معرفی فیلم «پیمان»

 

خلاصه داستان :

در طول جنگ در افغانستان، یک مترجم محلی جان خود را به خطر می اندازد تا یک گروهبان مجروح را در طول کیلومترها زمین طاقت فرسا حمل کند.

 

بازیگران و سایر عوامل:

بازیگران: جیک جیلنهال، دار سلیم، الکساندر لودویگ، آنتونی استار، جیسون وانگ و امیلی بیچا.

کارگردان: گای ریچی، فیلم‌نامه‌نویس : گای ریچی، تدوین: جیمز هربرت، فیلمبردار: آلن استوارت، تهیه کننده: گای ریچی و جان فریدبرگ، موسیقی: کریستوفر بنستید، محصول: آمریکا و انگلستان و روسیه.

 

 

 

 

 

 

درباره فیلم :

این فیلم اکشن و مهیج آمریکایی محصول سال ۲۰۲۳ به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی گای ریچی است. در این فیلم جیک جیلنهال و دار سلیم به ایفای نقش پرداخته اند. داستان آن به دنبال یک گروهبان سابق عملیات ویژه ارتش ایالات متحده و کهنه سرباز جنگ افغانستان به نام جان کینلی است که برای نجات مترجمی که زمانی جانش را از دست طالبان نجات داده بود، به کشور باز می گردد.

گای ریچی را می‌توان به عنوان یکی از کارگردانان محبوب سینمای هالیوود خطاب کرد که با ساخت فیلم Snatch (قاپ‌زنی) در سال ۲۰۰۰ موفق شد تا سبک متفاوت خود را به سینماگران معرفی کرده و به شهرت برسد. با این حال او در ادامه با ساخت آثاری همچون فیلم‌های «شرلوک هولمز» و «علاءالدین» و «شاه آرتور» نشان داد که علاقه دارد تا در زمینه‌های مختلف کسب تجربه کرده و ژانرهای گوناگونی را برای مخاطبینش به ارمغان بیاورد.

نکته جالب توجه و ارزشمند درباره فیلم «پیمان» که تاکنون در فیلم‌ و سریال‌های هالیوودی به هیچ عنوان به آن پرداخته نشده است، اهمیت نیروهای محلی افغانستان در کسب پیروزی‌های ارتش آمریکا بوده که علی‌رغم رشادت‌های آن‌ها اما کشور آمریکا هیچ ارزشی برای آن‌ها قائل نشده است. زیرا در طول این جنگ، ۵۰ هزار نفر از نیروهای محلی مردم افغانستان در حالی که می‌دانستند توسط طالبان، خائن شناخته خواهند شد اما در کنار سربازان آمریکایی به مبارزه پرداخته و جانشان را از دست داده‌اند.

همچنین برخلاف باقی آثار جنگی که شاهد بوده‌ایم نیروهای پشتیبان به طرزی ماورایی به حمایت از نیروهای خودی می‌پردازند اما در این فیلم از چنین کلیشه‌هایی فاصله گرفته شده و شاهد هستیم که ارتش آمریکا به راحتی می‌تواند نیروهای خودی و شبه‌نظامیان افغانستانی را به حال خود رها کرده و ارزشی برای جان و رشادت‌های آن‌ها قائل نمی‌باشد.

همچنین باید گفت فیلمبرداری در فوریه 2022 در آلیکانته اسپانیا آغاز شد و دار سلیم، الکساندر لودویگ، آنتونی استار، جیسون وانگ، بابی شوفیلد، شان ساگار، کریستین اوچوا و امیلی بیچم به بازیگران اضافه شدند. در دسامبر 2022، عنوان از “The Interpreter” به  “The Covenant” تغییر کرده است. این فیلم بعداً به طور رسمی با عنوان « پیمان گای ریچی»  شناخته شد که ظاهراً آن را از فیلمی به همین نام در سال 2006 متمایز می کند.