به گزارش پلاتو هنر، نمایش «روال عادی» از ۳۰ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

کیارش رُست، کارگردان نمایش «روال عادی» متولد مسجد سلیمان است و تا سال ۹۵ در این شهر مشغول به فعالیت بوده است.

او طی سال‌های اخیر فعالیت هنری خود را در تهران ادامه می‌دهد. او تاکنون در نمایش «شوایک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی ایفای نقش کرده است و نمایش «اولئانا» دیوید ممت را در مهر ۱۴۰۰ روی صحنه برده است.

نمایش «روال عادی» نوشته ژان کلود کریر و ترجمه اصغر نوری، ماجرای ملاقات خبرچین یک حکومت دیکتاتوری با کمیسر همان حکومت است. کمیسر، خبرچین را احضار کرده چون خود او را لو داده‌اند. کریر در این نمایشنامه به خوبی نشان می دهد که در جامعه‌هایی از‌این‌دست، گاهی عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین چیزها به امری عادی و روزمره تبدیل می‌شود.

از نکات جالب نمایش «روال عادی» این است که برخلاف نمایشنامه که ۲ پرسوناژ دارد، نام ۷ بازیگر در اطلاعات نمایش به چشم می‌خورد.

رُست درباره این تغییرات در متن اصلی گفت: من آن‌چه را که خوانش شخصی خودم از متن است را به لحاظ کنش‌مندی در فرم به نمایش تزریق کردم. من یک شخصیت را در ۴ بازیگر اصلی تفکیک کردم و این بازیگران مرتبا با همدیگر جابه‌جا می‌شوند و بازیگران نقش‌های کمیسر و خبرچین با هم عوض می‌شوند. من سعی کردم دغدغه خودم را به لحاظ کنش دراماتیک در این اثر ایجاد و اضافه کنم. زمانی شما وفادارانه نسبت به یک نماشنامه اجرایی را روی صحنه می‌برید ولی زمانی هم شما براساس خوانش شخصی خودتان یک اثری را تولید می‌کنید که به وسیله آن دغدغه خودتان را بیان کنید.

او اضافه کرد: من به شدت نمایش را به لحاظ فرم، کنش‌مند کردم و صحنه‌های متعددی در نمایش شکل می‌گیرد در صورتی که در نمایشنامه ما مصاحبه‌ای بین ۲ نفر می‌بینیم که در یک صحنه اتفاق می‌افتد ولی اثر من صحنه‌های متفاوتی دارد.

طاها محمدی، محمدرضا حیدری، ابوذر موسوی بیدلی، شیما خوش اقبال، مهدی موسوی، عطیه شبانی و ثنا میرزایی بازیگران این نمایش می‌باشند.

تهیه‌کنندگی نمایش «روال عادی» را مجید مجیدی، از کارگردانان شاخص سینمای ایران برعهده دارد.

رُست درباره همکاری با مجیدی گفت: من درحال پیش بردن مسئله‌ای تحت عنوان حمایت از تئاتر هستم و همه این‌ها به لطف آقای مجیدی بوده است. آقای مجیدی سالنی در فرهنگسرای آسمان در اختیار ما قرار دادند و من تمریناتم را در آنجا انجام می‌دادم. روزی آقای مجیدی عنوان کردند که قصد دارند از تئاتر ما حمایت کنند و چون آقای مجیدی خودشان در گذشته تئاتر کار می‌کردند و این هنر برای‌شان ارزش زیادی دارد و به نظرشان هنر تئاتر هنری است که باید به آن اهمیت زیادی داد.‌