به گزارش پلاتو هنر، میثم یوسفی، بازیگر و کارگردان تئاتر است. او در سال 76 در موسسه بازیگری «نقش» به مدیریت زنده‌یاد داوود رشیدی و بهرام شاه‌محمدلو شرکت کرده است و پس از آن با بهروز غریب‌پور، مرضیه برومند، ایرج طهماسب، اصغر فریدی‌ماسوله و تعدادی ورکشاپ داخلی و خارجی دوره‌های بازیگری و کارگردانی را گذرانده است.

میثم یوسفی پیش از این کارگردانی نمایش‌هایی در قالب نمایش آیینی-سنتی و تئاتر کودک را در کارنامه خود ثبت کرده است و این روزها کارگردانی نمایش «انگشتر اسرارآمیز» در تالار هنر را برعهده دارد.

نمایش«انگشتر اسرارآمیز» نمایشی موزیکال و مخصوص رده سنی کودک و نوجوان است که در بین اسامی عوامل آن نام‌های آشنایی برای اهالی تئاتر به چشم می‌خورد از جمله علی پاکدست و مریم اقبالی به عنوان طراح و ساخت عروسک، سینا ییلاق‌بیگی به عنوان طراح صحنه و رامین کهن به عنوان آهنگساز در این نمایش با میثم یوسفی همکاری می‌کنند.

یوسفی درباره اهمیت انتخاب عوامل و بازیگران در تئاتر مخصوصا تئاتر کودک گفت: نمایش کودک تخصصی‌ترین بخش تئاتر است که نیازمندی‌های خاص خودش مثل روانشناسی کودک را دارد چون اگر روانشناسی و ادبیات کودک را بلد نباشیم، نمی‌توانیم در این حوزه فعالیت کنیم. همچنین نمایشنامه ساخت و ساز مخصوص به خودش را احتیاج دارد. انتخاب عوامل و بازیگران مهم‌ترین نکته کارگردانی است البته تنها انتخاب یک تیم حرفه‌ای برای به ثمر رسیدن یک اثر هنری کافی نیست. وقتی عوامل درست انتخاب شوند یعنی نیمی از راه را رفته‌ایم و بقیه راه به تجربه کارگردان مربوط است که چگونه از پتانسیل گروه استفاده کند. من تصور می‌کنم نمایش «انگشتر اسرارآمیز» نمایش خوبی از کار درآمده که مخاطبان خود را راضی نگه می‌دارد.

او افزود: ما برای صادق‌ترین گروه مخاطبان یعنی کودکان کار می‌کنیم که بدون هیچ تعارفی نقاط مثبت و منفی کار را به تو گوشزد می‌کنند.

در نمایش «انگشتر اسرارآمیز» بازیگران و صداپیشگانی از جمله ناصر احمدی‌فر، عاطفه بحرالعلوم طباطبایی، مریم خاکسار تهرانی، محسن قصری، مینا مقامی‌زاده، شراره یوسفی، دانیال کمانکش و کیمیا مظفری ایفای نقش می‌کنند.

یوسفی از بزرگان تئاتر کودک یاد کرد و گفت: زمانی بزرگان تئاتر و سینما کار خود را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تئاتر کودک آغاز می‌کردند. کسانی مثل مرضیه برومند، رضا بابک،فاطمه معتمدآریا، مسعود کرامتی و خیلی از بزرگان دیگر همگی در همین فضای تئاتر کودک کار خود را شروع کردند.

او همچنین درباره اهمیت تئاتر کودک توضیح داد: از لحاظ روانشناسی کودکی یک فرد شخصیت او را شکل می‌دهد و چه بهتر که این دوره از زندگی با زبان هنر و تئاتر پیوند بخورد چون هیچ رسانه‌ای مانند تئاتر تاثیرگذار نیست. تئاتر به‌واقع انسان‌ساز است و رسانه‌ای قوی‌تر از تئاتر نداریم. تاثیری که تئاتر و نمایش خلاق از نظر آموزش دارد بسیاری از آموزش‌های مستقیم ندارد. یک نمونه بارز آن برنامه «شهرک الفبا» فردوس حاجیان بود که با نمایش و بازی به کودکان ریاضی و دروس ابتدایی را به کودکان آموزش می‌داد.

یوسفی با بیان اینکه کودکان عاشق بازی و سرگرمی هستند، افزود: به طور کل تئاتر، سینما، تلویزیون و موسیقی برای سرگرمی است و ما اول باید بتوانیم کودکان را سرگرم کنیم و بعد حرف‌های‌مان را در قالب نمایش به او انتقال دهیم. من قصد دارم در نمایش «انگشتر اسرارآمیز» درباره انسانیت و امید حرف بزنم و اگر بتوانم همین نکات را به مخاطبم انتقال دهم، کار خودم را کرده‌ام.

یوسفی در پایان صحبت‌های خود از نبود آموزش تخصصی تئاتر کودک در مدارس و دانشگاه‌ها گله کرد و گفت: متاسفانه ما در دانشگاه‌ها رشته تخصصی تئاتر کودک و نوجوان نداریم. در مقطع تحصیلی هم چیزی به نام زنگ تئاتر به معنای واقعی وجود ندارد. زنگ هنر و برنامه‌های فوق برنامه بعضی از مدارس کافی نیست. همان‌طور که زنگ ورزش در تمام مقاطع تحصیلی وجود دارد باید زنگ تئاتر هم در برنامه‌های درسی گنجانده شود. این یکی از دلایلی است که تئاتر کودک برای مدیران و مسئولان ما جدی نیست البته ما نسبت به دهه‌های گذشته پیشرفت داشته‌ایم اما در مقایسه با سایر جهان خیر. وقتی آکادمی‌ها و دانشگاه‌های معتبر هنری رشته تخصصی تئاتر کودک و نوجوان دارند پس آن‌ها خروجی حرفه‌ای‌تری نسبت به ما خواهند داشت و ما نیز باید به این مورد توجه کنیم.

نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به نویسندگی آتسا شاملو، کارگردانی میثم یوسفی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی تا 3 خرداد ساعت 19:45 در تالار هنر روی صحنه خواهد رفت.