درباره فیلم غریب

 

خلاصه داستان:

” غریب” شمایلی است از وقایع کردستان در سال های 58 و 59؛ که آغاز مسیری برای تبدیل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان شد.


عوامل فیلم :

بازیگران: بابک حمیدیان، مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، هژیر سام، حسام محمودی، سامیه لک.

کارگردان: محمدحسین لطیفیفیلمنامه نویس:  حامد عنقا، تدوین : میثم مولایی، فیلم بردار: عبدالله عبدی‌نسب، موسیقی: حامد عابدی، تهیه کننده : حامد عنقا، شرکت تولید کننده: سازمان اوج، محصول کشور:ایران

 

 

 

 

 

درباره فیلم:

حامد عنقا پیش از این تهیه کنندگی سریال آقازاده را داشته است.

بابک حمیدیان پس از فیلم «روز بلوا» محصول سال ۹۸ و پس از ۲ سال غیبت در سینما، جلوی دوربین «غریب» رفته و نقش شهید بروجردی را ایفا کرده است. این بازیگر که چهره گریم‌پذیری دارد و تا به حال در نقش‌های مختلف با گریم‌های گوناگون دیده شده، در فیلم جدید لطیفی نیز با چهره جدیدی ظاهر شده است. بابک حمیدیان پیش از «غریب» هم تجربه بازی در آثار دفاع مقدسی را داشته و در فیلم‌هایی مانند «مزرعه پدری» ساخته رسول ملاقلی‌پور، «طبل بزرگ زیر پای چپ» اثر کاظم معصومی، «چ» کاری از ابراهیم حاتمی‌کیا، «پنجاه قدم آخر» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر بازی کرده است.

«غریب» با ۵ سیمرغ پرافتخارترین فیلم جشنواره ۴۱ شد.  این فیلم در بخش‌های جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین فیلم از نگاه ملی، چهره‌پردازی، طراحی صحنه و بازیگر نقش اول زن موفق به کسب جایزه شد.

علاوه بر این در هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت جایزه بهترین فیلم هم نیز دریافت نمود.

نشست خبری فیلم غریب  :

در این نشست، محمدحسین لطیفی (کارگردان)، حامد عنقا (نویسنده و تهیه‌کننده)، عبدالله عبدی‌نسب (مدیر فیلمبرداری)، حسین ابوالصدق (طراحی و ترکیب صدا)، حمید رسولیان (طراحی جلوه‌های میدانی)، امیر ولی‌خانی (طراحی جلوه‌های ویژه بصری) و محمد بروجردی از جمله بازیگران فیلم سینمایی «غریب» حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم «غریب» گفت: سلام عرض می‌کنم به شما که جزو اولین بیننده‌های این فیلم پُر از اتفاق هستید. بارها و بارها پیشنهاد ساخت فیلم دفاع مقدسی داشتم و اعتقادم این بود که کار من این نیست و نباید وارد این حوزه شوم. وقتی حامد عنقا پیشنهاد ساخت فیلمی با محوریت شهید بروجردی را به من دادند، من خودم احساس نزدیکی بسیار زیادی نسبت به شخصیت شهید بروجردی در وجود خودم می‌کردم. ولی باز هم این دلیل کافی برای من نبود، بنابراین به شرط اینکه خود حامد عنقا فیلمنامه را بنویسد، ساخت آن را قبول کردم.

او گفت: اساسا در سینمای دفاع مقدس و بیوگرافی شخصیت‌های جنگ وقتی وارد عمل می‌شویم، تازه می‌فهمیم چرا همه از این کار در می‌روند. کار بسیار سخت است. شما باید در این آثار با دو جبهه بجنگید. یکی با عزیزانی که می‌گویند باید این کار‌ها ساخته شود؛ بروید جلو ما حمایتتان می‌کنیم. وقتی وارد عمل می‌شویم می‌بینیم خبری از حمایتشان نیست. البته در این مسیر واقعا حامد عنقا بود و کار جلو رفت. به گونه‌ای با کارگردان‌ها در این زمینه‌ها رفتار می‌شود که دیر به سختی سراغ جنگ می‌روند.

وی افزود: پروژه‌های آپارتمانی که چهار نفر گیتار بزنند و یکی سوار ماشین شود و برود یا کار‌های کمدی خیلی راحت‌تر است. کسی نمی‌داند برای پروژه جنگی ما چه کشیدیم. برای من دعا کنید که دیگر کارگردانی نکنم. مسئولان فرهنگی ما ضعیف عمل کرده اند. باید این ضعف به زودی حل شود.

حامد عنقا نویسنده و تهیه‌کننده این فیلم سینمایی درباره نگارش فیلمنامه توضیح داد: اگر فیلم توانسته باشد که دغدغه ما را از ساخت به مخاطب القا کند، یعنی ما کارمان را انجام داده‌ایم و اگر نتوانسته باشد، یعنی ایراد از ماست. از بهمن و اسفند سال قبل متوجه شدیم که تولید را چه زمانی آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسیر پژوهش درباره این سوژه طولانی و فیلمی که ساخته شد فراتر از یک کتاب بود، بیان کرد: البته برخی از منابع هم در تیتراژ ذکر شده است.«محمد مسیحِ کردستان» عنوان کتابی بود که ما از آن استفاده‌ زیادی کردیم زیرا این کتاب نتیجه ۱۵ سال تحقیق نویسنده بود‌.

نویسنده «غریب» درباره حساسیت پرداخت به شخصیت‌های و قهرمان‌ها ملی و چالش‌های این مهم توضیح داد: ترجیح می‌دهم درباره این موضوع صحبت نکنم اما ما وقتی وارد پروسه ساخت فیلم «غریب» شدیم آرام آرام فهمیدم که چرا نزدیک به سی سال قرار است که درباره شهید بروجردی فیلمی ساخته شود، ولی ساخته نشده است. اما شرم حضور دختر شهید بروجردی اجازه صحبت درباره این موضوع را به من نمی‌دهد.