به گزارش پلاتو هنر، با گذر از نخستین روزهای بهار و تعطیلات نوروزی 1403 فعالان عرصه موسیقی پاپ و کلاسیک از جدیدترین آثار موسیقی خود رونمایی می‌کنند.

در ادامه به یک آلبوم موسیقی بی‌کلام به آهنگسازی جواد شاهی، یک نماهنگ از گروه تنبورنوازان و یک قطعه موسیقی بی‌کلام با تنظیم سروش عمومی می‌پردازیم:

آلبوم موسیقی بی‌کلام «دمن»

آلبوم «دمن» به آهنگسازی و نوازندگی تار جواد شاهی به‌عنوان موسیقی ردیف دستگاهی ایران منتشر شد. در این آلبوم موسیقی، شنونده هم‌نوازی تار و سازهای کوبه‌ای هستیم.

در این مجموعه موسیقی با رعایت اصول موسیقی دستگاهی، تنوع فضای ریتمیک هم درنظر گرفته‌ شده‌است.

«هوای تو باران اصفهان»، «ناگهان ابوعطا»، «تپش – افشاری»، «حرا سه‌گاه»، «طره چهارگاه»، «تلنگر چهارگاه»، «غمزه بیات ترک»، «طرب راست پنجگاه»، «گره اصفهان»، «مستور ابوعطا» و «ناقه» قطعات این آلبوم موسیقی هستند.

مسعود داسدار نوازنده تمبک، مرتضی جهانی نوازنده تمبک، پرکاشن و بندیر، حسین صالحی نوازنده دف و کوزه گروه نوازندگان آلبوم را تشکیل می‌دهند.

نماهنگ «ساقی» با همراهی گروه تنبورنوازان 

نماهنگ «ساقی» توسط فرشید کاکاوند نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی با همراهی گروه تنبورنوازان «طرز» منتشر شد.

این قطعه موسیقی پیش‌تر در آلبوم موسیقی «سِحر سحر» با همکاری محمدرضا دارابی از پیشکسوتان موسیقی کردی کرمانشاه منتشر شده است.

همراهی سازهای کمانچه و عود با ساز تنبور نیز در این اثر موسیقی حائز اهمیت است، در حقیقت ماهیت موسیقی مقامی تنبور در این کار تقویت شده و در همان فضای موسیقی تنبور ایفای نقش کرده است. معمولا حضور سازهای ملودیک در کنار تنبور، فضای موسیقی را کمی به سمت موسیقی دستگاهی سوق می‌دهد، اما در این موزیک ویدئو سازهای دیگر در مسیر موسیقی تنبور حرکت می‌کنند.

موسیقی اصیل تنبور از موسیقی کردی با فضایی متمایز و خاص ریشه گرفته است. محمدرضا دارابی از بزرگان و خوانندگان نام آشنا کردی در این اثر، فضای موسیقی اصیل تنبور را زیبا و پر از احساس اجرا کرده‌است.

ویژگی دیگر این اثر مستقل بودن ساز کوبه‌ای است، سازهای کوبه‌ای در این قطعه به صورتی تنظیم شده که تنبور را همراهی می‌کند و هر ساز شخصیت مستقلی را نمایش می‌دهد. در این اثر موسیقی با همراهی سازهایی نظیر تمبک، دف، دهل و بندیر، رشید کاکاوند به عنوان تنظیم کننده حضور دارد.

اجرای این قطعه موسیقی توسط هنرجویان فرشید کاکاوند در خانه قدیمی رئوفی‌های قزوین انجام شده‌است.

«چهار فصل» با تنظیم سروش عمومی

قطعه موسیقی «four seasons» با آهنگسازی نیلوفر محبی، تنظیم و میکس و مسترینگ سروش عمومی منتشر شده‌است.

نوازندگان این قطعه موسیقی بی‌کلام عبارتنداز: پیانو الکتریک نیلوفر محبی، گیتار بیس رضا تاج‌بخش، کیتار داریوش صالحی‌پور، فلوت، درامز و پرکاشن سروش عمومی.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

با آثار جدید موسیقی همراه ما باشید