به گزارش پلاتو هنر، اشکان آبگون متولد ۱۳۶۸ و فارغ‌التحصیل رشته نمایش گرایش بازیگری از دانشگاه هنر و معماری است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از بازی در سریال «هوش سیاه» به کارگردانی مسعود آب‌پرور شروع کرد. این هنرمند برنده جایزه بازیگری از جشنواره تئاتر دانشجویی دانشگاه هنر و معماری است. آبگون در سال ۹۷ اولین تجربه کارگردانی تئاتر خود را با نمایش «هیاهو در خفقان» به دست آورد.

او در حال حاضر نمایش «خواب مرد مرده» را به عنوان نویسنده و کارگردان روی صحنه دارد.

اشکان آبگون در رابطه دلایل نوشتن نمایشنامه «خواب مرد مرده» گفت: سال ۹۷ وقتی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و درگیر اجرای «هیاهو در خفقان» بودم، اتفاقی برای من پیش آمد که شروع نوشتن متن «خواب مرد مرده» کردم.

او ادامه داد: داستان نمایش «خواب مرد مرده» یک داستان اجتماعی درعین حال طنز است که این طنز تلخ طعنه می‌زند به ناملایمتی‌های اجتماعی که این روزها درگیر آن هستیم. به نظر من خارج از جامعه خودمان، در تمامی جوامع جهان مراودات اجتماعی به سمت و سویی رفته است که آدم‌ها دست در دست هم فرد دیگری را قربانی خواسته‌های خود می‌کنند و با شقاوت با یکدیگر برخورد دارند. این دغدغه‌ای است که من به عنوان یک جوان چه در محیط کاری خودم و چه در محیط غیر کاری با آن درگیر هستم. آدم‌هایی را دیده‌ام که حاضرند در راستای اهداف خود هر کاری را در حق دیگران بکنند. اما مهم‌ترین نکته‌ای که من سعی کردم در متن و نمایش آن را نشان بدهم این است که با قربانی کردن یک فرد فقط آن یک نفر متضرر نمی‌شود بلکه به صورت غیر مستقیم این مسئله روی افراد دیگر هم تاثیرات منفی می‌گذارد.

این نمایش در یک پادگان سربازی اتفاق می‌افتد و در رابطه با فردی است به نام زانیار که در واپسین روزهای خدمتش مقابل چشمان هم‌خدمتی‌اش زندگی خود را پایان می‌دهد. هم‌خدمتی او با دیدن این صحنه دلخراش به فروپاشی می‌رسد و…

او افزود: من به شخصه تجربه خدمت سربازی را نداشته‌ام که بگویم داستان نمایش از یک تجربه شخصی نشأت گرفته شده است اما شما این شکل از مشکلات را در تمامی اقشار جامعه می‌توانید ببینید.

آبگون در پایان درباره وظیفه یک هنرمند برای بیان مشکلات اجتماعی جامعه گفت: به نظر من این وظیفه هر انسانی خارج از هنرمند بودن یا نبودن اوست. اما مشکل اینجاست که وقتی یک هنرمند می‌تواند تاثیرگذار باشد که مخاطبی داشته باشد. در حال حاضر هنر، خارج از بخش تفریح و سرگرمی، مخاطب خوبی ندارد. در حال حاضر هنر جزو کالای لوکس حساب می‌شود و در سبد نیازهای اولیه مردم نیست. دیگر کمتر کسی گالری، تئاتر یا سینما می‌رود. اما من به عنوان یک انسان وظیفه دارم در رابطه با این مسائل صحبت کنم و اگر بتوانم بر روی همان تعداد مخاطب اندکی که دارم تاثیر بگذارم و باعث تفکر در آن‌ها بشوم، کار خودم را انجام داده‌ام.

در این نمایش  حنانه جعفری نژاد، نیما تبریزی، رضا داوودوندی، رضا دادخواه، محمد مسگری و احمد افشاری ایفای نقش می‌کنند.

نمایش « خواب مرد مرده» به نویسندگی اشکان آبگون، کارگردانی آشکان آبگون و محمد مسگری و تهیه‌کنندگی فرانک اسدی و اشکان آبگون از ۲۲ فروردین تا ۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ در سالن ۲ عمارت ارغوان روی صحنه می‌رود.