به گزارش پلاتو هنر، با شروع یک هفته دیگر مروری خواهیم داشت بر نمایشگاه‌‌هایی که میزبان آثار هنرمندان هستند.

جمعه 7 فروردین چند نمایشگاه هنرهای تجسمی در تهران و شهرهای دیگر افتتاح شد. اگر شما هم به هنر و آثار هنری علاقه دارید، می‌توانید گزارش زیر را مطالعه و گالری مورد توجه خود را برای بازدید انتخاب کنید.

پلاتو هنر در این هفته به چند نمایشگاه هنرهای تجسمی سر زده و با هنرمندان گفتگویی خواهد داشت. در این رابطه با ما همراه باشد و صحبت‌های هنرمندان را درباره آثارشان مطالعه کنید.

نمایشگاه گروهی «+۲۵ نقاشی و ۳ مجسمه»

نمایشگاه گروهی «+۲۵ نقاشی و ۳ مجسمه» تا ۲۸ اردیبهشت در گالری سو به نشانی تهران، خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسى، شماره ۳۰ در معرض تماشا قرار دارد.
روزهای تعطیل: شنبه

نمایشگاه گروهی

نمایشگاه انفرادی «امروزِ دیروز»

نمایشگاه انفرادی آثار بهنام کامرانی با عنوان «امروزِ دیروز» تا ۱۸ اردیبهشت در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک‌وی، روبه روی بانک صنعت و معدن، پلاک ۲۷۹۸ ادامه دارد.
در بیانیه این نمایشگاه میخوانیم:
«پرسش از نقاشی یا عکاسی؟ پرسش از بازنمایی، از تاریخ، از چهارچوب‌های حاشیه و حاشیه‌بندی . مجموعه‌ی «امروزِ دیروز » برای من فراتر از نقاشی یا از آن خودسازی عکس‌های خانوادگی است . سنجیدن ظرفیت‌های نقاشی  و تعمق در امکانات پیش کشیدن  تصاویر است. بازگشت به دیدنِ دیده شده‌هاست در آلبوم‌هایی از خانواده و دیگران: قدرت پدر در اوج جوانی، زیبایی زنی ناشناس بر چمن‌ها یا میزی چیده شده در حیاط به وقت تابستان و لباس‌ها و ژست‌ها در مکان‌ها.

امکان شناوری در تصویرها، در فواصلِ بیانی  رنگ و رنگ‌آمیزی، محدودیت‌ها و پتانسیل‌های متفاوت و‌متنوعی را پیش می‌کشد .در این آثار عکس نه بزک شده و نه تخریب، بلکه تشدید شده و فراتر رفته است و شاید تصویر را به «فراتصویر» گسترش داده است. ساعت‌ها و ماه‌ها می‌نگریستم که چه چیز باید در آن‌ها باشد و با کمترین اشاره چگونه کل تصویر فعال‌تر  می‌شود. حتی در حاشیه‌ها و لبه‌ها بیانگری تصویر را گسترده‌ام .ماهیت تصویر و رابطه‌ی میان واقعیت و عکس و فراتر رفتن از این مقوله یکی از جستجوهای این مجموعه است .عکس بهانه بود،  آوردن دیروز در امروز و نقاشی در لحظه‌ی اکنون بود.»


نمایشگاه «امروز دیروز»

نمایشگاه انفرادی «قطار زیرزمینی»

نمایشگاه انفرادی آثار مائده طاهری با عنوان «قطار زیرزمینی» تا 17 اردیبهشت در گالری نگر به نشانی تهران، زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک 154 برپا است.
روزهای تعطیل: شنبه ها

نمایشگاه انفرادی «قلمرو آتش»

نمایشگاه انفرادی آثار مقصود تیموری با عنوان «قلمرو آتش» تا ۱۷ اردیبهشت در گالری جاوید به نشانی تهران،میدان فاطمی،خیابان جویبار،خیابان زرتشت غربی کوچه یزدان،پلاک 17، واحد1 ادامه دارد.
روزهای تعطیل: یکشنبه

 

نمایشگاه گروهی «تریلوژی رنگ؛ پالت سفید»

نمایشگاه گروهی «تریلوژی رنگ؛ پالت سفید» تا ۱۳ خرداد در گالری گویه به نشانی تهران – میدان هفت تیر – خیابان مشاهیر – کوچه لطفی – پلاک 39 در معرض تماشا قرار دارد.
در بیانیه این نمایشگاه می‌خوانیم:
«تریلوژی رنگ

در قلمرو بیان هنری، رنگ ها به عنوان زبانی پویا عمل می کنند که از طریق آن احساسات، روایت ها و تجربیات آشکار می شوند. تریلوژی رنگ عنوان پروژه­ای­ست که به پیچیدگی رنگ ها می پردازد و سه پالت رنگی آبی، قرمزو سفید را مورد بررسی قرار داده و هر پالت رنگی نمایشگاهی گروهی با روایتی مستقل دارد و در تلاش است تا با استفاده از سه رنگ انتخابی و روایتی مرکزی، خوانشی امروزی از این رنگ­ها ارائه کند.

پالت سفید

در تاریخ هنر مجموعه‌ای متشکل از چهارده نقاشی از فرانسیسکو گویا وجود دارد که به نقاشی های سیاه مشهورند و در اواخر عمر، احتمالاً بین سال‌های 1819 تا 1823، خلق شده اند. این آثار مضامین هولناکی را به تصویر می‌کشند و به نوعی ترس او از دیوانگی و نگاه تیره اش به انسان و انسانیت را منعکس می‌کنند.

گویا با ضربات قلم موی خود مخاطب را با بخش اهریمنی ذات انسانی مواجه میکند. همان بخشی که ویرانی به همراه دارد و با خشونت آمیخته است. نقاشی های سیاه به عنوان یادآوری آشکار از شکنندگی زندگی و واقعیت های خشن جهان هستند.

در پالت اول از این سه گانه رنگ کارهایی پیرامون زخم و تروما به نمایش درآمدند. در پالت بعدی با ارجاع از پریودِ آبی پیکاسو نوعی افسردگی با رنگهای آبیِ ایرانی در فضای نمایشگاه چیدمان شدند. نهایتا پالت سفیدِ هنرمندانِ نمایشگاه آخر سیاه و تیره شده است.»

نمایشگاه گروهی «پیش نما»

نمایشگاه گروهی «پیش نما» تا ۲۱ اردیبهشت در گالری ژاله به نشانی تهران، خیابان سمیه،بعد از خیابان مفتح، بن بست پروانه، پلاک 4 ادامه دارد.
در بیانیه این نمایشگاه می‌خوانیم:
«ترسیم نقشه راه به کاهش آسیب‌پذیری‌ها کمک می‌کند و اطمینان از هماهنگی و تعامل موثر تیم را فراهم می‌آورد. در یک گالری هنری به نوعی با مفهوم خانواده مواجهیم، گروهی از افراد مرتبط از نظر ارتباطات اجتماعی که به طور رسمی یا غیررسمی به هم پیوسته‌اند. مرور مداوم مسیر راه کمک می کند تا با دقت بیشتری به تحلیل نتایج و مسیر پیش‌روی کارها بپردازیم»
روزهای تعطیل: شنبه‌ها

نمایشگاه انفرادی «سی مرغ به یاد سیمرغ»

نمایشگاه انفرادی آثار تاها بهبهانی با عنوان «سی مرغ به یاد سیمرغ» تا ۲۵ اردیبهشت در گالری آرت سنتر برپا است.
در بیانیه این نمایشگاه می‌خوانیم:
«پرنده در ادب و عرفان و اساطیر ایران جایگاه والایی دارد. گویی از میان جانداران دیگری که این حیاط خاکی را با ما سهیم هستند، تنها این گروه رشک آدمیزادگانند. شاید آن شوق پرواز تا لایتناهی است که انسان تنگ‌جامه، بی‌حوصله در قفس خاکی و آتش گرفته از اشتیاق را به حسرت حال پرندگان می‌کشاند. کمتر گروهی می‌توان یافت که چون پرندگان شکل و حیات و معنای عرفانی و سرگذشت‌های اساطیری یافته‌باشند. در قلمرو عرفان، پرنده رهرو است، مرید است، مراد است، مقصد و مقصود است. پرنده انسان است، انسان کامل، عنقاست، سیمرغ است و سیمرغ حقیقت کامله جهان و کاملترین وجود بشری است. پرنده به برکت بال‌های خویش و انسان به یاری بال‌های اندیشه، مرزهای مجازی حقیقت را درهم می شکنند و پهنه‌های فراسوی حقیقت را در می‌نوردند و این به تعبیری دیگر قلمرو سورئالیسم است. سیاره ما روز به روز کوچک‌تر و غم‌ها و سرگشتگی‌های ما روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و مصائب و دردهای جهانی به خانه‌های ما هم سرایت کرده‌است. انسان لابه‌لای چرخ‌دنده‌های آلودگی و حرص و فساد و دشمن‌خویی فشرده می‌شود و از جان شریف آدمیت فاصله می‌گیرد. آفرین به تاها و آفرین به پرندگان تاها که در اندیشه پرواز تا اعتلاء را به یاد ما می‌آورند و ما را به سفر به سوی سیمرغ دعوت می‌کنند.
صفاءالدین جهانبانی»
روزهای تعطیل: ندارد