حسین مرادی‌زاده کارگردان انیمیشن «زنده، بیدار و آگاه» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد، در گفتگو با پلاتو هنر درباره داستان این فیلم گفت: «زنده، بیدار، آگاه» بر اساس رساله‌ای قرن دوازدهمی به نام «حی بن یقظان» که ابن سینا بر آن شرحی نوشته و برهانی در فلسفه است، به تولید رسید. این انیمیشن به‌صورت دو بعدی ساخته شده است و داستان درباره نوزادی است که امواج دریا او را به جزیره‌ای می‌رساند و در آنجا بزرگ می‌شود.

او درباره چگونگی اقتباس و میزان وفاداری‌اش به داستان بیان کرد: این انیمیشن، اقتباسی وفادارانه است، البته که مضامین امروزی در حمایت از محیط‌زیست و حیوانات در آن به اشاره گنجانده شده‌اند. باید گفت این رساله از برهان‌های فلسفه در دوره کشورهای اسلامی گرفته شده است.

این کارگردان با اشاره به اینکه مخاطب این فیلم بزرگسالان هستند و البته برای نوجوانان هم قابل درک است، درباره جشنواره پویانمایی تهران خاطرنشان کرد: جشنواره پویانمایی تهرات یکی از بهترین جشنواره‌ها در دنیاست و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با انیمیشن‌های با کیفیت، همواره در این جشنواره موفق بوده است.