به گزارش پلاتو هنر، امین اکبری‌نسب، دارای مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر، مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای پژوهش هنری است. او از سال ۷۰ در لرستان فعالیت هنری خود را شروع کرد و پس از آشنا شدن با انجمن هنرهای نمایشی شهرستان الیگودرز پا به ‌عرصه تئاتر و بازیگری گذاشت. او در نمایش‌هایی مانند «مکبث» و «طلسم صبحگاه» قطب‌الدین صادقی و نمایش‌های کارگردانانی مانند سیاوش جامع و محسن احمدی‌نیک به‌عنوان بازیگر حضور داشته است و همچنان در این زمینه فعالیت می‌کند.

 او از اوایل آذر سال 1402 به عنوان مدیر تالار هنر منصوب شد.

اکبری‌نسب درباره چالش‌های شروع فعالیتش در تالار هنر گفت: در شروع کارم در تالار هنر با چالش‌های اجتناب‌ناپذیری که همه سالن‌های نمایش با آن روبرو هستند، مواجه شدم. یکی از این چالش‌ها تصمیم‌گیری برای انتخاب نمایش‌های مناسب به منظور بالابردن سطح کیفی آثار اجرایی تالار هنر بود. مدیریت این‌که چگونه فضایی را ایجاد کنیم تا هنرمندان با آرامش تمام اجراهای خوبی داشته باشند و در کنار کار هنری بتوانند درآمد خوبی برعهده مدیریت سالن است.

حفظ حرمت و اعتبار سالن‌های دولتی بزرگترین چالش هر مدیری است

او اضافه کرد: سالن‌های نمایش دولتی چالش‌های فراوان دیگری نیز همراه خود دارند.حفظ حرمت و ارزش نام سالن‌هایی مانند تئاترشهر، سنگلج، تالار هنر و… چالش بزرگی برای کسی است که مدیریت آن‌ها را بر‌عهده می‌گیرد. همه هنرمندان تئاتر آرزو اجرا در تئاتر‌شهر را دارند یا کسانی که در حوزه نمایش کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند آرزو اجرا در تالار هنر را دارند یا تماشاخانه سنگلج با ماهیتی که دارد هدف همه هنرمندان تئاتر آیینی-سنتی است. به نظر من حق تمامی هنرمندانی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند این است که در این سالن‌ها اجرا داشته باشند و تجربه کسب کنند.

اولین و آخرین صاحبان هر تالار نمایشی، هنرمندان آن هستند

او افزود: دومین چالش این است که چگونه مدیریت می‌تواند با حفظ عدالت، با فضایی در اختیار دارد و برنامه‌ریزی محدود، فرصت مشارکت برای تمامی هنرمندان را فراهم کند؟ من خودم در درجه اول فعال هنری هستم و متوجه تمامی دغدغه‌های هنرمندان هستم. وقتی به عنوان مدیر فعالیت داشته باشید با چند دسته هنرمند روبه‌رو می‌شوید. از طرفی با پیشکسوتانی که واجب است احترام و جایگاهشان حفط شود، روبه‌رو هستیم و از طرفی دیگر هنرمندانی هستند که در میانه راه هنری قرار دارند و دسته بعدی هنرمندان جوان‌ترند که در ابتدای مسیر حرفه خود هستند و نیاز به اهمیت و توجه دارند، چون آن‌ها آیندگان چرخه نمایشی ما هستند.

اکبری‌نسب ادامه داد: تالار هنر دارای ظرفیت ثابتی است که در طول سال حداکثر گنجایش پذیرش ۲۰ نمایش را دارد پس ما باید بین این هنرمندان و آثارشان، انتخاب کنیم و همین چالش بزرگی برای ما به وجود می‌آورد چون در نهایت تمامی سلیقه‌ها را نمی‌توانیم پاسخگو باشیم. با این وجود من به عنوان مدیریت تالار هنر می‌گویم که این سالن متعلق به همه هنرمندان کودک و نوجوان از هر دسته و قشری است و خانه هنری آن‌ها است که در این‌جا به فعالیت خود بپردازند و باعث حفظ چرخه هنری تئاتر باشند. به‌هرجال اولین و آخرین صاحبان هر تالار نمایشی هنرمندان آن هستند.

استقرار دفتر جشنواره کودک و نوجوان در تالار هنر

اکبری‌نسب درباره روند انتخاب نمایش‌ها برای اجرا در تالار هنر توضیح داد: شورای هنری وظیفه بررسی تمامی آثار را بدون درنظر گرفتن امتیازات خاص برای افراد دارند. البته برای هنرمندان دارای سابقه بیشتر حتما امتیازات ویژه‌ای درنظر می‌گیریم زیرا وقتی در نمایشی نام این عزیزان وجود داشته باشد برای ما دلیل کافی بر کیفیت مناسب آن اثر خواهد بود، اما از سویی دیگر به هنرمندان جوان تر علاوه‌بر ارزیابی توسط شورای هنری، فرصت مشاوره و کمک‌رسانی در امر اجرا را خواهند داشت.

او در جواب این سوال که تاکنون چه امکانات و فرصت‌هایی را برای هنرمندان تازه‌کار فراهم کرده‌اید پاسخ داد: در ماه گذشته سامان کرمی نمایش «هوش پشه‌ای» را که اولین تجربه کارگردانی او بود را در تالار هنر روی صحنه برد. درست است که کرمی به عنوان یک هنرمند باسابقه در بازیگری تئاتر بزرگسال شناخته می‌شود اما به عنوان هنرمندی کار اولی در حوزه کودک فعالیت داشت. خوشبختانه این نمایش با استقبال خوبی نیز همراه بود. یکی دیگر از طرح‌هایی که برای هنرمندان کم‌تجربه در حوزه تئاتر کودک و نوجوان درنظر داریم افزودن یک سانس ویژه برای آن‌ها و یا امکان اجراهای محدود و یا اجرای نمایشنامه‌خوانی است.

اکبری‌نسب درباره تغییر مکان دفتر جشنواره کودک و نوجوان توضیح داد: با پیگیری‌هایی که انجام شد دفتر جشنواره کودک و نوجوان را به تالار هنر منتقل کردیم با این‌که فضای محدودی داریم ولی این‌کار باعث افزایش مراودات ما با جشنواره کودک و نوجوان می‌شود. چند ماه دیگر جشنواره کودک و نوجوان را پیش‌رو داریم و مشخص بودن مکان دفتر کودک و نوجوان باعث می‌شود که هنرمندان سردرگم نشوند و به راحتی آثار خودشان را ارائه دهند.

باید آثاری همگام با استانداردهای جهانی تولید کنیم

اکبری‌نسب درباره برگزاری نشست‌های تخصصی در تالار هنر توضیح داد: یکی از اهداف من در تالار هنر برگزاری نشست‌های تخصصی و پژوهشی در جهت توسعه تئاتر کودک و نوجوان است. در این نشست‌ها از افراد صاحب نظر در فضای آکادمیک دعوت خواهیم کرد تا به موضوعات مهم تئاتر بپردازند زیرا تئاتر یک علم است و یکی از شرط‌های ماندن در این عرصه به‌روز شدن و پیشرفت است به‌طوری که آثاری همگام با استاندارد های جهانی تولید کنیم. خوشبختانه بیشتر افرادی که در عرصه پژوهشی و آکادمیک فعالیت دارند این خصوصیت به‌روز بودن دانش را دارا هستند. پس می‌توانیم از علم آن‌ها استفاده کنیم. معضلات دوران بیماری کرونا درس خوبی برای سازگاری و ایجاد فضای جایگزین به ما داد. برای مثال استفاده از فضای مجازی می‌تواند به ارتباط گرفتن با افراد فعال در حوزه تئاتر در سراسر دنیا کمک کند. استفاده از این روش معایب و هزینه‌های ارتباط رودررو را ندارد و با استفاده از بستر گسترده فضای مجازی، نشست‌هایی ارزشمند ترتیب دهیم. برای همکاری با مرکز بین‌المللی «استیج» رایزنی‌هایی صورت گرفته است تا اساتید حوزه بازیگری، کارگردانی نمایش کودک و نوجوان را دعوت کنیم و حضورشان بهره ببریم. نشست‌های تخصصی دیگری نیز با همکاری خانه تئاتر و انجمن تئاتر کودک و نوجوان قرار است برگزار شود.

بازاریابی و تبلیغات دیگر جزیی از تئاتر شده است

سپس اکبری‌نسب برنامه‌های تبلیغاتی تالار هنر را چنین توضیح داد: تبلیغات یک مبحث بسیار گسترده است. چون فضای تئاتر یک فضای هنری و به دور از فضای بازاریابی و کسب‌وکار محسوب می‌شود متاسفانه ما اهالی تئاتر در گذشته خیلی توجه به تبلیغات نداشتیم اما امروزه مشخص شده است که وقتی اثری تولید می‌شود، از شروع تمرینات گرفته تا پایان اجرا، حامل هزینه‌هایی است که باید تامین شود. برای مثال یکی از راه‌های تامین این هزینه از طریق بازاریابی است. در این چند سالی که تالار هنر به صورت تخصصی برای تئاتر کودک و نوجوان فعالیت داشته تماشاگرهای ثابتی را برای خود پیدا کرده است اما توسعه جامعه آماری تماشاگران ثابت، نیازمند تبلیغات است. از این‌رو در نظر داریم بیلبوردهایی در محوطه‌های اطراف تالار مثل خیابان بهار جنوبی که بورس فروش البسه کودک و نوجوان است، نصب کنیم. از این جهت نامه‌نگاری‌هایی با جناب دکتر مهدی مذهبی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران صورت گرفته که انشالله همکاری خوبی داشته باشیم و بتوانیم مراودات مثبتی با شهرداری داشته باشیم.

او اضافه کرد: دومین ایده برای تبلیغات همکاری با ارگان‌های دولتی مثل آموزش و پرورش و معاونت فرهنگی آموزش و پرورش است که تالار هنر در قالب اردوهای مدرسه به خانواده‌ها معرفی شود. اما مبحث تبلیغات امروز بیشتر به سمت تولید محتوای مجازی پیش می‌رود و برای همگام بودن با این شرایط ما هم سعی می‌کنیم تا در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام فعالیت مناسبی داشته باشیم.

سالن‌های دولتی حق دارند که ۲۰ درصد از فروش بلیت را داشته باشند

اکبری‌نسب درباره اختصاص یافتن 20 درصد از فروش بلیت به مرکز هنرهای نمایشی و این‌که آیا این طرح برای تئاتر و سالن‌های نمایشی مفید است، گفت: البته که این تصمیم درستی است زیرا نگهداری از چنین مجموعه‌ای هزینه‌های هنگفتی دارد. برای مثال هزینه مصرف برق در اوقات گرم و سرد سال به صورت تصاعدی بالا می‌رود. سالن‌های دولتی حق دارند که ۲۰ درصد از فروش بلیت را داشته باشند چون این ۲۰ درصد وارد چرخه تئاتر خواهد شد و صرف هزینه‌های شخصی نمی‌شود. این مبلغ در حساب انجمن هنرهای نمایشی ذخیره و صرف هزینه‌های جشنواره‌های هنرهای نمایشی، حقوق کارمندان، هزینه‌های سالن‌های نمایشی و کمک هزینه نمایش‌ها می‌شود. البته خیلی از هنرمندان معترض این موضوع شده‌اند چون هزینه‌های تولید تئاتر به‌ویژه تئاتر کودک بسیار بالا است ولی انشاالله مرکز هنرهای نمایشی سیاست‌هایی را پیش گرفته است که اگر به ثمر برسد در بحث کمک هزینه‌ها با مساعدت شورای حمایت و انجمن هنرهای نمایشی اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

من موافق حصارکشی تئاترشهر هستم

او همچنین درباره مشکلات پیش آمده برای ساختمان تماشاخانه سنگلج و موضوع حصارکشی اطراف تئاترشهر و سلامت ساختمان تالار هنر گفت: ما هم در تالار هنر با مشکلات ساختمانی رو‌به‌رو هستیم البته به شدت مشکلات دیگر سالن‌ها نیست. اول این‌که تماشاخانه سنگلج و تئاترشهر بنای ملی-فرهنگی محسوب می‌شوند و هر آسیبی به آن‌ها، آسیب به تاریخ هنر مملکت است. البته من موافق حصارکشی تئاترشهر هستم چرا که حداقل از آسیب‌رسانی گروهی از افراد به دور خواهد ماند. در گذشته زمانی که من در تئاترشهر اجرا داشتم، شب‌ها جرات پا گذاشتن به بیرون محوطه مجموعه را نداشتم. این‌که ورود و خروج تئاتر شهر کنترل شود مسئله بسیار خوبی است و امیدوارم شهرداری زودتر طراحی سازه حریم محوطه تئاترشهر را به سرانجام رساند. من مطمئن هستم که مهندسی‌های لازم جهت حفظ بنای ساختمان تئاترشهر صورت گرفته است.

او افزود: درباره تماشاخانه سنگلج و ساخت‌وسازی که در کنار آن صورت می‌گیرد تنها می‌توانم بگویم ای‌کاش تلاش‌های آقای اتابک نادری، مدیریت سابق تماشاخانه سنگلج مثمر ثمر واقع و ساختمان کناری به مجموعه تماشاخانه اضافه می‌شد. البته خبر خوبی هم که این روزها شنیده‌ام از ساختمان اداره تئاتر است که قرار است ساخته شود. من واقعا از شنیدن این خبر خوشحال شدم چون اگر این اتفاق رخ دهد کمک بزرگی به هنرمندان عرصه تئاتر خواهد بود.

اکبری‌نسب افزود: اما در تالار هنر این معضلات به شکل دیگری اتفاق می‌افتد. بنای ساختمان ما قدیمی است و به دلیل اخطارهایی که از سوی آتش‌نشانی دریافت کردیم، سیستم اطفای حریق برای این ساختمان تعبیه شد ولی چون نتوانستیم این سیستم را در دیوار ساختمان نصب کنیم درحال‌حاضر نمای زشتی از لوله‌های اطفای حریق در سراسر ساختمان مشاهده می‌شود. من دوست دارم تا این بنا به لحاظ شکل و ظاهر درخور روحیه شاد کودکان باشد و از همین‌جا دعوت می‌کنم از ارگان‌ها و شرکت‌های مختلف که در حوزه کودک و نوجوان فعال هستند تا به‌عنوان اسپانسر یا سرمایه‌گذار همکاری داشته باشیم. البته از طرف وزارت ارشاد بودجه‌ای برای بحث عمرانی و به‌سازی سالن‌های نمایشی اختصاص یافته که اندکی طول خواهد کشید در اختیار سالن‌ها قرار گیرد ولی امیدواریم که این به‌سازی‌ها هرچه زودتر صورت گیرد.

امیدوارم تالار هنر جو آرامی داشته و مملو از تماشاگر باشد

اکبری‌نسب در آخر از چشم‌انداز آینده برای تالار هنر گفت: همیشه به این فکر می‌کنم که بعد از اتمام دوره مدیریتم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ امیدوارم تالاری را تحویل مدیریت بعدی دهم که جو آرامی داشته و مملو از تماشاگر باشد و آثار با کیفیتی در این تالار اجرا رود. من از هنرمندان فعال در حوزه کودک و نوجوان برای کمک کردن به ارتقای کیفیت و فعالیت تالار هنر دعوت می‌کنم. بنده تمام تلاشم را در راستای این همکاری خواهم کرد.