‌که یک بازیگر یک اثر فاخری چون شاهنامه فردوسی را روی صحنه می‌برد، باید با لحن و صدای خود بتواند فضای آن اثر را به همان شکل جاودانه روی صحنه دربیاورد.

یلدا یزدانی اظهار کرد: آوازخوانی موسیقی نمایش «بیژن و منیژه» در قسمت‌های متفاوت این نمایش دیده ‌می‌شود و لزوما این آوازخوانی بر اساس داستان شاهنامه انجام نمی‌شود اما ادبیات به کاررفته در تصنیف‌ها با فضای شاهنامه ارتباط مستقیمی دارد. آوا و تصنیف‌ها بر اساس داستان و در جایگاه فضای نمایشی صورت می‌گیرد.

صلح و سلامت رفتار؛ پیام «بیژن و منیژه» به مخاطب

این هنرمند مطرح کرد: موسیقی نمایش «بیژن و منیژه» در کنار فضای تاریخی، یک داستان درام، عاشقانه و اشتیاق را نشان می‌دهد. همچنین صلح و سلامت رفتار و اخلاق بهترین پیام این نمایش به مخاطب است.

یلدا یزدانی در پایان در مورد آوازخوانی تصریح کرد: یک خواننده به‌هنگام خوانندگی سوار بر ردیف و آواز است. آواز به تنهایی ریتم ندارد اما ترانه سرشار از ریتم است اما تنظیم ریتم آواز توسط خواننده انجام و نه آنچه که از پیش تنظیم شده‌ است.

کنسرت نمایش «بیژن و منیژه» به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی با اقتباسی از «شاهنامه فردوسی» از 2 الی 31 اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد ساعت 21 روی صحنه می‌رود.

همایون مهرنیا نوازنده تار و سرپرست نوازندگان، سآرش سیاه‌چشم کمانچه، عید سنگسری سازهای کوبه‌ای، تنبک و ضرب زورخانه، مژگان آقا صادقی قانون، مریم مهرابی دف و دایره، مصی روح‌افزا نوازندگان کنسرت نمایش «بیژن و منیژه» را تشکیل می‌دهند.

عرفان ‌یزدی طراحی صدا این نمایش را بر عهده دارد.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

بازیگر برای ایفای نقش از موسیقی تاثیر می‌گیرد