به گزارش پلاتو هنر، نمایش «اسب قاتلین» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از 19 فروردین تا 21 اردیبهشت ساعت 19 در سالن استاد سمندریان ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

طراحی حرکت و نور دو عنصر مهم در این نمایش به شمار می‌آید. براین اساس با فرناز حیدری، سرپرست گروه فرم این نمایش گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

حیدری درباره گروه فرم نمایش «اسب قاتلین» گفت: ما درواقع یک نقش را ایفا نمی‌کنیم بلکه به‌عنوان گروه فرم اتمسفر و فضای کل نمایش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهیم و بسته به نوع صحنه‌ها، نقش اسب، شورشی و راهبه را ایفا می‌کنیم.

او افزود: برای رسیدن به این تیپ‌های شخصیتی نیاز به تحلیل سه‌جانبه داشتم چون در هر میزانسن یک کاراکتر را بازی می‌کنیم و اسب‌ها در واقع اسب‌های سورچی و آگاه کل این نمایش هستند. اسب‌ها هیچ‌وقت به منفعت خودشان فکر نمی‌کنند؛ این آدم‌ها هستند که همیشه به نفع خودشان فکر می‌کنند. اسب‌های طراحی من تنها به مسیر فکر می‌کنند و به صورت پیوسته در زمان حال، گذشته و آینده حضور دارند.

این بازیگر توضیح داد: اسب‌ها در واقع هر کدام سیرت یکی از کاراکترهای اصلی این نمایش را در حرکات، فرم بدن و میمیک صورت خود به صورت جداگانه نشان می‌دهند. تمامی حرکات اسب‌های این اثر ازجمله فیریزها و فیکس‌های طولانی مدت آن‌ها براساس کاراکترهای نمایش است و من به عنوان طراح حرکات فرم با نظارت و مشورت کارگردان، تک‌تک شخصیت‌های این نمایش را تجزیه و تحلیل کردم و حالات و رفتار هر کدام از اسب‌های سورچی را به یکی از شخصیت‌های نمایش نزدیک کردم. به طور مثال در صحنه‌ سورچی و مباشر، طراحی حرکات و میزانسن و عکس‌العمل اسب‌ها نسبت به شخصیت مباشر که شخصیتی دورو و منفعت‌طلب دارد، به صورتی طراحی شد که اسب‌ها به شکل حرکتی دایره‌ای در دو جهت مخالف به دور سورچی و مباشر در حال دویدن هستند.

در این نمایش نادیا نوذری، زهرا صادق‌پور، آیدا زارع، روژین رستمی، مبینا رضایی، تینا گندم‌کار، نعیم فرزام، ماهان حسن‌زاده و فرناز حیدری گروه فرم و بازیسازان را تشکیل می‌دهند.

این طراح حرکت گفت: بیشترین چالش من این بود که بازیگران فرم در ابتدا آمادگی کامل بدنی و تجربه حضور در صحنه را نداشتند و تلاشم برای رساندن تیم فرم به یک هارمونی و نظم گروهی بود. این گروه چندین ماه، به دلیل فضای نمایش مجبور بودند در تاریکی مطلق میزانسن‌ها و تعویض صحنه‌های زیادی را تمرین کنند و همین امر باعث مصدومیت چند نفر از اعضای تیم شد.

او ادامه داد: «اسب قاتلین» یک نمایش ساده نیست، بلکه اعجاز در صحنه است و نمایشی است که دیدن خلاقیت کارگردان، همراه با نور و بازیگران و صد البته گروه فرم، تا مدت‌ها ذهن مخاطب را درگیر خواهد کرد، تماشاگران یک نمایش را روی صحنه می‌بینند درصورتی که نمایش دیگری در پشت صحنه و در تاریکی مطلق در حال اجرا است.

این هنرمند شیرازی، اجرا در تهران را متفاوت‌تر از شهرهای دیگر دانست و تصریح کرد: بزرگت‌رین ویژگی اجرا در تهران وجود امکانات سخت‌افزاری مانند سالن‌های پلاتو، تجهیزات نور و صدا است که در شهرهای دیگر وجود ندارد و به هر صورت در پایتخت تئاترهای زیادی روی صحنه می‌رود و مخاطبان نمایش‌ها را با هم مقایسه می‌کنند و همین اتفاق باعث می‌شود که بازیگران تلاش کنند سطح اجرای خود را بالاتر ببرند.