به گزارش پلاتو هنر، بیش از صدها نوازنده، ترانه‌سرا و خواننده ازجمله بیلی آیلیش، نیکی میناج، ایمَجین درَگنز و زین مالک به اتحادیه حقوق هنرمندان پیوستند و طی نامه سرگشاده‌ای از توسعه‌ دهندگان هوش مصنوعی، شرکت‌های فناوری، پلتفرم‌ها و خدمات ‌دهندگان موسیقی دیجیتال خواستند تا استفاده از هوش مصنوعی برای نقض و بی‌ارزش کردن حقوق هنرمندان را متوقف کنند.

نشریه ورایتی، این نامه را منتشر کرده که بخشی از آن به شرح زیر است:

«ما به عنوان اعضای جامعه هنرمندان و ترانه‌سرایان، از توسعه دهندگان هوش مصنوعی، شرکت‌های فناوری، پلتفرم‌ها و خدمات دهندگان موسیقی دیجیتال درخواست داریم تا به استفاده از هوش مصنوعی برای نقض و بی‌ارزش کردن حقوق هنرمندان پایان دهند.

اشتباه برداشت نکنید! ما معتقدیم که استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی، پتانسیل‌های زیادی برای رشد خلاقیت انسان دربر دارد به طوری که بستر رشد و پیشرفت تجربه‌های نوین و مهیج برای مخاطبان موسیقی در سرتاسر دنیا را فراهم می‌کند.

متاسفانه، برخی از پلتفرم‌ها و توسعه دهندگان دارند هوش مصنوعی را به کار می‌گیرند تا خلاقیت را خدشه‌دار کنند و به هنرمندان، ترانه‌سرایان، نوازندگان و دارندگان مالکیت معنوی آسیب برسانند.

استفاده از هوش مصنوعی بدون داشتن احساس مسئولیت، توانایی ما برای محافظت از حریم شخصی، هویت، موسیقی و معیشت‌مان را سخت مورد تهدید قرار می‌دهد. برخی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کمپانی‌ها دارند بدون اجازه از آثار ما برای آموزش مدل‌هایشان استفاده می‌کنند. این تلاش‌ها با هدف جایگزینی آثار هنرمندان انسانی با مقادیر انبوهی از «صداها» و «تصاویر» ساخته شده توسط هوش مصنوعی رابطه مستقیمی دارد و به طور قابل توجهی جریان درآمد هنرمندان را راکد می‌کند. برای بسیاری از نوازندگان، هنرمندان و ترانه‌سرایان شاغل که فقط در تلاش برای برای تامین هزینه‌های زندگی خود هستند، چنین امری فاجعه بار خواهد بود.»

آنها هوش مصنوعی را تعرضی به خلاقیت انسان‌ها دانستند و مطرح کردند که استفاده از هوش مصنوعی، ارزش کار آنها را پایین و به اکوسیستم موسیقی آسیب خواهد زد. این هنرمندان در نامه‌شان از توسعه‌ دهندگان هوش مصنوعی، شرکت‌های فناوری، پلتفرم‌ها و خدمات ‌دهندگان موسیقی دیجیتال خواستند که متعهد شوند آنها از این فناوری و ابزارهای مبتنی بر آن برای جایگزینی، تضعیف و سر باز زدن از پرداخت غرامت منصفانه به هنرمندان و ترانه‌سرایان استفاده نخواهند کرد.

پیش از این هم مستندسازان هالیوودی طی نامه سرگشاده‌ای نسبت به استفاده نابه‌جا از هوش مصنوعی در این حوزه ابراز نگرانی کرده بودند و خواستار نظارت و قانون گذاری بودند. نامه آنها را در اینجا بخوانید.

بیشتر بخوانید: