به گزارش پلاتو هنر، برای تماشای کنسرت نمایش «کلنل» عصر یکشنبه پاییزی راهی تالار وحدت شدم. دوست داشتم ببینم نمایشی که با آن تبلیغات رسانه‌ای عظیم به روی صحنه آمده واقعا چند مرده حلاج است.

این کنسرت نمایش به کارگردانی امیر بشیری و نویسندگی محمد نقایی به زندگی اولین خلبان ایرانی می‌پردازد. برای این قهرمان ملی و میهن‌پرست که از زندگی‌اش روایت‌های زیادی به جا مانده القاب زیادی استفاده می‌شود که مهمترین آنها «کلنل» است.

«کلنل» با یک ربع تاخیر، راس ساعت 18:15 دقیقه روی صحنه رفت. پس از بالا رفتن پرده اولین چیزی که به چشم می‌آمد نقل قولی از محمدتقی خان پسیان بود. «مرا اگر بکشند قطرات خونم کلمه‌ی ایران را ترسیم خواهند کرد و اگر بسوزانندم خاکسترم نام وطن را تشکیل خواهد داد».

این کنسرت نمایش از همدان سیر اتفاقات تاریخی خود را آغاز کرد، سپس به آلمان، تبریز، پس از آن به تهران و درنهایت به خراسان رسید.

محمدتقی خان پس از گذراندن دوره آموزش خلبانی در آلمان برای ادامه خدمت به ارتش ایران بازمی‌گردد. او برای این کار حتی از معشوقه‌اش هم می‌گذرد. او در سی سالگی به عنوان فرمانده قوای نظامی خراسان و پس از آن به عنوان والی همان شهر منصوب می‌گردد.

«من بابت این شهر جون میدم که تمام دار و‌ ندار منه، این خاک چقدر باید خون بخوره تا بار بر بشه؟ چندتا جوون دیگه باید کشته بشن که این ویرونه آباد بشه، که این مملکت بشه اونی که باید…»

پس از گفتن این جملات محمد معتمدی در لباس عارف قزوینی روی صحنه می‌آید و از سوگ وطن، آهنگ «از خون جوانان وطن» را برای مخاطبان می‌خواند.

نازنین بیاتی بازیگر چهره و نام آشنای سینمای ایران، در نمایش «کلنل» در دو شخصیت ظاهر می‌شود. ابتدا در نقش ایرنه خانم در برلین و بار دیگر در نقش آموزگار مشهدی که با طرز فکری جدا از زمانه خود به دنبال آموزش سواد به دختران است.

داستان عاشقانه این دو شخصیت که هر کدام در زمانی متفاوت رخ می‌دهند، رنگ و لعاب نمایش را تغییر می‌دهد.

نکته قوت این نمایش، موسیقی آن است و نمی‌توان از آن گذشت. محمد معتمدی برای نمایش «کلنل» بهترین انتخاب بود. معتمدی در طول نمایش چندین موسیقی دیگر هم اجرا و مخاطب را با خود همراه می‌کند. حتی می‌توان گفت که لحظه‌های دلنشین این نمایش توسط محمد معتمدی و نوازندگان ارکستر ساخته می‌شوند. معتمدی خوب می‌داند که چه تصنیفی را در چه زمان و چگونه باید بخواند، همین موضوع باعث شده که کم و کاستی‌های نمایش «کلنل» هم کمتر به چشم بیایند.

«از کفم رها»، «دیدم صنمی» و «نمی‌دانم چه در پیمانه کردی» نام دیگر آهنگ‌هایی بودند که معتمدی در طول اجرا برای مخاطبان خواند.

همچنین در بخشی از این نمایش معتمدی با حنجره‌ای گرم، رباعی دیگری از شیخ فخرالدین عراقی با نوازندگی پیانوی سیامک بهبهانی اجرا کرد که مورد تشویق مخاطبان قرار گرفت.

کاظم سیاحی هم که در این نمایش، در نقش «کلنل» ظاهر شده، بازی خوبی از خود به یادگار گذاشته است. نقش‌آفرینی او نسبت به سابق بسیار متفاوت است، آنقدر که اگر کسی نداند سیاحی در این نمایش حضور دارد، تا زمانی که او را از نزدیک نبیند برایش باورپذیر نیست.

در وصف میهن پرستی محمدتقی خان پسیان هم همین یک جمله از او کفایت می‌کند: «اگه کسی از این قافله زنده موند بگو‌ روی کفنم با خون خودم بنویسه وطن و بفرسته برای مادرم».

در پایان، عکسی دیده نشده از محمدتقی خان از جانب خاندان پسیان به تیم نمایش «کلنل» هدیه داده شد.

قابل ذکر است، در این کنسرت نمایش کاظم سیاحی، نازنین بیاتی، رحیم نوروزی، سیامک صفری، اتابک نادری، امیر محاسبتی، الهه شه‌پرست، مجید رحمتی، علی عطایی، سعید ملک‌نژاد، محمدباقر صفانور و محمد معتمدی در نقش عارف قزوینی ایفای نقش‌ می‌کنند.

همچنین گروه ارکستر کنسرت نمایش «کلنل» به رهبری آرمین تاج‌بخش را حسین پارسافر، فارِس مخلصی، کارین علی محمدی، آرش گنجه، فرناز دارویی، موژان میرزایی، حسام خانلری، سینا افتخاری نیا، شاها علی شاهی، پگاه عبدالله زاده، اشکان نظر، فرگل ساکت، الهام آقابابایی، امین چراغیان، میترا زلفی، یاسمین ابوحیدری، نهال سجادی، کوروش ملکی، سید مصطفی بانیان، شمیم کیانی، ایلیا فیروزیان، آرش عزیزی، سیامک بهبهانی، علی خباز و علی سریری تشکیل می‌دهند.

نرگس ذکایی

عکس: سمیرا اسدیان