به گزارش پلاتو هنر شب گذشته سوم مهرماه نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی شهاب حسینی با حضور شهاب حسینی و منوچهر اکبرلو منتقد و پژوهشگر سینما و تئاتر در پردیس چارسو برگزار شد.

شهاب حسینی در این نشست مطرح کرد: برخی از آثار سینمایی بوی خاک باران خورده می‌دهد و حس آشنایی به آدم القا می‌کند. این حس را با دیدن آثار اشمیت تجربه می‌کنم و احساس می‌کنم دغدغه این آثار جنبه یادآوری دارند. اولین بار که نمایشنامه «مهمانسرای دو دنیا» روی علاقه‌ام به بازتاب این موضوع تاثیر گذاشت. مضامین اصلی در این نمایشنامه موضوعات مهمی همچون وضعیت و نقص انسان، اعتقاد به خدا و… است. آثار اشمیت هیچ‌گاه انسان را مجبور به تغییر اندیشه نمی‌کند. او معمولا از این موقعیت‌ها استفاده کرده و مطالب مهم‌تری را انتقال می‌دهد. به اعتقاد اشمیت زندگی چنان نعمتی است که باید در طول آن یک کار مهم و ماندگاری انجام شود.

این هنرمند معتقد است که هر قدر وابستگی افراد به دنیا بیشتر باشد،‌ آگاهی آدم‌ها کمتر و انکار آنها درباره مرگ بیشتر می‌شود و نمونه آن را می‌توان در یکی از شخصیت‌های فیلم «مقیمان ناکجا» مشاهده کرد.

حسینی درباره طراحی صحنه فیلم «مقیمان ناکجا» و استفاده از آینه در این طراحی صحنه گفت: این فیلم در ابتدا با یک صحنه طراحی شد. ‌اما به مرور به این نتیجه رسیدیم که این صحنه مخاطب را برای زمان طولانی نگه نمی‌دارد. بنابراین ایده آینه به ذهن ما رسید.

او در پایان با اشاره به نمایشنامه اشمیت عنوان کرد:‌ فیلم «مقیمان ناکجا» با اثر اشمیت در دو مورد تفاوت دارد. در فیلم «مقیمان ناکجا» شهاب حسینی 5 مرحله مواجه آدم‌ها با مرگ را به تصویر کشیده است در حالی که در نمایشنامه مهمانسرای دو دنیا این مسئله وجود ندارد.