فیلم «دسته دختران» | خلاصه داستان، اسامی بازیگران و اطلاعات فیلم

خلاصه داستان :

داستان فیلم از این قرار است که دوسال پس از انقلاب ایران در شرایطی که کشور هنوز در تلاطم است ارتش عراق به رهبری صدام حسین با تجهیزات کامل نظامی به جنوب حمله کرده و در حال پیشروی است. مردم به سختی مقاومت می‌کنند اما به دلیل کمبود سلاح و مهمات و نیروی تعلیم دیده، سقوط شهر نزدیک است.

 

 

بازیگران و سایر عوامل:

بازیگران: پانته‌آ پناهی‌ها، نیکی کریمی، فرشته حسینی، حسین سلمانی، هدی زین‌العابدین و صدف عسگری.

کارگردان: منیر قیدی، تهیه‌کننده: محمدرضا منصوری، نویسنده: منیر قیدی، میلاد اکبرنژاد، ابراهیم امینی، بازنویسی فیلمنامه: ساناز بیان، مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان، تدوین: حمید نجفی‌راد، موسیقی: ستار اورکی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، صدابردار: مهدی ابراهیم‌زاده، صداگذار: حسین ابوالصدق،‌ برنامه‌ریز: افشین رضایی، دستیار اول کارگردان: پانته‌آ حسینی، منشی صحنه: فائزه فرزام، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، طراح بدلکاری: علیرضا فتحی، مدیر تولید: علی‌اصغر صبوری‌راد.

 

 

 

 

 

درباره فیلم :

فیلم «دسته دختران» دومین فیلم بلند منیر قیدی است که روایتی از قصه زنان جنگ و صبوری‌ها و مقاومت‌های آن‌هاست. منیر قیدی که پیش از این، فیلم ویلایی‌ها را در کارنامه خود داشته، مجدد تصمیم گرفته تا اثری دیگر با محوریت جنگ و مقاوت تولید کند.

«دسته دختران» در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر موفق شده  در6  بخش نامزد شود و دو جایزه بهترین جلوه‌های بصری و دیپلم افتخار نقش مکمل زن را کسب کند. گفتنی است فرشته حسینی برنده دیپلم افتخار نقش مکمل زن شده است.

حرف‌های سازندگان فیلم در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

منیر قیدی کارگردان: هیچ شخصیتی به‌طور مستقیم از کتاب یا ماجرا یا حقیقتی شکل نگرفته بود اما شخصیت‌ها برآوردی از مطالعات من هستند. همه کاراکترها ساختگی‌اند و باید بگویم که من تنها فیلم‌هایی را می‌سازم که به موضوع آن اشراف و احاطه داشته باشم. ما فیلم‌های بسیاری داریم که در سینمای دفاع مقدس الگو می‌شوند اما سعی می‌کنم سینمای خود را داشته باشم و اگر قرار باشد الگویی داشته باشم، آن الگو بی‌شک فیلم «تنگه ابوقریب» نیست. ما درباره یک حقیقت فیلم ساختیم و متاسفانه همه ما می‌دانیم که خرمشهر سقوط می‌کند اما این فیلم نه درباره سقوط خرمشهر که درباره عشق و امید به آینده بود.

فرشته حسینی: من کاراکتر آرامی دارم و این شخصیت بسیار از من دور بود اما با تصاویری که از جنگ در کشورم می‌بینم، احساس همزادپنداری با نقش می‌کردم و از ته دل کار می‌کردم. من بین افغانستان و ایران تفاوتی به لحاظ حسی قائل نیستم و باید بگویم که من ایران را بسیار دوست دارم. فکر می‌کنم همه می‌توانند درک کنند که وقتی جایی بزرگ می‌شوی متعلق به همان‌جا خواهی بود.

ابراهیم امینی نویسنده: ما در این اثر با فیلمی طرف هستیم که پر از فراز و نشیب است و سعی کردیم همه واقعیت را نشان دهیم. کاراکترها به این باور رسیدند که می‌توانند جان افراد را نجات دهند و شکست را به تصویر نمی‌کشد.