به گزارش پلاتو هنر، گروه موسیقی «کوبیسم» به سرپرستی ایمان اکبرپور سال 1396 فعالیت موسیقایی خود را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد و تا به امروز دو قطعه موسیقی رسمی بی‌کلام با نام «غرق در رویا» و «بی‌تاب» از این گروه موسیقی منتشر شده‌است.

ایمان اکبرپور؛ سرپرست یک گروه موسیقی کوبه‌ای

ایمان اکبرپور، آهنگساز و نوازنده سازهای کوبه‌ای و سرپرست این گروه موسیقی در گفتگو با پلاتو هنر درباره چگونگی تشکیل این گروه موسیقی گفت: در حقیقت پس از دوره‌ای مهاجرت و بازگشتم به ایران، تصمیم گرفتم فعالیت موسیقایی خود را به صورت جدی آغاز کنم. در ابتدا به عنوان مدرس و نوازنده ساز دف، کاخن و به طور کلی سازهای کوبه‌ای فعالیت خود را آغاز کردم. این مسیر تا جایی ادامه پیدا کرد که تعداد هنرجوهایم به حدی رسید تا تصمیم گرفتم یک گروه موسیقی را تشکیل بدهم.

او افزود: سال 1397 اولین اجرای گروه موسیقی «کوبیسم» در قالب یک گروه آموزشگاهی برگزار شد. در ابتدا یک گروه هفت هشت نفره بودیم. روز به روز تعدا افراد این گروه افزایش پیدا کرد، تا زمان شیوع بیماری کرونا که تا بهبود شرایط فعالیت گروهمان محدود شد. پس از بهبود شرایط شیوع این بیماری، فعالیت گروه «کوبیسم» را با یک رویکرد جدید با ساز هنگ‌درام در کنار سازهای دف و تنبک از سر گرفتیم.

اولین اجرای رسمی گروه موسیقی «کوبیسم» شهرویر 1401 در شیراز روی صحنه رفت.

این گروه موسیقی کوبه‌ای تا به امروز تنها اجراهای آموزشگاهی در سالن‌های بزرگ شیراز داشته اما هنوز کنسرت مستقل برگزار نکرده‌است.

ایمان اکبرپور با اشاره به نام گروهش گفت: «کوبیسم» نام یک مکتب هنری به معنای مکعب است که ریشه در «cube» دارد و در هنر نقاشی استفاده می‌شود که نوعی حجم‌گرایی را نمایش می‌دهد. «ایسم یا یسم» در لغت به معنای اصالت، اصول و رویه است و در اصطلاح این پسوند به معنای طرفداری از یک مکتب فکری است، به پیروان یک مکتب خاص این عنوان اطلاق می‌شود. بیشترین فعالیت گروه «کوبه‌ای نوازان کوبیسم» در غالب اجرای سازهای کوبه‌ای است، به همین جهت انتخاب این نام به‌دلیل معنای واژه cube (کوبیدن و کوبش) در زبان فارسی و ایسم به معنای خط فکری یا نگرش (طرفداران) انتخاب شد. «کوبیسم» به معنای طرفداران کوبه‌ای نوازان هم تعریف می‌شود.

گروه «کوبیسم» فعالیت خود را از سال 1396 به سرپرستی ایمان اکبرپور آغاز کرد تا بتواند در راستای خدمت، فرهنگ سازی و اشاعه موسیقی گامی مثبت برداشته باشد، همچنان تلاش کرده تا فضایی برای بالا بردن سطح کیفی و آشنایی هنرجویان با صحنه و گروه نوازی ایجاد کند تا بتواند خدمتی در جهت آماده سازی و آموزش و انگیزه بهتر هنرجویان برای ادامه راه کرده باشد. به همین منظور تا به امروز بیشترین اجراهای کوبیسم در غالب اجراهای هنرجویی در فستیوال و آموزشگاه‌های موسیقی شیراز بوده است.

این هنرمند اظهار کرد: تمام اعضای گروه موسیقی «کوبیسم» هنرجوهای من هستند. البته به غیر نوازنده سازهای عود، کمانچه، گیتار الکتریک و گیتار بیس که دوستان نوازنده به صورت مهمان با گروه موسیقی ما همکاری می‌کنند. برای همین هم برای شکل‌گیری گروه به آزمون و خطا نیاز داشتیم تا بتوانیم کنسرت های مستقل خود را برگزار کنیم. پیش از برگزاری کنسرت، در ابتدا باید بتوانم احساس خوب به مخاطب منتقل کنم و خود و گروه موسیقی‌‌ام را به مخاطب معرفی کنم، اما در نهایت من به سطح جهانی فکر می‌کنم و سعی دارم گروه موسیقی «کوبیسم» در دنیا به واسطه موسیقی بی‌کلام دیده شود.

ایمان اکبرپور درباره ضبط موزیک ویدیو قطعه موسیقی «غرق در رویا» مطرح کرد: برای ضبط موزیک ویدیو «غرق در رویا» یک تیم ۱۰۰ نفره با یکدیگر همکاری کرده‌اند. ۷۵ نوازنده ساز هنگ‌درام، ۴ نوازنده دف، ۴ نوازنده کاخن در کنار نوازنده های عود، گیتار بیس و گیتار الکتریک این رویداد را رقم زدند. قابل ذکر است که برای ساخت داین قطعه موسیقی از ادوات ساز کوبه‌ای نظیر شیکر و اودو هم استفاده شد.

«غرق در رویا»، رویای من بود…

این نوازنده درباره ایده ساخت این موزیک ویدیو در دریاچه نمک اظهار کرد: همه‌ ما یک سری رویا در سر خود داریم. «غرق در رویا» رویای من بود و دوست داشتم رویایم را به تصویر بکشم.

او در ادامه افزود: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ از ساعت ۵ صبح الی ۸ شب ضبط این قطعه موسیقی انجام شد.

اکبرپور از چالش‌های ساخت موزیک ویدئو «غرق در رویا» گفت: حمایت‌های مالی بزرگ‌ترین چالش من در ساخت این قطعه موسیقی بود. ناگفته نماند در ساخت «غرق در رویا» توسط هیچ ارگان و یا شخصی حمیات نشدیم، اما من می‌خواستم به هرقیمتی که شده این رویداد را به سرانجام برسانم. در کنار حمایت‌های مالی، مدیریت یک تیم بزرگ در سنین مختلف و اتفاق‌های پیش بینی نشده به هنگام اجرا چالش‌های دیگری بود که با آن‌ها رو به رو شدیم.

موزیک ویدیو «غرق در رویا» اولین قطعه موسیقی رسمی گروه «کوبیسم» است.

«بی تاب» دومین قطعه موسیقی است که گروه «کوبیسم» منتشر کرده‌است. به گفته ایمان اکبرپور از اسم این قطعه موسیقی مشخص است که بی‌تابی درون این قطعه موسیقی موج می‌زند. البته نسبت به قطعه موسیقی «غرق در رویا» که بار احساسی بیشتری داشت، هیجانی بیشتر با تکنیک‌های قوی‌تری دارد.

ایمان اکبرپور در پاسخ به این سوال که چگونه در ساخت قطعات موسیقی‌اش از ویژگی‌های محیطی شهرهای جنوبی الهام می‌گیرد، عنوان کرد: دریا هرچیزی را در دل خود جای می‌دهد، از دریای جنوب به شدت انرژی و فرکانس مثبت دریافت می‌کنم. در حقیقت از دریا عشق و محبت را یاد می‌گیرم و آن بسیار روی نگرش و سبک نوازندگی‌ام تاثیر مستقیم و مثبت می‌گذارد. مثالی که در این ارتباط می‌توانم به آن اشاره کنم، قطعه «نیایش» است که در یکی از سفرهایم به جنوب و به هنگام غروب ساخته شد.

هنگ‌درام فرکانس جهان هستی را به شنونده منتقل می‌کند

این نوازنده جنس صدای هنگ‌درام را توصیف کرد: من صدای جهان هستی را به هنگ‌درام نسبت می‌دهم. در حقیقت ارتعاش و فرکانسی که از جهان هستی دریافت می‌شود، اما قادر به شنیدن آن‌ها نیستیم را می‌توان با ساز هنگ‌درام پخش کرد. نوازنده هنگ‌درام با تفکر و نگرش خود می‌تواند فضای آرامش، سوگواری و شادی را به مخاطب خود القا کند.

او در ادامه تاکید کرد: ساز هنگ‌درام به دلیل اینکه از نظر فیزیکی سازی نو و شبیه سفینه فضایی است، در کنار جذابیت جنس صدا، از نظر بصری هم برای مخاطب جذابیت دارد. زمان زیادی از ابداع این ساز نمی‌گذرد و برای هم‌نوازی و ترکیب و نوآوری هنگ‌درام با سازهای دیگر و تکامل این ساز، گذر زمان لازم است.

هنگ‌درام جز سازهای کوبه‌ای و ملودیک محسوب می‌شود.

ایمان اکبرپور در پایان تصریح کرد: در حال حاضر ساز هنگ‌درام به خاطر تعداد نت‌های محدودی که دارد، فضاهای خاص خود را ایجاد می‌کند. ذات اصلی این ساز بداهه‌نوازی است، به همین دلیل هم یک سری قطعات مخصوص خود را ایجاد می‌کند. ساز هنگ‌درام با وجود محدودیت در نت‌هایش، تنوع رنگی صوتی دارد و در کنار سازهای دیگر قادر است بازه صدایی متفاوتی ایجاد کند.

عوامل و نوازندگان موزیک ویدئو «غرق در رویا» عبارتند از آهنگساز و تنظیم: ایمان اکبرپور، گروه کارگردانی: رامین اکبرپور و شهاب آهنگ، مشاور و دستیار کارگردان: بیتا جلالی، تصویربردار: شهاب آهنگ و احسان زارع، تدوین و کاور: شهاب آهنگ، میکس و مستر: مرتضی مصطفوی، ضبط در استودیو: موزیک استور، عکاس: گلناز رضائیان، طراح لباس: ایمان اکبرپور، دوخت لباس: ماریا مرزبان، سرپرست و هدایت‌گر: ایمان اکبرپور.

نوازندگان: ایمان اکبرپور: هنگدرام و اودو، شمس الدین ریاحی: گیتار باس، حسین صالحی: گیتار، ساینا دهقان منشادی: عود، نوازندگان کاخن: امیرعلی فرشاد، مهسا کشفی، سام تبریزی و یاشیل نعمتی، نوازندگان دف: زهرا صیادی‌زاده، یاسمن پناهی نژاد، صدیقه فلاح و پانته‌آ پیمان‌فر.

نوازندگان هنگ‌درام: محمد ابرقویی، مسعود اکبری، شمیم آزادنیا، مبینا آی، امید احمدی، مریم اخوان صفایی، عسل اکرام‌پور، مائده ایرانخواه، احمدرضا بخشنده، زهرا بذرافشان، یلدا برقی سوار، آوا برهان حقیقی، باران برهان حقیقی، آنیسا تقوی، فاطمه توانگر زمین، پریا ثمر فرد، مریم جابری، بهاره جبریه، مرضیه جوانمردی، هلنا جوشکی، مریم جوکار، رضوان حاجی پور، مایا حسینی، ستایش حسینی، عاطفه حیدری، کیانا خسروانی، حدیث خواجوئی، تارا داودی، ناهید رضوی، مهسا زارعیان، محمد سعید زنگنه، علیرضا سرایداران، سارا سعیدی، مرضیه سلمان، الهه سوائی، رزانا سهامی نژاد، فاطمه زهرا شجاعیان، متین شریعتی، رضا شفیعی، نوشین شکوری، بردیا شهابیان، سمیرا شیخی، مرضیه شیری، سروین صفایی، زهرا صیادی زاده، رضا عراقی، گلناز عظیم پور، سارا فتحی حقیقی، نرگس فلاحی، صدیقه فلاح‌زاده، پویا کامران‌پور، ملیکا کاوه، شیما کدیور، ویدا لیاقت، مهدی موسوی، مریم محمدی، زهرا محمدی، حدیثه مرادی، مریم مشکل گشا، زهرا مصفا، هلماه منتصری، نوشین مهندس، پگاه میرعظیمی، نگین نیرومند، الناز هدایتی.

در ادامه بیننده موزیک ویدیو «غرق در رویا» باشید:

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

صدای رویایی هنگدرام مرا به قصه و خیال می‌برد