درباره فیلم ناپلئون 2023

خلاصه داستان:

این فیلم سیر قدرت گرفتن ناپلئون را از دیدگاه رابطه‌ی اعتیادآور و ناپایدار او با ملکه ژوزفین به تصویر می‌کشد.

درباره فیلم ناپلئون

 

بازیگران و سایر عوامل:

کارگردان: ریدلی اسکات

نویسنده: دیوید اسکارپا

بازیگران: واکین فینیکس، ونسا کربی، طاحر رحیم، بن مایلز، لودیوین سنیه، متیو نیدهم، یوسف کرکور، ایان مک‌نیس، روپرت اورت، پال ریس، مارک بونار، سام کرین و کاتلین واکر و…

موسیقی: مارتین فیپس

فیلمبردار: داریوش وولسکی

تدوینگر: کلر سیمپسون

 

 

 

 

درباره فیلم ناپلئون 2023:

ناپلئون بناپارت به‌واسطه زندگی سیاسی نظامی و عاطفی پرفراز و نشیب خود جایگاه ویژه‌ای در میان تمام پادشاهان چند سده اخیر جهان دارد. او که در خانواده اشرافی نه‌چندان بلندپایه‌ای در جزیره کُرس فرانسه به دنیا آمد، توانست در مدت زمان کوتاهی با دلاوری‌هایش در نبردهای بزرگ به یکی از ارکان حکومت فرانسه تبدیل شود و در اوایل قرن نوزدهم بیش از یک دهه بر این کشور پهناور حکمرانی کرد.

اما آنچه طی این دهه‌ها در دنیای هنر علاقه فیلمسازان، نقاشان و نویسندگان را به خود جلب کرده، ازدواج، جدایی و وابستگی بیمارگونه ناپلئون به ژوزفین بوهارنه است. موضوعی که در فیلم ریدلی اسکات نیز یکی از نقش‌های محوری را ایفا می‌کند تا آنجا که در خلاصه داستان آن آمده است: «این فیلم سیر قدرت گرفتن ناپلئون را از دیدگاه رابطه‌ی اعتیادآور و ناپایدار او با ملکه ژوزفین به تصویر می‌کشد.»

قبل از اینکه ناپلئون به اپل برسد، در استودیوهای قرن بیستم راه‌اندازی شد. اما پس از اینکه قرارداد آن‌ها با اسکات در اواخر سال ۲۰۲۰ به پایان رسید، این غول تکنولوژی تامین مالی و تولید این حماسه تاریخی را به عهده گرفت.

تولید ناپلئون در فوریه ۲۰۲۲ شروع شد و در سراسر انگلستان مقابل دوربین رفت. اسکات فیلم‌هایش را  غالبا در زمانی کوتاه آماده می‌کند و این موضوع حتی درباره فیلم عظیمی مانند ناپلئون نیز صدق می‌‌کند. بنابراین جای تعجب نیست که فیلمبرداری ناپلئون تنها چند ماه بعد در مه ۲۰۲۲ به پایان رسید.

در تصاویری که از فیلم ناپلئون منتشر شده، می‌توان پی برد که اسکات از تمام سندهای تاریخی موجود برای طراحی و تولید صحنه‌های این فیلم بهره برده است.
اسکات مسیری را طی کرد که کوبریک سال‌ها آرزو داشت آن را انجام دهد. می‌گویند کوبریک دوست داشت فیلم ناپلئون را با جک نیکلسون بسازد اما زندگی این مسیر را از او دریغ کرد.

گفته می‌شود ریدلی اسکات فیلمنامه ناپلئون را در حین تولید پس از دیدن شخصیت فینیکس تغییر داد: «واکین فینیکس بسیار بسیار از معمولی بودن فاصله دارد. البته نه از روی عمد، بلکه از روی شهود. این چیزی است که باعث می‌شود او انتخاب من برای نقش ناپلئون باشد. اگر چیزی آزارش می‌دهد، امکان ندارد او سکوت کند. فینیکس با پرسش‌های مداومش درباره ناپلئون موجبات تغییراتی سازنده را برای من فراهم کرد. فینیکس خاص‌ترین و متفکرترین بازیگری است که تا به حال با او کار کرده‌ام.»

نقد و بررسی فیلم ناپلئون ریدلی اسکات

Original-Cin | امتیاز: ۹۱ از ۱۰۰

جان کرک | ارائه تصویری از چنین شخصیت تاریخی خوش اقبالی کار دشواری است. تلاش کمی برای تمجید از او انجام می‌شود و اسکات اطمینان حاصل می‌کند که مخاطب قضاوت خود را درباره اهمیت او در تاریخ انجام می‌دهد.

نیویورک تایمز | امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

منولا دارگیس | ناپلئون تاحدی به این خاطر که از قراردادهای آشنای حماسه‌های تاریخی جریان اصلی پیروی نمی‌کند، کاملا غافلگیرکننده پیش می‌رود و این مسئله به ویژه در مورد شخصیت اصلی شگفت‌انگیز آن، صادق است.

شیکاگو سان-تایمز | امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

ریچارد روپر | همانطورکه انتظار می‌رفت، فیلم حماسی بزرگ ریدلی اسکات – که دهه‌ها بحث ساخت آن مطرح بود – با فیلمبرداری باشکوه خود، تفسیری پرآب‌وتاب و پرنقش‌ونگار از زندگی یکی از مشهورترین و بدنام‌ترین فرماندهان نظامی و سیاسی‌ای است که تاریخ تاکنون به خود دیده است. اما این فیلم همچنین یک کیفرخواست در کمال ناباوری خنده‌دار از مردی بی‌رحم است که آنطور که می‌گویند از کاستی‌های خود هیچ اطلاعی ندارد.

ای. وی. کلاب | امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

برنت سایمون | ناپلئون ریدلی اسکات، تصویر کاریکاتوری این شخصیت را واژگون می‌کند و به طرز زیرکانه‌ای تله‌های بسیاری از فیلم‌های زندگینامه‌ای متعارف را دور می‌زند و یک پرتره روانشناختی بسیار درگیرکننده ارائه می‌دهد.

لیتل وایت لایز | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

هانا استرانگ | ناپلئون فیلمی سرگرم‌کننده است که به ستایش از سابقه نظامی شخصیت اصلی خود نمی‌پردازد و همچنین او را به عنوان یک قهرمان به تصویر نمی‌کشد. این داستانی درباره قدرت، وسواس، استثمار و یا در یک کلام داستانی درباره خود تاریخ است.

پلی لیست | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

سایمون تامپسون | ناپلئون یکی از معدود فیلم‌های امسال است که آن را باید روی پرده بزرگ سینما تماشا کرد. یک فیلم حماسی جذاب و مخاطب‌پسند با حضور بازیگران فوق‌العاده‌ای که بازی‌های درجه یکی ارائه می‌دهند. ناپلئون، بهترین فیلم اسکات از زمان مریخی است.

ای بی سی نیوز | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

پیتر ترورز | حتی زمانی‌که این برداشت حماسی از زندگی امپراتور بدنام فرانسه، از مسیر خود منحرف می‌شود با بهره‌مندی از صحنه‌های نبرد بسیار پیشرو از  یک متخصص چیره‌دست ۸۵ ساله (ٰریدلی اسکات) و یک چرخش بازیگری بزرگ از واکین فینیکس در نقش این شخصیت قدرتمند، شما را همچنان میخکوب نگه می‌دارد.

سی‌ان‌ان | امتیاز: ۶۵ از ۱۰۰

برایان لوری | فیلم اگرچه از لحاظ فنی عالی است و تعدادی از صحنه‌های نبرد آن موفق به‌نظر می‌رسند، اما به‌طورکلی در نمایش جنگی تمام عیار به موفقیتی کامل دست پیدا نمی‌کند.

یواس‌ای تودی | امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

برایان ترویت | کمدی هجوآمیز، سبعیت میدان نبرد و تراژدی شخصی در این فیلم زندگینامه‌ای با بازی واکین فینیکس در نقش اصلی، با هم ترکیب می‌شوند، اما هرگز بطور کامل در آن جا نمی‌افتند.

Slashfilm | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

کریس اوانجلیستا | اینطور به‌نظر می‌رسد که چیزی در اینجا کم است. اینکه اسکات و گروهش به چیزهایی که نیاز به کاوشی عمیق‌تر دارند، تنها اشاره‌هایی جزئی می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که منتظر نسخه چهار ساعته کارگردان بمانم.

TheWrap | امتیاز: ۵۶ از ۱۰۰

تلما آدامز | لحظه‌های تماشایی بسیاری در فیلم وجود دارد، اما در مجموع حاصل این حماسه خشک و بی‌روح و ناخواسته خنده‌دار، به هیچ‌وجه چشمگیر نیست.