به گزارش پلاتو هنر، علیرضا قربانی پس از تورهای کنسرت موفقی که در تهران و اروپا برگزار کرد، این‌بار به همراه ارکستر خود به بنای تاریخی تخت جمشید شیراز رفته‌است.

رپرتوار اجرای کنسرت تخت جمشید علیرضا قربانی منطبق با کنسرت‌های تهران این خواننده است. این کنسرت روزهای 9، 10، 11، 12 و 13 تیر 1403 برگزار شده‌ و در حال حاضر برای روز پنج‌شنبه 14 تیر برای 2 سانس 19:30 و 23 تمدید شده‌است.

با توجه به دغدغه‌ها و نگرانی‌های برخی از علاقه‌مندان به تاریخ و بناهای تاریخی درباره اثرات منفی احتمالی برگزاری چنین برنامه‌هایی در بناهای تاریخی ارزشمندی چون تخت جمشید، تیم برگزاری این کنسرت توضیحات فنی دقیق‌تری برای این دسته از دغدغه‌مندان برای رفع سوال‌ها و ابهام‌های مورد پیش‌بینی تاکنون ارائه داده‌اند.

همه بناها و مکان‌های تاریخی این سرزمین همچون بسیاری از دیگر میراث فرهنگی و تاریخی این خاک مورد عشق و الفت مردم و اصحاب فرهنگ و هنر است، چراکه چنین سرمایه‌هایی نه تنها به این خاک که به تاریخ و تمدن بشریت تعلق داشته‌است و اصحاب فرهنگ و هنر تنها امانت‌دار و محافظان آن هستیم.

طی ماه‌ها بررسی علمی با در نظر گرفتن ملاحظات لازم برای پیشگیری از هر گونه آسیب یا اثر منفی از هر نوع و به هر طریق به بناها و محوطه این آثار باستانی، محل اجرا به فضایی با فاصله مطلوب و اصولی از بناها برای جلوگیری از انتقال ارتعاشات و امواج صدا به واسطه انتقال از طریق جریان هوا و یا ارتعاش مستقیم به بنا و نیز تجمع مراجعان و ترددهای غیر ضروری و غیر اصولی در محدوده سایت طراحی شده به گونه‌ای که هیچ‌گونه عملیات عمرانی یا تخریبی در محوطه سایت صورت نپذیرد.

در مورد اسپیکرهای صحنه هم نیز هدفون به جای اسپیکر برای نوازندگان در نظر گرفته شده‌است تا هیچ‌گونه انتقال ارتعاش به سازه‌ها صورت نگیرد.

مهمترین رویکرد این اتفاق در ارائه موسیقی در چنین فضایی ارتباط معنادار فرهنگ و هنر ایرانی با تاریخ و میراث تاریخی آن است، پیوندی که انکار و چشم‌پوشی آن غیر ممکن است. باشد که برگزاری چنین برنامه‌هایی در بناهای تاریخی ادامه‌دار شود.

به بهانه اجرا در بنای تاریخی تخت جمشید با حسام ناصری، مدیر هنری کنسرت گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

تخت جمشید برای ما مانند همه مردم ارزشمند است

حسام ناصری درباره حواشی و نگرانی‌هایی که درمورد آسیب دیدن این بنای تاریخی به وجودآمده‌است، تصریح کرد: این فضا و میراث تخت جمشید برای ما مانند همه مردم ارزشمند است و نسبت به آن تعصب و علاقه‌ ویژه‌ای داریم. طبیعتا ما هم در این اتفاق هم سوی مردم هستیم اما حواشی که در این مورد به وجود آمده‌است، به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست از جزییات ماجرا و عدم آگاهی از نحوه برگزاری برنامه است.

او توضیح داد: محل اجرای کنسرت خارج از شهر پارس و فضای بیرونی تخت جمشید، مشرف به فضای جنگلی روبه‌روی تخت جمشید است که حدود 18 متر پایین‌تر از شهر پارس قرار دارد و با یک فاصله استاندارد حدود 50 تا 60 متر از بنای تاریخی در نظر گرفته شده‌است.

این آهنگساز مطرح کرد: جهت اسپیکرها و سیستم صوتی محل برگزاری کنسرت با پایه‌های ایزوله به طرف مقابل و پشت به بنای تاریخی تخت جمشید است. کارشناس‌های میراث فرهنگی و باستان‌شناسی و کارشناسان صدا با اندازه‌گیری دستگاه‌ اس پی ال متر که سطح صدا را در فضا اندازه می‌گیرد، تاکید کردند که میزان صدایی که وارد فضای تخت جمشید می‌شود معادل 65 تا 70 دسی‌بل است که برابر با سطح استاندارد مکالمه و گفتگوی دو انسان معادل‌سازی می‌شود. همان‌طور که طبق استانداردها محدوده صوتی موتور جت 130 دسی‌بل است.

حسام ناصری در پایان اظهار کرد: بر اساس اعلام یونسکو، تا میزان 120 دسی‌بل برای فضاهای تاریخی قابل تحمل است و صدایی که وارد محدوده تخت جمشید می‌شود نصف این عدد هم نیست و هیچ‌گونه عملیات ساخت‌وساز و عمرانی و رفت و آمدی به این فضای تاریخی انجام نمی‌شود. در حال حاضر چهار شب در این فضا اجرا داشته‌ایم و خوشبختانه مشکلی ایجاد نشده‌است.

اتهام سخت‌گیری را منصفانه تحلیل کنید

همچنین محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره این رویداد گفت: ما با همکاری دوستان‌مان وزارت میراث فرهنگی با توجه به تمام اقتضائات این رویداد را برگزار کردیم.

او ادامه داد: وظیفه اولیه ما حفظ میراث تاریخی فرهنگی است.همه اتفاقات را پیش‌بینی و استانداردها را در نظر گرفتیم. این رویداد تا امروز بی‌سابقه بود. افرادی که این دولت انقلابی را متهم به انقباض و سخت‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر کردند،‌ امروز منصفانه تحلیل کنند. این اولین بارها متعدد در حوزه فرهنگ و هنر تکرار شده است و اجرای تخت جمشید یکی از این اولین‌ها بود.

عزت‌الله ضرغامی نیز برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید را شکستن تابوی کنسرت در پایگاه‌های تاریخی دانسته بود که در دولت شهید ابراهیم رئیسی اتفاق افتاده است.

قابل ذکر است در تمام طول کنسرت، قبل یا بعد از آن هیچ‌کس حق ورود به بنای اصلی را نخواهد داشت، چنان‌که دو تیم حفاظت از تهران و استان فارس نیز برای امنیت بنای تاریخی تخت جمشید، برنامه و مخاطبان حضور خواهند داشت.

سمیرا اسدیان