به گزارش پلاتو هنر، مرتضی فرهادنیا، فارغ التحصیل مدرک دکترا در رشته پژوهش هنر از دانشگاه هنرهای زیبا و دوره ادبیات و فلسفه از دانشگاه جنوا ایتالیا است. او سابقه کارگردانی فیلم‌های کوتاه «روز قرار»، «مردگی»، «پانیک» و… را  نیز در کارنامه هنری خود دارد.

همچنین فرهادنیا مدرس بازیگری است و تاکنون نمایش‌های «بیخودی»، «آخرین نوار کراپ»، «عشق در پیری» و «زخم» را با همراهی هنرجویان خود روی صحنه برده است.

مرتضی فرهادنیا این روزها نمایش «نقص» را در تالار محراب روی صحنه دارد.

این هنرمند درباره نمایش «نقص» گفت: نمایش ما از روی نمایشنامه «نقص» نوشته اوژن یونسکو ترجمه و روی صحنه رفته است که رویکردی براساس نظریات فروید، روانشناس و نظریه‌پرداز آلمانی دارد. ما سعی کردیم در این اجرا به تفسیر رویا و افکار پردازیم. بعد از فروید نظریه‌پردازهای زیادی نقش رویا بر انسان را تحلیل و تفسیر کردند اما از آن‌جایی که ما 3 مولفه اید، ایگو و سوپر ایگو را به صورت تصویری وارد نمایش کردیم، به نظرم رسید که تحلیل و تفسیر رویا را بر اساس نظریات فروید پیش ببریم. همچنین مبحث مکانیزم‌های دفاعی به ویژه فرافکنی و مکانیزم دفاعی سرکوب را براساس نظریات فروید وارد نمایش کردیم.

او درباره سبک اجرایی نمایش «نقص» توضیح داد: سبک اجرایی نمایش ما تلفیقی است. از این رو که آیا ما می‌توانیم اسم این کار را تئاتر بگذاریم یا خیر؟ آیا اجرای ما یک درس روانشناختی و یک اثر بینارشته‌ای است یا یک درام؟ این سوالاتی است که هر مخاطبی بعد از دیدن این اجرا از خود می‌پرسد. به هر حال من معتقدم تئاترهای مدرن دیگر قائم‌به‌ذات نیستند. از این جهت که تماشاگر نیازمند به داشتن یکسری اطلاعات و دانش فرامتن است تا بتواند از نمایش لذت ببرد. البته من واقف بر این هستم که ما در‌حال حاضر در دوران پساپست‌مدرن هستیم که البته پست‌مدرن هم جزیی از مدرنیته است.

در این نمایش نفیسه پیری، حسین صحرایی، حسین هاشم‌پور، روژان تمری، سعید صادقی، نازنین کاوه، یلدا احمدنژاد ملکی و آوا جهان ایفای نقش می‌کنند.

غرهادنیا از تجربیات خود در اجرای نمایش با بازیگران هنرجو گفت: من معتقدم هر کسی حتی برای یک‌بار هم که شده باید خودش را روی صحنه تئاتر آزمایش کند. خیلی‌ها تب بازیگری دارند و من همیشه سعی کرده‌ام در کارهایی که اجرا بردم از هنرجوهایی استفاده کنم که تجربه اول خود را در زمینه بازیگری تئاتر می‌گذرانند. من این فرصت را به آنها می‌دهم تا خودشان را امتحان کنند و متوجه شوند که آیا این مسیر را ادامه دهند یا خیر. در نمایش «نقص» هم همین رویه را ادامه دادم. این نمایش ماحصل یک ورکشاپ است و اجرا به عنوان امتحان پایانی هنرجویان محسوب می‌شود و نمره آن‌ها بستگی به نظرات مخاطبان و متخصصان دارد.

فرهادنیا اضافه کرد: کار کردن با هنرجوها یک‌سری نکات مثبت و یک‌سری نکات منفی با خود به‌همراه دارد. مهم‌ترین نکته مثبت آن این است که من به عنوان کارگردان تجربه زیادی را در زمینه ارتباط با آدم‌های مختلف با شیوه‌های بازیگری مختلف، کسب می‌کنم ولی در عین حال ممکن است به دلیل تجربه کم بازیگران ایرادات تکنیکی در بخش بازیگری در نمایش وحود داشته باشد. به‌هرحال قصد دارم تا یکی، دو اجرای دیگر هم با هنرجویان کار کنم و بعد از آن شاید اجراهایی با بازیگران حرفه‌ای و باتجربه‌تر را روی صحنه ببرم.

نمایش «نقص» نوشته اوژن یونسکو و تهیه‌کنندگی و کارگردانی مرتضی فرهادنیا از 2 تا 30 اردیبهشت ساعت 19 در سالن استاد جمیله شیخی تالار محراب روی صحنه می‌رود.