مجید قناد، بازیگر، کارگردان، مدرس دانشگاه و مجری برنامه‌های کودک و نوجوان فارغ‌التحصیل دانشگاه هنرهای زیبا است که نزدیک دو دهه در برنامه‌های مختلف کودک و نوجوان حضور فعال داشته است. این هنرمند معروف به «عمو قناد» سال‌ها در برنامه «فیتیله» در حوزه کودکان و نوجوانان مشغول بوده و این برنامه یکی از شناخته‌شده ترین برنامه‌های کودک و نوجوان محسوب می‌شود.

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از یکم اسفندماه آغاز شده و تا ششم اسفندماه ادامه خواهد داشت.

مجید قناد یکی از اعضای هیات داوران بخش خردسال در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در گفتگو با پلاتوهنر با اشاره به تغییراتی که این جشنواره داشته، عنوان کرد: بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان بعد از سال‌ها برگزاری به یزد آمده و با تلاشی که آقای مشهدی‌عباس دبیر این جشنواره داشته و با ازدحامی که شرکت‌کنندگان داشتند، این جشنواره برگزار شد و فرصت مناسبی برای استان‌ها و شهرهای مختلف ایران آماده کرد تا خودشان را نشان بدهند.

او ادامه داد: بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، فرصتی برای تبادل بین گروه‌ها بود و از نظر من قابل تقدیر است.

ضرورت آموزش برای آینده‌سازان تئاتر ایران

قناد با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره تصریح کرد: مسئولانی که این جشنواره را برگزار می‌کنند باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند زیرا بچه‌ها آینده‌ساز هستند و قرار است در آینده روی صحنه تئاتر باشند. باید به این بچه‌ها بها داد تا در آینده بتوان از استعدادهای آنها استفاده کرد. نباید فراموش کرد که آموزش چه نقشی در برگزاری این جشنواره ایفا می‌کند.

به‌دنبال حل نواقص جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هستیم

این هنرمند با بیان اینکه شهر اردکان یزد چقدر توانایی برگزاری این جشنواره را دارد، گفت: دبیر جشنواره با ریزبینی و تیزبینی‌شان عنوان کرد که شرایط یزد برای برگزاری این جشنواره مساعد بوده و تا جایی که در حد توانشان بوده مشکلات را حل کرده است. امسال اولین دوره‌ای بود که در یزد هستیم و همانطور که هرگز هیچ چیزی کامل نیست برای برگزاری این دوره دچار نواقصی بودیم که به امید خدا سال آینده شرایط بهتر خواهد شد.

موظفم که به تئاتر کودک و نوجوان اهمیت بدهم/دنیای خردسالان، کودکان و نوجوانان بزرگ و پهناور است

قناد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیتی که برای دنبال کردن تئاترهای جدید حوزه کودک و نوجوان می‌دهد، عنوان کرد: من تئاترهای کودک و نوجوان را همیشه دنبال می‌کنم چون خودم از تئاتر کودک و نوجوان کارم را شروع کرده‌ام و رشته تحصیلی‌ام نیز کارگردانی و تهیه کنندگی حوزه کودک و نوجوان بوده است. فکر می‌کنم موظفم که به تئاتر اهمیت بدهم. من هنوز هم درحال یادگیری هستم زیرا خردسال، کودک و نوجوان سه دنیای بزرگ و پهناور هستند که فکر نمی‌کنم هرگز کسی بتواند ادعا کند که همه چیز را در این سه حوزه آموخته است.

پشت هر سختی، موفقیت خواهد بود

داور بخش خردسال در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان مسائلی که باعث جذابتر و خلاقانه‌تر شدن آثار در این حوزه می‌شوند، گفت: تحصیل، خوب دیدن، خوب شنیدن و مطالعه باعث می‌شود که هنرمندان حوزه کودک و نوجوان بتوانند آثار جذابتر تولید کنند و مثمر ثمر خواهند شد. اگر کاری را انجام دادند و به موفقیت رسیدند نباید خسته شوند و باید بدانند پشت هر سختی، موفقیت خواهد بود.

او در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: پیشنهاد من همیشه به فعالان حوزه تئاتر و سینمای کودک و نوجوان این بوده که حتی فیلم و تئاتر بد یا ضعیف را ببینند تا بتوانند آثار خوب و بد را از هم تمییز کنند.

نرگس ذکایی

بیشتر بخوانید

استانداری همدان از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حمایت نکرد
مراسم رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد