درباره فیلم پدر

خلاصه فیلم:

این فیلم داستان مردی را روایت می کند که با وجود بالا رفتن سنش، از درخواست کمک از دخترش اجتناب می کند. او سعی دارد تا از شرایط متغیر خود سر در بیاورد. چندی بعد او به کسانی که دوستشان دارد، ذهن خود و حتی چهارچوب اصلی چیز هایی که باور دارد نیز شک می کند…

بازیگران و سایر عوامل:

بازیگران:  آنتونی هاپکینز، الیویا کلمن، مارک گیتیس، ایموجن پوتس، روفس سوئل و اولیویا ویلیامز.

کارگردان : فلوریان زلر ، فیلم نامه نویس: کریستوفر همپتون و فلوریان زلر، تدوین : جورج لامبرینوس ، فیلم بردار : بن اسمیترد ، موسیقی: لودویکو اناودی ، تهیه کننده : دیوید پارفیت ،ژان لوئیس لیوی، فیلیپ کارکاسون، کریستف اسپادون و سیمون فرند ، شرکت توزیع‌کننده: لاینزگیت فیلمز.

محصول کشور : فرانسه و انگلستان

درباره فیلم :

فیلمنامه «پدر»  را با کریستوفر همپتون، نمایشنامه نویس دیگر، بر اساس نمایشنامه زلر در سال 2012 نوشت، که بخشی از یک سه گانه است که شامل مادر و پسر نیز می شود.

در می 2019 اعلام شد که فلوریان زلر قرار است فیلمنامه ای را با کریستوفر همپتون بر اساس بازی او کارگردانی کند. آنتونی هاپکینز و اولیویا کولمن بازیگران این فیلم بودند. اولیویا ویلیامز، روفوس سیول، ایموجن پوتس و مارک گیتیس اواخر همان ماه به این فیلم پیوستند. فیلمبرداری فیلم هم  در 13 می آغاز شد.  مکان های فیلمبرداری شامل استودیوهای فیلم غرب لندن و هیز، هیلینگدون بود.

«پدر» در 27 ژانویه 2020 در جشنواره فیلم ساندنس 2020 نمایش داده شد و توسط سونی پیکچرز در آمریکا در 26 فوریه 2021، در فرانسه در 26 مه 2021 توسط یوجی‌سی و در انگلیس در 11 ژوئن 2021 توسط لاینز گیت منتشر شد. این فیلم با بودجه 6 میلیون، دلاری 28 میلیون دلار فروخت و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

در نود و سومین دوره جوایز اسکار، هاپکینز بهترین بازیگر مرد و زلر و همپتون برنده بهترین فیلمنامه اقتباسی شدند. این فیلم در مجموع شش نامزدی دریافت کرد، از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش مکمل زن.

در هفتاد و هشتمین دوره جوایز گلدن گلوب، جایزه بهترین فیلم-درام دریافت و در هفتاد و چهارمین دوره جوایز آکادمی بریتانیا شش نامزدی دریافت کرد که برنده بهترین بازیگر مرد (هاپکینز) و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

علاوه بر این، هاپکینز و کولمن به ترتیب در بیست و هفتمین جوایز انجمن بازیگران سینما نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن شدند.