به گزارش پلاتو هنر، نمایش «آکادمی پرندگان» به نویسندگی و کارگردانی حسین مزیزانی در تالار هنر روی صحنه می‌رود.

حسین مزینانی، دارای مدرک دکترای پژوهش هنر، فوق‌لیسانس بازیگری و لیسانس کارگردانی است. او بیشتر از 25 سال است که در عرصه تئاتر کودک و نوجوان در حال فعالیت است و عضو سابق هیئت‌مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان بوده است. او همچنین سابقه همکاری با مجید قناد و ناصر آویژه را در کارنامه هنری خود دارد.

«آکادمی پرندگان» نمایشی ویژه رده سنی کودک و نوجوان است که در آن از تکنیک‌های تئاتر بیومکانیک استفاده شده است.

مزینانی درباره تئاتر بیومکانیک توضیح داد: این سبک بازیگری ابداع میرهولد، کارگردان بزرگ اهل کشور روسیه بوده است. این شیوه دقیقا در مقابل شیوه استانیسلاوسکی که یک روش درونی و حسی است، قرار می‌گیرد. میرهولد با ابداع این روش انقلابی در تئاتر دنیا به وجود آورد و این تکنیک را با اتودهای مختلف فیزیکی و بدنی ابداع کرد. حس و دیالوگ در این روش وجود ندارد و به جای کلام، از آوا در آن استفاده می‌شود و بیشتر بدن و حرکت در آن کاربرد دارد. حتی اسطوره بزرگ کمدی جهان ، چارلی چاپلین نیز از این تکنیک در فیلم‌هایش استفاده می‌کرد.

او اضافه کرد: من سعی کردم نوآوری در تئاتر کودک انجام دهم و متوجه شدم این سبک بازیگری چقدر با متنی که نوشته‌ام همخوانی دارد چون در نمایش هم ما با پرندگان مکانیکی ساعت برخورد داریم. این تکنیک بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و ما طی تمرینات کارگاهی 7،8 ماهه توانستیم از آن برای این اجرا استفاده کنیم. اجرای ما در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هم با استقبال خوبی همراه شد و موفق به کسب 4 جایزه از این جشنواره شدیم. حتی از کشور روسیه نیز برای ما دعوت‌نامه‌ای فرستاده شده که در آن کشور هم که مبدع روش بیومکانیک است اجرایی داشته باشیم چون اصولا از این روش در تئاتر بزرگسال استفاده می‌شود و به جرات می‌توانم بگویم که برای اولین‌بار است که از تکنیک بیومکانیک در تئاتر کودک استفاده شده است.

او ادامه داد: البته در اجرای عموم به دلیل 2 اجرایی بودن سالن نمایش تالار هنر و فشردگی زمان اجراها مجبور به کم کردن زمان قسمت بیومکانیک اجرا شدیم اما تا به الان بازخورد خوبی، چه از دوستان و همکاران خودمان و چه از مخاطبین داشتیم.

مزینانی در رابطه با اینکه چه‌قدر استفاده از روش بیومکانیک در این نمایش باعث ارتباط برقرار کردن مخاطب کودک با نمایش شده است گفت: نمایش ما به 2 بخش تقسیم می‌شود. بخش اول که بیومکانیک و بی‌کلام است برای تفکر و ایجاد سوال در ذهن مخاطب کودک است و در بخش دوم که با کلام اجرا می‌شود کودک می‌تواند پاسخ سوالات خودش را ببیند و در صحنه با ما همراه شود.

او ادامه داد: یک بار مادری که همراه فرزندش برای تماشای اجرای ما آمده بودند بعد از پایان نمایش به من گفت که کودکان با بخش اول نمایش شما ارتباط برقرار نمی‌کنند. من جواب دادم که لطفا به‌جای کودکان قضاوت نکنید و از کودک همان خانم در رابطه با داستان نمایش سوال کردم و آن کودک به قدری جذاب آن بخش اول اجرا را تعریف کرد که من کارگردان و نویسنده نمایش اصلا تصور نمی‌کردم که تا این حد یک کودک بتواند با این بخش ارتباط بگیرد و حتی قسمتهایی هم در ذهن خودش ساخته بود که من به آنها توجه نکرده بودم.

او افزود: کودک امروزی با تکنولوژِی و فناوری‌های پیچیده سروکار دارد که برای کودکان گذشته بسیار غریبه و ناآشنا بوده است. کودکان این دوره بسیار باهوش هستند و از ما به عنوان کودکان دیروز بسیار جلوتر قرار دارند.

مزینانی در پایان از کم‌توجهی مدیران هنرهای نمایشی نسبت به تئاتر کودک انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مدیران ما کار کودک را کار کوچک تصور می‌کنند. من عاشقانه این رشته را انتخاب کردم. جالب است بدانید هزینه یک نمایش کودک بسیار بیشتر از نمایش بزرگسال است. چون در تئاتر بزرگسال شما می‌توانید از طراحی صحنه، لباس، گریم و حتی موسیقی چشم‌پوشی کنید و به مخاطب اجازه دهید آنها را تصور کند. چون مخاطب بزرگسال به دنبال نماد و کشف‌وشهود است اما در تئاتر کودک شما اجازه این کار را ندارید و این موارد در تئاتر کودک الزامی است اما بااین‌حال بودجه‌ای به ما اختصاص نمی‌گیرد و ما مجبوریم هزینه‌های خود را از فروش بلیت که درصدی از آن برای سالن، سامانه فروش بلیت و مالیات کسر می‌شود، جبران کنیم. ما هنرمندان بزرگی در این عرصه داریم که به همین دلایل مالی حاضر به اجرا رفتن نیستند و این جای تاسف بسیار دارد. بااین‌حال ما همچنان سعی می‌کنیم که حضور داشته باشیم و کار کنیم.

در این اثر نمایشی علاوه بر حسین مزینانی، مسعود مهرابی، لیلا جنیدی، حامد نظامی اصل، رضا حق‌گو، ابوذر کریمی و شهان کریمی به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «آکادمی پرندگان» تا 22 اردیبهشت ساعت 18:15 در تالار هنر روی صحنه می‌رود