«نگهبانان کهکشان بخش ۳ »

 

خلاصه داستان :

پیتر کویل که هنوز از از دست دادن گامورا به خود می پیچد، تیمش را جمع می کند تا از کیهان و یکی از خودشان دفاع کند – ماموریتی که در صورت عدم موفقیت می تواند به معنای پایان نگهبانان باشد.

پوستر Guardians of the 3 Galaxy

 

بازیگران و سایر عوامل:

بازیگران : کریس پرت، زوئی سالدانا، دیو باتیستا، کارن گیلان، پام کلمنتیئف، وین دیزل، بردلی کوپر، شان گان، چوکودی ایووجی، ویل پولتر، الیزابت دبیکی، ماریا باکالوا و سیلوستر استالونه.

کارگردان: جیمز گان، نویسنده : جیمز گان، مدیر فیلمبرداری: هنری برایام، تدوین : فرد راسکین و گرگ دی‌اوریا، موسیقی: جان مورفی، تهیه کننده : کوین فایگی، محصول : آمریکا.

 

 

 

 

 

 

موسیقی فیلم :

این آلبوم دارای آهنگ اصلی فیلم است که توسط جان مورفی ساخته شده است (جوخه انتحار، 28 روز بعد…، آفتاب، بدبختان، کیک-آس، حدس بزنید کی).

 

 

درباره فیلم :

«نگهبانان کهکشان بخش ۳ » یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۳ است که بر اساس تیم ابرقهرمانی نگهبانان کهکشان از مارول کامیکس ساخته شده‌است. این فیلم که به‌وسیله مارول استودیوز تولید و توسط استودیو سینمایی والت دیزنی توزیع شد، دنباله‌ای بر نگهبانان کهکشان (۲۰۱۴) و نگهبانان کهکشان بخش ۲ (۲۰۱۷) و سی و دومین فیلم در دنیای سینمایی مارول به‌شمار می‌رود. جیمز گان بر اساس داستان تاریک علمی تخیلی اچ جی ولز، «جزیره دکتر موریو»، High Evolutionary و Counter-Earth او را بنا کرد. گان یکی از طرفداران اقتباسی جزیره ارواح «گمشده 1932» است.

جیمز گان، کارگردان و نویسنده نگهبانان کهکشان (۲۰۱۴) در نوامبر ۲۰۱۴ گفت در حین کار بر روی فیلم اول، علاوه برداشتن «داستان اساسی» برای نگهبانان کهکشان بخش ۲ (۲۰۱۷)، ایده‌هایی برای فیلم احتمالی سوم نیز داشت. اما او در ژوئن ۲۰۱۵ مطمئن نبود که آیا در سومین فیلم نگهبانان دخیل خواهد بود یا خیر، و گفت بستگی به احساس او پس از ساختن بخش دوم دارد. در آوریل ۲۰۱۶، کوین فایگی، رئیس مارول استودیوز که تهیه‌کننده فیلم‌های محافظان است، گفت که فیلم سومی برای این فرنچایز به‌عنوان بخشی از دنیای سینمایی مارول (MCU) برنامه‌ریزی شده‌است. در مارس ۲۰۱۷، گان گفت که فیلم سومی «بدون شک» وجود خواهد داشت؛ «ما در حال تلاش برای حل آن هستیم». او مدتی بعد گفت هنوز برنامه خاصی برای فیلم وجود ندارد، اما مارول می‌خواهد آن را بسازد «مگر اینکه چیزی به طرز وحشتناکی پیش برود—که همواره ممکن است، از کجا معلوم». او همچنین تأکید کرد که تصمیمی برای کارگردانی این فیلم نگرفته‌است و قرار است «در چند هفته آینده» نقش خود و پروژه بعدی خود را مشخص کند. بخشی از بی میلی گان برای بازگشت به این فرنچایز ناشی از عدم تمایل به کار بر روی آن بدون حضور مایکل روکر بود که شخصیتش در پایان داستان بخش دوم درگذشت.

گان در آوریل ۲۰۱۷ اعلام کرد که برای نویسندگی و کارگردانی فیلم نگهبانان کهکشان بخش ۳ باز خواهد گشت. او گفت که داستان این فیلم بعد از انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۰۱۸) و انتقام‌جویان: پایان بازی (۲۰۱۹) جریان دارد و داستان این گروه را به پایان می‌رساند. او همچنین احساس می‌کرد که سه فیلم نگهبان «روی هم رفته با هم همکاری می‌کنند» و یک داستان را روایت می‌کنند، و فیلم سوم از دو فیلم اول «خیلی چیزها را به هم گره می‌زند» و «پاسخ‌های بسیاری در مورد بسیاری از چیزهای مختلف» می‌دهد. گان همچنین قصد داشت با مارول در مورد آیندهٔ «دنیای کیهانی مارول» همکاری کند. قرار بود او کار بر روی بخش ۳ را مدت کوتاهی پس از اتمام کارش به عنوان تهیه‌کننده اجرایی و مشاور جنگ ابدیت آغاز کند. گان در حین بازگشت برای فیلم سوم گفت: «اگر تصور نسبتاً آشکاری از اینکه کجا می‌رویم و قرار است چه کنیم، نداشتم، نمی‌گفتم بله. من آدمی نیستم که اگر تصوری برای آن نداشته باشم، این کار را انجام دهم.»

پس از اینکه ابتدا آدام وارلاک قرار بود در فیلم‌نامه بخش ۲ قرار داشته باشد، گان و فایگی به اهمیت شخصیت در سمت کیهانی دنیای سینمایی مارول اشاره کردند و گفتند که او در بخش ۳ حضور خواهد داشت. در مه ۲۰۱۷، پس از اکران بخش ۲، گان گفت که سومین فیلم را «طی سه سال آینده» می‌سازد، و تأیید کرد که پام کلمنتیئف دوباره نقش مانتیس را بازی خواهد کرد. او همچنین قصد داشت که الیزابت دبیکی نقش آیشا را بار دیگر ایفا کند. در اواسط ژوئن، گان اولین پیش‌نویس فیلم‌نامه‌اش را برای فیلم سوم به پایان رسانده بود و در حال بررسی تغییر بخشی از اطلاعات شخصیتی بود که در پس‌زمینه سکانس ماگ شات در فیلم اول (زمانی که نگهبانان دستگیر می‌شوند) را تغییر دهد. در سپتامبر، گان تکرار کرد که بخش ۳ «کمی کمتر از سه سال دیگر» اکران می‌شود، زیرا فیلم محرمانه برای اکران در ۱ می ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود.در آخر فوریه ۲۰۱۸، گان قصد داشت با مارک همیل در مورد احتمال حضور در فیلم ملاقات کند. در آوریل، کریس پرت قرار بود نقش پیتر کویل / استار-لرد را دوباره بازی کند و ماه بعد، دیو باتیستا تأیید کرد که در نقش درکس ویرانگر مجدداً حضور خواهد داشت. مارول تا پایان ژوئن و پیش از آغاز پیش‌تولید رسمی فیلم، اولین پیش‌نویس کامل فیلم‌نامه را از گان دریافت کرد.

پس از اخراج جیمز گان به عنوان کارگردان، بازیگر دیو باتیستا (دراکس) به یکی از سرسخت ترین حامیان گان تبدیل شد و در توییتی نوشت: “جیمز گان یکی از دوست داشتنی ترین، دلسوزترین و خوش اخلاق ترین افرادی است که تا به حال ملاقات کرده ام. او مهربان و مهربان است و به او اهمیت می دهد. عمیقاً برای مردم و حیوانات. او اشتباهاتی مرتکب شده است. همه ما اشتباه کرده ایم. باتیستا حتی اظهار داشت که اگر استودیو از فیلمنامه ای که گان در ابتدا برای این فیلم نوشته بود استفاده نکند، از قراردادش آزاد خواهد شد. گان بعداً دوباره استخدام شد.

تایکا وایتیتی، کارگردان فیلم «ثور، رگنورک» پس از اخراج موقت جیمز گان از پروژه، به طور گسترده شایعه شد که کارگردانی را از جیمز گان به عهده خواهد گرفت. با این حال، وایتیتی تصریح کرد که این گزینه هرگز برای او روی میز نبوده و مدعی شد که “اینها فیلم های جیمز هستند. [این] مانند رفتن به خانه شخصی و گفتن “هی، من پدر جدیدت هستم، و این است.” ما اکنون ساندویچ های کره بادام زمینی درست می کنیم. یه جورایی احساس ناخوشایندی داره.”

شخصیت های فیلم :

کریس پرت در نقش پیتر کویل / استار-لرد:

رهبر نیمه انسان و نیمه آسمانی نگهبانان کهکشان که در کودکی از زمین ربوده شد و توسط گروهی از دزدان و قاچاقچیان بیگانه بزرگ شد.

زوئی سالدانیا در نقش گامورا:

یتیمی که به دنبال رستگاری برای جنایات گذشته خود است و توسط تانوس آموزش دیده تا قاتل شخصی او باشد. او در انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۰۱۸) توسط تانوس کشته شد، اما به عنوان نسخه‌ای جوان‌تر از شخصیتی که در فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی (۲۰۱۹) به زمان حال سفر می‌کند، بازگشت. سالدانیا نقش جوان‌تر را در این فیلم تکرار می‌کند.

دیو باتیستا در نقش درکس ویرانگر: یکی از اعضای نگهبانان و جنگجوی بسیار ماهر که خانواده‌اش توسط رونان و تحت دستورات تانوس سلاخی شدند.

وین دیزل در نقش گروت: یکی از اعضای نگهبانان که درخت انسان‌نما و همدست راکت است.

بردلی کوپر در نقش راکت:

یکی از اعضای نگهبانان و انتقام‌جوی سابق که شکارچی جایزه‌بگیر است. او راکون اصلاح‌شده ژنتیکی و استاد سلاح‌ها و تاکتیک‌های نظامی است. این فیلم تکمیل‌کننده قوس داستانی این شخصیت است که در دو فیلم اول نگهبانان ایجاد شد و در جنگ ابدیت و پایان بازی ادامه یافت.

کارن گیلان در نقش نبیولا:

یکی از اعضای نگهبانان و انتقام‌جوی سابق که یتیمی از دنیای بیگانه است و توسط تانوس آموزش دیده تا قاتل شخصی او باشد. گیلان معتقد بود که نبیولا در حال تبدیل شدن به یک «فردی اندکی متفاوت» با شوخ‌طبعی بیشتر است، زیرا او پس از مرگ تانوس، که منبع آزار و شکنجه او بود، از نظر روانی بهبود می‌یابد.

پام کلمنتیئف در نقش منتیس: عضوی از نگهبانان با قدرت‌های همدلی.

الیزابت دبیکی در نقش عایشا: کاهن اعظم طلایی و رهبر مردم ساورم. تحت این نقش، آدام وارلاک را برای نابودی نگهبانان خلق کرد.

شان گان در نقش کراگلین اوفونتری: یکی از اعضای نگهبانان و نفر دوم سابق یوندو اودونتا در روجرز.

سیلوستر استالونه در نقش استاکار اوگورد: یکی از اعضای روجرز با مقام بالا.

ویل پولتر در نقش آدام وارلاک: یک موجود مصنوعی قدرتمند که توسط ساورم برای نابودی نگهبانان ساخته شده‌است، اما سپس برای کمک به توقف تکامل عالی استخدام می‌شود.

چوکودی ایووجی در نقش تکامل عالی: موجودی قدرتمند و پیچیده.

ماریا باکالوا در نقش کاسمو د اسپیس‌داگ: سگی که توسط اتحاد جماهیر شوروی به فضا فرستاده شد. او توسط بازیگر سگ در نگهبانان کهکشان (۲۰۱۴) و نگهبانان کهکشان بخش ۲ (۲۰۱۷) به تصویر کشیده شد.

علاوه بر این، دانیلا ملچیور و نیکو سانتس برای بازی در نقش‌های اعلام‌نشده انتخاب شده‌اند. گفته می‌شد که نقش ملچیور کوتاه است. کالی برند در نقش یک بیگانه ظاهر خواهد شد.

بازخورد منتقدان :

در وبگاه نقد و بررسی راتن تومیتوز، ۸۲٪ از ۳۱۶ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۷٫۳/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وبگاه چنین می‌نویسد: «آخرین نگهبانان کهکشان آغوش گروهی کهکشانی است که ممکن است کمی بیش از حد روی تار و پودهای قلب فشار بیاورد و آخرین کوشش دوست‌داشتنی برای سرکش‌ترین خانواده دنیای سینمایی مارول است.» این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۶۱ منتقد امتیاز ۶۵ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای عموماً مطلوب» است. تماشاگران شرکت‌کننده در نظرسنجی سینماسکور مانند دو فیلم قبلی نگهبانان کهکشان، به این فیلم نمره «A» در مقیاس «A+» تا «F» دادند، در حالی که نظرسنجی‌های پست‌ترک گزارش دادند که ۹۱ درصد از مخاطبان به فیلم نمره مثبت داده‌اند و ۷۹ درصد گفته‌اند که قطعاً آن را توصیه می‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید :

درباره فیلم  “کت چرمی “