به گزارش پلاتو هنر، در زمان کرونا که سینماها تعطیل شده بودند، پدیده اکران آنلاین فیلم ها در پلتفرم های مختلف در جهان و سپس در ایران رونق گرفت ولی با کمرنگ شدن بیماری کرونا و باز شدن سینماها و برگشت تماشاگران به سالن ها و اکران آثار سینمایی روی پرده نقره ای، این پدیده نوپا در ایران از رونق افتاد و معدود آثاری در پلتفرم های داخلی از جمله فیلیمو و نماوا اکران آنلاین می شدند، اما به تازگی پلتفرم فیلم نت به طور منظم اقدام به اکران فیلم های سینمایی که به تازگی اکران عمومی آنها تمام شده است، کرده است.

«سه کام حبس»، «عروسی مردم»، «مصلحت»، «آهنگ دو نفره» و «بی مادر» از جمله فیلم های روز سینما بودند که به اکران آنلاین رسیدند و طبق آمار اعلام شده از سوی این پلتفرم توانسته اند تعداد خوبی مخاطب در این نوع از اکران داشته باشند؛ گرچه بعضا با رقم اکران پرده شان فاصله قابل توجهی دارند که به نظر می رسد این پلتفرم اگر می خواهد در این بخش موفق عمل کند باید سراغ آثاری برود که هنوز رنگ پرده را ندیده اند و به طور اختصاصی اولین نمایش خود را برای اکران آنلاین کنار گذاشته اند.

اما اقدام دیگری که فیلم نت کرده است که به نظر می رسد در یک همکاری با انجمن سینمای جوانان ایران رقم خورده، اکران آنلاین فیلم کوتاه است؛ امری که پیش از این یک بار با فیلم «بچه خور» محمد کارت در فیلیمو اتفاق افتاده بود و نتیجه خیلی خوبی نیز هم برای فیلمساز و هم پلتفرم داشت. در دوره ای که سریال این فیلمساز از فیلیمو پخش می شد اقدام به موقع اکران آنلاین فیلم کوتاه محمد کارت باعث ایجاد یک فضای پررنگ پیرامون او و آثارش شد.

حال فیلم نت با اکران آنلاین فیلم «وضعیت اورژانسی» که سیمرغ فجر در کارنامه دارد و قبل از این هم در سینما و پلتفرمی به نمایش درنیامده است یک تصمیم درست گرفته است و باید منتظر ماند و دید که این یک حرکت اتفاقی بود یا قرارست برنامه مدونی برای نمایش آنلاین فیلم کوتاه در فیلم نت اجرایی شود. اینکه بلیت اکران آنلاین فیلم کوتاه 25 هزار تومان درنظر گرفته شده است کمک می کند مخاطبان بیشتری بتوانند از این امکان استفاده کنند و به ویژه دانشجویان رشته های مرتبط دسترسی راحت تری به فیلم های کوتاه خواهند داشت.

همچنین اکران آنلاین فیلم «درب» هادی محقق که در جشنواره های خارجی موفق حاضر شده بود و به نوعی نماینده سینمای هنری ایران است نیز تصمیم جدید فیلم نت بود که نشان از این دارد نگاه متفاوتی در تصمیم گیری های پلتفرم در حال شکل گیری است. این فیلم هم با بلیت 40 هزار تومانی و 20 هزار تومان ارزان تر از اکران آنلاین فیلم های بدنه عرضه شد. یکی از نکاتی که اگر در این بخش درنظر گرفته می شد به بهتر دیده شدن فیلم کمک می کرد این بود که فیلم به اکران عمومی نمی رفت و مستقیم به اکران آنلاین می آمد چراکه چنین فیلمی که دارای مخاطب خیلی خاص است ظرفیت این را ندارد که بلافاصله پس از اکران پرده به اکران آنلاین در پلتفرمی بیاید که هنوز بیشتر به محصولات پر رنگ و لعابش شناخته می شود.

این پروژه ها در حالی در فیلم نت کلید خورده اند که نیاز به تبلیغات بیشتر دارند و فیلمسازان نیز لازم است حمایت جدی تری از آنها انجام دهند.

 

بیشتر بخوانید:

اکران آنلاین فرصتی تازه برای فیلم کوتاه

 

مریم مبینی