به گزارش خبرنگار تئاتر پلاتوهنر، شب گذشته برای تماشا و تهیه گزارش از نمایش «شیزوفرنی» به نویسندگی و کارگردانی حامد رحیمی‌نصر و تهیه‌کنندگی مسعود والا به تماشاخانه شهرزاد رفتیم.

نمایشی که از 10 بهمن‌ماه روی صحنه رفته و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. این نمایش تنها در 30 شب از اجرای خود توانست بیش از 8 هزار مخاطب جذب کند.

«شیزوفرنی» نمایش خلاقانه‌ای است که ایده‌ای تازه دارد و با شوخی‌های به جا و فکر شده به خوبی توانسته مخاطب عام را با خود همراه کند.

حامد رحیمی‌نصر کارگردان این نمایش، «شیزوفرنی» را اجرایی گروتسک می‌داند اما این اجرا سمبولیسم نیز هست. شخصیت‌های بی جانی که جان‌دار می‌شوند و روی صحنه می‌آیند و مخاطب را وارد فضایی سورئال می‌کنند.

اجرای زنده گروه موسیقی و بازی‌های درخشان تک تک بازیگران این اجرا، از جمله دیگر مواردی است که باید ذکر کرد. همچنین ترکیب این نمایش با موسیقی و رقص از دیگر ویژگی‌هایی است که در بدو ورود به سالن به چشم می‌آید.

نمایش شیزوفرنی

با نمایش‌هایم به سراغ عالم ذهن و اندیشه انسان‌بودن می‌روم

حامد رحیمی‌نصر کارگردان این نمایش گفت: از دید دیگران این اجرا ساختاری گروتسک‌ دارد اما به زعم خودم این نمایش ادامه همان ساختارها و ذهنیت‌های من است. من عالم ذهن را همیشه دوست دارم و از زمان کودکی نگاه ویژه‌ای به آن داشتم.

رحیمی‌نصر می‌گوید «شیزوفرنی» فعلا قسمت سوم یکسری اتفاقات روان‌شناختی و جامعه شناختی در آثارش محسوب می‌شود و نمایش بعدی او که در سال 1403 روی صحنه می‌رود نیز در عالم ذهن می‌گذرد و دغدغه انسان بودن دارد.

در ادامه گفتگوی ما با این کارگردان را تماشا کنید:

«شیزوفرنی» بهانه‌ای برای یک نقد اجتماعی است

همچنین امیر غفارمنش بازیگر این نمایش درمورد نقش خود در «شیزوفرنی» توضیح داد: این نمایش سمت چپ و راست مغز و ترس‎‌ها و تشویش‌های ذهن یک بیمار شیزوفرنی را نشان می‌دهد. این اجرا به قلم حامد رحیمی‌نصر درآمده و من تا امروز تجربه بازی در چنین سبکی را نداشتم و اولین باری بود که کاری سورئال بازی می‌کردم.

گفتگوی کامل پلاتوهنر با امیر غفارمنش را تماشا کنید:

 

قابل ذکر است، امیر غفارمنش، سینا رازانی، کارولین خدادیان، شادی اصفهانی، ماریه ماشاالهی، مرجان آقانوری، آرام نیک بین، کسری ریاحی وفا، رامتین سلیمانی، علی کاظم پور، داوود مهرداد، کامبیز نیک آمیز، افسانه بیجانی، هلن سرگزی، هامون هدایتی، امیر پوریا مسعود نیا، فرزانه شاکری، نسیم محمدی، زهرا محمدی، ستاره آقایی، نسرین نعمتی، علی کریمی و حامد رحیمی نصر در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین در خلاصه نمایش «شیزوفرنی» آمده: «او می‌خواهد بخوابد، چه می‌بیند و چه می‌شنود که ۴۸ ساعت بی‌قرار و کلافه است؟ باید آنچه را که او می‌بیند ماهم ببینیم!»

نرگس ذکایی