به گزارش پلاتو هنر، آهنگ جدید محمدرضا منصوری با عنوان «آمدی»، قطعه موسیقی «DONDOBAY» ساخته مهدی وجدانی، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی و «خواب» با صدای سینا حیدری، جدیدترین آثار موسیقی هستند که در روزهای اخیر در بازار موسیقی منتشر شده‌اند.

«DONDOBAY»؛ اثری بر اساس موسیقی شمال خراسان

مهدی وجدانی، آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» (دوندوبای) را با تنظیمی جدید برگرفته از موسیقی شمال خراسان منتشر کرده‌است.

این قطعه براساس موسیقی شمال خراسان و برای کوارتت زهی شامل ۲ ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل، تنظیم و ساخته شده‌است.

مهدی وجدانی پس از انتشار این قطعه، در گفت‌وگویی با مشاور رسانه‌ای پروژه‌اش درباره تنظیم و ساخت «DONDOBAY» گفته‌است: در تنظیم این قطعه سعی کردم به ساختار و بافت اصلی اثر لطمه‌ای وارد نشود و آن را بتوانم حفظ کنم. همچنین در یک بخش‌هایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما می‌دانیم که این قطعه به حرکات نمایشی همانند رقص چوب نیاز دارد. من هم سعی کردم که آن را به‌نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و آیین‌های نمایشی را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.

این هنرمند این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کرده‌است و قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده می‌کرد، شاید حس و حال آن متفاوت بود. او علاقه دارد که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کند تا جغرافیای آن را مقداری جهانی ببیند، به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آورده‌است که تماما کلاسیک باشند.

این مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول باور دارد که موسیقی شمال خراسان از گذشته مهد فرهنگ و تمدن بوده‌است و به دلیل وسعت جغرافیایی‌اش، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده‌است. خراسان آن‌قدر گسترش داشته‌است که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است. به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیت‌های کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویش‌ها هستند، سبک‌های مختلف موسیقی نیز در این منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حایز اهمیت بوده‌است.

اکثر موسیقی‌های دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک براساس موسیقی‌های فولک یا محلی آن بوده‌است که نمونه‌های آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت دیده می‌شود. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمی‌گردد.

ملودی موسیقی‌های فولکلور قابلیت این را دارند که برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود، به دلیل اینکه این نوع موسیقی در گذشته ریشه دارد و ایرانیان با این قطعات ارتباط می‌گیرند.

«آمدی» با صدای محمدرضا منصوری 

قطعه موسیقی «آمدی» با صدای محمدرضا منصوری، آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی بابک زرین منتشر شد.

میکس و مسترینگ این قطعه توسط امین خاکیان انجام شده‌است. صابر قدیمی کلام این قطعه به عهده دارد.

علی جعفری پویان، میلاد عالمی و حامدکرمانی ویولن، مهرداد عالمی ویولنسل، ناصر رحیمی فلوت، محمد شکاری گیتار، بابک زرین پیانو، امین خاکیان گیتار بیس، نوازندگان این اثر موسیقی هستند.

محمدرضا منصوری تا به امروز آهنگ‌های «دیر آمدی»، «شهر غمگین»، «عشق ادامه‌دار» و «بانوی باران» را در کارنامه هنری خود منتشر کرده‌‌است.

محمدرضا منصوری، خواننده جوانی است که از کودکی به یادگیری موسیقی زیر نظر استادانی چون حسام‌الدین سراج و کیخسرو پور ناظری پرداخته‌است. آلبوم سنتی «ترانه شو فریاد مرا» اولین آلبوم رسمی او است. این خواننده جوان در آثار خود سعی می‌کند بیشتر به سمت موسیقی اصیل ایرانی بپردازد.

این خواننده باور دارد، مولفه اول در موسیقی سنتی آهنگ و ملودی است که باعث می‌شود ترانه و صدا شنیده شود. مولفه دوم هم شعر است، یعنی شاعر باید طوری شعر بسراید که بسیار روان و ساده و در عین حال بسیار پرمعنا و با مفهوم باشد و مولفه سوم صدا است. صدا باید به گونه‌ای باشد که بر دل شنونده بنشیند و از گرما و حس خود که دور از تقلید باشد برخوردار شود.

با صدای سینا حیدری آشنا شوید/ آهنگ جدید «خواب»

آهنگ جدید سینا حیدری با عنوان «خواب» با ترانه‌سرایی سینا حیدری و علی شب‌خیز و آهنگسازی دی‌زاد منتشر شد.

نوازندگی گیتار این قطعه موسیقی به عهده علی شب‌خیز است.

سینا حیدری، خواننده نسل جوان، موسس و سازنده هندپن‌های حرفه‌ای (هنگدرام) شرکت پنرشیا است که به تازگی پا به عرصه خوانندگی گذاشته‌است و سبک منحصر به فرد خود را دارد. این خواننده تاکنون آهنگ‌های «گمگشته»، «نورانی» و «سپید» را منتشر کرده‌است که ترانه‌سرایی آهنگ‌هایش را نیز بر عهده دارد.

در ادامه شنونده آهنگ‌های این خواننده جوان باشید:

قطعه «خواب»

قطعه «نورانی»

قطعه «گمگشته»

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

گشت‌و‌گذاری در موسیقی، از آذربایجان تا شیراز