شکرخدا گودرزی، نویسنده و کارگردان نمایش «بیژن و منیژه» می‌گوید جامعه ما دچار تجدد زدگی است و از نوگرایی فقط ظاهر آن را دریافته‌ایم.

به گزارش پلاتو هنر، شکرخدا گودرزی که بیش از این نمایش «فرزند یک خنیاگرم» را با اقتباس از داستان رستم و شغاد نوشته و کارگردانی کرده بود دوباره به سراغ داستان دیگری از شاهنامه رفته است.

او از ناآشنایی و بیگانگی مردم به ویژه نسل جوان با ادبیات کهن ایرانی گله کرد و گفت: «از زمانی که رسانه‌های جدید به وجود آمدند جامعه ما دچار تجدد زدگی شد. تجدد زدگی با نوگرایی بسیار متفاوت است. تجدد زدگی به این معناست که جامعه تنها شکل ظاهری و یک لایه اولیه و دم دستی از نوگرایی را می‌گیرد در صورتی که مدرنیسم واقعی در اصل از دل خود سنت بیرون می‌آید.»

او توضیح داد: «چون مدرنیسم در جامعه ما یک کالای وارداتی است پس نگاه به متون کهن هم همین رویکرد ظاهری را دارد. برای مثال اگر کسی متون کهن بخواند به او انگ عقب ماندگی و سنتی بودن می‌زنند. به واقع آنچه در مورد مدرنیسم فراموش شده و در سایه از ابهام قرار گرفته ارتباط آن با سنت و متون کهن است. پس این امر طبیعی است که جوانان ما با این ادبیات آگاهی نداشته باشند و رویکرد آنها تنها به اطلاعاتی باشد که موبایل و اینترنت و رسانه های اجتماعی در اختیار آنها قرار می‌دهد.»

گودرزی درباره وظیفه هنرمندان برای ساخت آثار هنری با استفاده از ادبیات کهن و اساطیر گفت: «ادبیات کهن ما پر از داستان های عاشقانه و پر از اندیشه است که میراث معنوی بشر محسوب می‌شوند. ما باید که از این میراث معنوی برای ساخت آثار هنری استفاده کنیم. در تمام دنیا شاهد هستیم که هنرمندان و اندیشمندان با اساطیر کشورهای مختلف آشنا هستند. برای مثال هالیوود را ببینید که فیلمهایی مانند «ارباب حلقه‌ها» یا سریالی مانند «بازی تاج و تخت» که همگی خواستگاهی تاریخی و اساطیری دارند، می‌سازد و یا چندین و چند فیلم و سریال از زندگی مسیح (ع)  با رویکردها و زوایای مختلف ساخته شده است. گوته حافظ را بهتر از ما می‌شناسد.  امثال میشیل فوکو یا ژان پل سارتر با ادبیات ما بسیار آشنا بودند. اندیشمندی مانند هانری کربن، سهروردی و ابن سینا را ستایش می‌کرد اما متاسفانه هنرمندان و اندیشمندان ما اینگونه نیستند. ما در این زمینه یا تنبلی می‌کنیم یا عقب مانده‌ایم و یا دلایل دیگر که بررسی آن ملزم به گفتگوهای طولانی است.»

نمایش«بیژن و منیژه» از ۲ تا ۳۱ اردیبهشت، ساعت ۲۱ در سالن شماره ۲ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.