به گزارش خبرنگار پلاتو هنر، وحید اسداللهی، سولیست و نوازنده ناقارا و قاوال (دایره) متولد 1339 است. او فعالیت موسیقی آذربایجانی خود را سال 1354 با ارکستر فرهنگ و هنر تحت نظر استاد سلیمی آغاز کرد. همچنین تابه‌ امروز با ارکسترهای موسیقی جمهوری آذربایجان همکاری داشته و به عنوان نخستین تکنواز خارجی ناقارا در ارکستر فیلارمونیک باکو عضویت دارد. این نوازنده تا به‌ امروز حدود 20 آلبوم موسیقی منتشر کرده‌است. آخرین قطعه‌ای که از او منتشر شده است، قطعه «آذربایجان» نام دارد.

به بهانه فعالیت هنری این نوازنده در موسیقی آذربایجان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

موسیقی، مرزبندی ندارد و منطقه جغرافیا نمی‌شناسد

اسداللهی، درباره موسیقی آذربایجان و ساز ناقارا توضیح داد: در این سال‌ها سعی داشته‌ام ساز ناقارا، ساز ریتمیک آذربایجان را حفظ و ارائه کنم. این ساز ویژه آذربایجان است اما ریتم، مرزبندی و منطقه جغرافیا نمی‌شناسد. هر فرهنگی برای خود یک رقصی دارد که از رقص، ریتم و ملودی به وجود می‌آید.

او ادامه داد: هر سازی می‌تواند متعلق به هر نقطه‌ای از جهان باشد، موضوعی که وجود دارد، باید ببینیم چگونه می‌توانیم ساز ویژه یک خطه را با سایر اقلیم‌ها تلفیق کنیم. در نهایت آنچه اهمیت دارد، این است که صدای ساز به دل بنشیند. برای مثال موسیقی سنتی را هم می‌توان با هر ریتمی حتی با ساز هنگ‌درام نواخت. کسی که موسیقی را مرزبندی می‌کند، گوش خود را تنها به یک ساز عادت داده‌است.

این نوازنده اظهار کرد: موسیقی آذربایجان نیز مانند موسیقی‌ سایر نقاط ایران، غم و شادی را کنار هم دارد و بیشتر بی‌کلام است. معمولا موسیقی که با شعر همراه باشد، سعی می‌کند به شنونده خود به‌نوعی پند و اندرز بدهد، اما چون آذربایجان منطقه سردسیری است، رقص و ریتم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کلام در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. در حقیقت ریتم در حیات معنا پیدا می‌کند.

سعی کرده‌ام در آثار موسیقی‌ام، شادی بر غم غلبه کند

اسداللهی با اشاره به یکی از آثارش به نام «قربان اسم تو»، عنوان کرد: در قطعه «قربان اسم تو» در ادامه موسیقی فولک و غمگین، از موسیقی شاد استفاده کردم. همیشه سعی کرده‌ام در قطعات موسیقی‌ام شادی بر غم غلبه کند. در این صورت می‌توانیم یک جامعه سالم داشته باشیم.

یک آلبوم آذربایجانی جدید در راه است…

این هنرمند از آلبوم جدید خود خبر داد: با همراهی پسرانم رضا و مراد اسداللهی، پاییز سال جاری جدیدترین آلبوم خود را منتشر خواهم کرد. تقریبا کارهای ضبط و مراحل فنی‌اش به پایان رسیده اما به دلیل کنسرتی که اردیبهشت ماه پیش رو داریم، پخش آن به تعویق افتاد.

هرسازی نقش مهمی در ارکستر ایفا می‌کند

اسداللهی درباره قطعه «آذربایجان» جدیدترین اثرش تصریح کرد: «آذربایجان» به آهنگسازی مسلم ماقامایف، آهنگساز شهیر آذربایجان با تنظیم جدید و اجرای گروه وحید اسداللهی با تکیه بر توانایی سازهای اصیل قاوال، ناغارا و قارمون منتشر شده‌است. در این اثر موسیقی سعی کرده‌ام ساز دایره را مطرح کنم. دایره سازی قدیمی است که متاسفانه از آن استفاده نمی‌شود. من با بهره‌گیری از این ساز، قصد داشتم بگویم، هر سازی نقش مهمی در ارکستر دارد.

با توجه به اینکه وحید اسداللهی در تاریخ 13 اردیبهشت در تالار وحدت روی صحنه می‌رود، توضیحاتی را درباره این کنسرت ارائه داد: در این کنسرت برای تنظیم هارمونی قطعات از ساز بالابان (یک ساز بادی استوانه‌ای آذربایجانی) استفاده کرده‌ایم. ارگ و پیانو را در این کنسرت حذف کرده‌ام. به طور کلی سعی‌ کرده‌ام، رقص و ریتم در این آثار بگنجانم و موسیقی شادابی را به شنونده ارائه دهم.

این نوازنده گفت: در کنسرت 13 اردیبهشت آثار موسیقی به صورت قطعات مجزا آماده نشده است و تلفیقی با یکدیگر ادغام شده‌اند. در ابتدا با یک قطعه آرام آغاز می‌شود و با ریتم تندتر ادامه پیدا می‌کند. تقریبا هر قطعه به مدت 6 الی 7 دقیقه زمان می‌برد. در نهایت هم کنسرت با شادی تمام می‌شود. در این کنسرت از سازهای تار آذربایجان، عود، ناغاره، بالابان، قانون، کمانچه و پرکاشن برای ریتم‌سازی استفاده می‌شود.

کنسرت گروه وحید اسداللهی 5شنبه 13 اردیبهشت در تالار وحدت ساعت 21:30 برگزار می‌شود. بلیت‌های این کنسرت با قیمت 230 الی 500 هزار تومان در سایت ایران‌کنسرت به فروش می‌رسد.

اعضای این گروه موسیقی عبارتنداز نوازندگان: وحید اسداللهی، مراد اسداللهی، رضا اسداللهی، علی سیدزاده، تارا موسویان، سئویل اقدسی، آرین ضمیری و محمد آذرسوی، خوانندگان: مهدی حمزه‌زاده و حسین جعفری.

سمیرا اسدیان