درباره فیلم  ” سینما متروپل “

خلاصه داستان:

این فیلم به ماجرای راه اندازی سینمای متروکه متروپل آبادان در دل جنگ و محاصره شهر می‌پردازد و در خلاصه آن اینطور آمده است: «قصه سینما در حصر…»

بازیگران و سایر عوامل فیلم:

بازیگران: مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، هومن برق‌نورد، پریوش نظریه، حسین باشه آهنگر، شهاب عسگری و فرید قبادی با هنرمندی رضا کیانیان و حضور افتخاری مهتاب نصیرپور

کارگردان: محمدعلی باشه‌آهنگر، نویسندگان: محمدعلی باشه‌آهنگر و حامد باشه آهنگر، مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین دست، طراح صحنه و لباس: عباس بلوندی، تدوین: حمید باشه آهنگر، مدیر صدابرداری: عباس رستگارپور، موسیقی متن: ستار اورکی، طراح چهره پردازی: کامران خلج، صداگذار: حسین ابوالصدق، جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، جلوه‌های ویژه بصری: کامیار شفیع‌پور، عکاس: کوروش پیرو، برنامه‌ریز: فهیمه کمالی و تهیه کننده: سید حامد حسینی، محصول بنیاد سینمایی فارابی.

درباره فیلم:

کارگردان این فیلم اغلب نگاه متفاوتی به روایت جنگ و هشت سال دفاع مقدس داشته است فرزند خاک از ساخته های این کارگردان است که مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. او همچنین در فیلم های بیداری رویاها، ملکه و سرو زیر آب نیز  روایت‌های متفاوتی از دفاع را روایت کرده است. او حالا با سینما متروپل پس از حدود ۴ سال بار دیگر پا به جشنواره فیلم فجر گذاشته است تا باز هم قصه‌ای عاشقانه بر بستر جنگ و دفاع مقدس روایت کند.

نام این فیلم به دلیل تشابه به ساختمان فروریخته ی نوساز متروپل که در محل قدیمی سینما متروپل ساخته شده بود بر سر زبان ها افتاد و کنجکاوی تماشاچیان را برانگیخت.

همچنین تشابه نام این فیلم با فیلم مسعود کیمیای که در سال 1392 ساخته شده بود نیز واکنش های داشته است.

 در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر،سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محمدعلی باشه آهنگر و سیمرغ بلورین بهترین فیلم به سیدحامد حسینی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به هومن برق نورد برای این فیلم اهدا شد.

نقد فیلم

سینما متروپل هفتمین اثر محمدعلی باشه آهنگر بعد از سرو زیر آب است که بعد از 5 سال در جشنواره حضور پیدا کرده است. او در این فیلم قصه‌ای عاشقانه درباره سینما در دوران دفاع مقدس روایت کند، روایتی درباره سینمای متروپل آبادان در شرایط سقوط این شهر را به تصویر می‌کشد. آخرین اثر باشه آهنگر موفق ترین محصول فارابی در جشنواره چهل و یکم است که با کارگردانی خوب خود اثری درام با لحظاتی طنز با محوریت سینما-جنگ ساخته است. فارغ از مشکلات فنی اثر که موجب شد اثر به جشنواره دیرتر برسد، اما قصه گویی فیلم دچار اشکال است و مخاطب با روایتی نا مرتب و نیاراسته سروکار دارد که خود به پاشنه آشیل فیلم تبدیل شده است. از سویی دیگر شخصیت رضا کرامت (مجتبی پیرزاده) بازی بسیار عالی دارد که منطبق بر روایت داستان است و مخاطب می تواند او را درک کند. در مجموع باید گفت فیلم دارای کارگردانی خوب، خلاقیت ( مثل مواجهه با امر سانسور در سینمای اوایل انقلاب) و لحن طنازانه و انتقادی به زبان سینما است که می توان نمره قابل قبولی به آن داد.

 نشست خبری فیلم سینمایی سینما متروپل

در نشست خبری فیلم سینمایی «متروپل»، محمدعلی باشه‌آهنگر (کارگردان)، سیدحامد حسینی (تهیه‌کننده)، حامد باشه‌آهنگر (نویسنده)، علیرضا زرین‌دست (مدیر فیلمبرداری)، حمید باشه‌آهنگر (تدوین‌گر) و کامران خلج (طراح چهره‌پردازی)، فرید قبادی و شهریار فرد از جمله بازیگران این فیلم در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، محمدعلی باشه‌اهنگر کارگردان فیلم «سینما متروپل» گفت: برای از دست رفتگان امسال و به ویژه مردم عزیز زلزله زده خوی و همچنین مردمان همسایه تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: سال ۵۹ آبادان به محاصره افتاد و آنچه بایستی مقاومت مردم را برجسته می‌کرد حضور و نگاه فرهنگی بود که در خود سینما متروپل انجام می‌شد. من بچه همان متروپل هستم. شاید آنجا سی قدم هم نبود. همان زمان ما و
تعدادی از بچه ها تصمیم گرفیتم سینما راه بندازیم و فیلم را به نمایش بگذاریم و یقیه این ماجراها را در فیلم می‌بینید.

سیدحامد حسینی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سینما متروپل» بیان کرد: بخش‌هایی از فیلم کامل نبود زیرا فرصت ما بسیار محدود بود. از شما بابت این کاستی عذرخواهی می‌کنیم. مسلما فیلم در بخش‌های صدا، موسیقی و مونتاژ کمی نقص دارد که باید درست شود.

کارگردان فیلم ادامه داد: نسخه‌ اصلی ۱۹۰ دقیقه است اما نسخه‌ای که شما تماشا کردید، ۱۳۷ دقیقه است. فیلم هنوز ۴۰ درصد از کارهای جلوه‌های ویژه‌اش مانده است. درباره اکران فیلم هم نمی‌دانم چه زمانی فرصت پیش آید. ما اکنون در وضعیت محاصره‌ای هستیم و از آینده خبر نداریم.

علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری این اثر در بخش دیگری از نشست مطرح کرد: من فکر نمی‌کردم مردم خود خبرنگار و دوربین باشد. وقتی فیلم «ملکه» را کار می کردیم آن زمان آقای آهنگر داستان فیلم برای من تعریف برایم کرد.

وی افزود: محوریت عشق به سینما در این فیلم انگیزه‌ای بیشتر از مضاعف برای من ایجاد می ‌رد. ما در برخی مواقع مجبور شدیم با شرایط و امکانات کنار بیاییم اما قسمت فیلمبرداری واقعا سخت بود.

حسین باشه‌آهنگر یکی بازیگران این فیلم سینمایی عنوان کرد: یکی از پارامترهایی که ممکن است نقشی را برای بازیگر جذاب کند، موضوع فقدان یا از دست دادن است. هما‌ن‌گونه که مانند کاراکترم در فیلم مدام تلاش می‌کردم تا سینما را زنده نگه دارم، الان هم در واقعیت تلاشم را می‌کنم.

شهریار فرد دیگر بازیگر این فیلم گفت: امیدوارم همه از فیلم لذت برده باشند. هر حرفی باعث خلل اثر جادویی در فیلم‌ می‌شود. ترجیح می‌دهم ببینید و به داستان زمان دهید.

فرید قبادی بازیگر دیگر فیلم درباره حضورش در «متروپل» عنوان کرد: این فیلم سینمایی دومین همکاری من با سیدحامد حسینی و همچنین کار کردن با آقای باشه‌آهنگر برای من بسیار لذت‌بخش بود. گروهی از بهترین‌های سینما در این فیلم حضور داشتند و هر کدام تلاششان را کردند.

محمدعلی باشه آهنگر کارگردان فیلم در پاسخ به این سوال که آیا در فیلم، آبادان نماد ایران و سینما نجات بخش اوست، گفت: فیلم پیچیدگی خاصی ندارد و من معتقدم فراتر از هر چیزی فرهنگ و هنر، روح‌ها و قلب‌ها و انسان‌ها را به ویژه در کشور ما نزدیک کند.

وی افزود: «متروپل» درامی با داستانک‌های مختلف است که هر کدام با درام اصلی پیش می‌روند. در واقع، در یک شهر محاصره شده، قصه‌های متعددی وجود دارد و پیش می‌روند. حتی فکر می‌کنم نکاتی وجود داشت که باید بیشتر درباره آن‌ها در فیلم صحبت می‌کردیم.

کارگردان «سینما متروپل» در پاسخ به سوالی مبنی بر نبود حضور رضا کیانیان در نشست فیلم «سینما متروپل» و اینکه ایشان جشنواره را تحریم نکرده است، اظهار کرد: با خودشان تماس بگیرید و بپرسید. ایشان خوب هم جواب می‌دهند.