تیتر جایگزین/ روزهای تابستانی با هم‌نوازی گیتار و ویولنسل سپری می‌شود

به گزارش پلاتو هنر، قطعه موسیقی بی‌کلام «به آرامی بچرخ» به آهنگسازی احمد میرمعصومی با هم‌نوازی گیتار و ویولنسل، «آسیوَن» به آهنگسازی و نوازندگی امیرحسین رئوفی با طرحی در شوشتری مرکّب، «در گذر سکوت» با آهنگسازی پرژام پارسی جدیدترین قطعه‌های موسیقی هستند که به تازگی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته‌است.

موسیقی بی‌کلام «به آرامی بچرخ» منتشر شد

قطعه اینسترومنتال «به آرامی بچرخ» اثری از احمد میرمعصومی در ژانر سینماتیک منتشر شد. تاپیش از انتشار کامل آلبوم، ۳ قطعه در قالب تک‌آهنگ توسط موسسه فرهنگی هنری نغمه‌سازان منتشر شده‌بود.

«به آرامی بچرخ» هم‌نوازی گیتار و ویولنسل با نوازندگی فیروز ویسانلو و مهرداد عالمی به زیبایی و ظرافت به اجرا درآمده‌است.

مبنای خلق این اثر گریز از هیاهوی پیرامون و دعوت به آرامش درون است.

«به آرامی بچرخ»، اثری با موتیف اثرگذار شنونده را به آرامشی سیال دعوت می‌کند. آهنگساز با بهره‌گیری از سونوریته مطبوع سازهای گیتار و ویلنسل و امتزاج دراماتیک، به بیانی منحصربه‌فرد در این اثر رسیده است.

هارمونی و کنترپوان در این اثر ضمن رنگ‌آمیزی جادویی و بیان سلیس و متفکرانه، فرازهایی از تقابل و درهم‌آمیزی کنسونانس و دیسونانس در ساختاری نوگرایانه ارائه کرده‌است. اثر در ذات، حرکتی دوار دارد که شنونده در همان لحظه آغاز موسیقی با آن همراه می‌شود و نوعی سبک دراماتیک را تجربه می‌کند.

در ادامه شنونده قطعه موسیقی «به آرامی بچرخ» باشید:

«آسیوَن» به آهنگسازی امیرحسین رئوفی منتشر شد

«آسیوَن» اثر امیرحسین رئوفی توسط نشر موسیقی درنگ به تازگی منتشر شده‌است.

این اثر طرحی در شوشتری مرکّب است که بر اساس امکانات بالقوه مُدال و ساختارهای اجرایی موسیقی ردیف‌ دستگاهی نغمه‌پردازی شده‌است.

امیر مردانه (ضبط صدا)، سیاوش کامکار (پالایش صدا)، حمیدرضا سوسنی (پوستر و ویدئو آرت) و الیار نوری‌زاده (عکاس) از عوامل تولید این اثر موسیقی هستند.

پژمان طاهری؛ آهنگساز و نوازنده برجسته کشور، پیرامون این نواخت نوشت: «به عادت مألوف هیچ‌گاه نوشته‌ای در توضیح یک قطعه موسیقی ننوشته‌ام و نخواهم نوشت. موسیقی به همین دلیل ساده و روشن از حیطه نامحدود علوم خارج و منتسب است به هنر…

دیرزمانی‌ است در پاسخ علاقه‌مندان به موسیقی و شاگردانم که می‌پرسند چه کنیم، می‌گویم خودتان باشید نه وجودی مکرر و البته ملال‌آور از جهت تکرار همان مکررات! برایشان با حوصله بسیار می‌گویم که معلمانتان را دوره کنید و دریابید که چگونه به اینجا رسیده‌اند و آن شده‌اند که می‌بینید و می‌شنوید. آیا آنها تکرار معلمان خود بوده‌اند؟ البته که پاسخ خیر است…

در این سفر طولانی حتی با تصور اینکه مبدأ، مقصد و مسیر یکی‌ است (که نیست…) هر رهگذر، چشم‌انداز‌های مختلفی را نظاره می‌کند و حتی همان مسافر نیز به وقت هر نوبت گذر، چیزهایی را می‌بیند و می‌شنود که شاید پیش از آن در همان مسیر ندیده و نشنیده باشد.

در آخر به آن‌ها تاکید می‌کنم که عاشق معلمان شایسته باشید ولی در آنها ذوب نشوید‌!

خلاصه اینکه گذشتگان را دوره کنید، در حال زندگی کنید و نگاهتان به آینده باشد تا مگر بهره‌ای نصیبتان گردد و حلقه‌ای شوید در این زنجیر…

امیرحسین، دوست من و نوازنده خوب سنتور، به این دلیل ساده در نظر من جلوه‌ای دیگر دارد که خودش است. با تمام قوت و ضعف‌های طبیعی یک انسان…

او نوازنده قابلی‌ است. دستور زبان موسیقی دستگاهی ایران را بلد است. کوک سازش دقیق است. زمان‌بندی سازش متفاوت با اساتیدش ولی درست و دلنشین است و تو راغبی که بشنوی و می‌توانی لذت ببری…

مشخص است که در این روزگار، هنوز مثل یک کودک می‌تواند لذت ببرد از کاری که انجام می‌دهد. جمله‌هایش با تمام رهایی، منظم است و سر و ته دارد که این نشانه‌ای واضح از آموزش درست است.

امیدوارم که در این مسیر صعب و سخت همیشه این‌گونه باشد.
همین قدر عاشق، همین قدر مؤمن…»

در ادامه شنونده «آسیوَن» باشید:

پرژام پارسی «در گذر سکوت» را منتشر کرد

پرژام پارسی در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود، اولین قطعه آلبوم «سایه روشن» را با عنوان «در گذر سکوت» در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.

«در گذر سکوت» بر اساس شیفتگی به طبیعت روایت شده‌است. در تولید این اثر جوناتان گاسپاریان، نایتان گاسپاریان و مردیت همیلتون ‌‌‌‌‌‌‌رایاس، پرژام پارسی را همراهی کرده‌اند.

این قطعه موسیقی برگرفته از آلبوم «سایه روشن» اقتباسی آزاد از رمان شازده کوچولو است. حال و هوای آلبوم بر موسیقی امبینت و الکترونیک تمرکز دارد و در کنار استفاده از سازهای آکوستیک و استفاده‌ی سازهای استرینگ به روش آلبوم «فصل فراموشی» است.

«سایه روشن» مراحل پایانی تولید را سپری می‌کند. «سایه روشن» در طول 8 سال در اتریش و کانادا با همراهی گروهی متشکل از نوازنده‌های هم دوره‌ی خود پارسی ساخته شد.

استودیو زمستان تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده داشت است.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

«اردیبهشت» را در روزهای پایانی بهار بشنوید